Everest CX5 Race
Everest CX5 Race
Testens letteste og den eneste med ett krankdrev.
Cyclocrossere uten krankgir er nyeste greie. Det begynte å komme i fjor, men det er flere som har dette i arsenalet i år. Det er mange fordeler med å droppe krankgiret. Det mest åpenbare er at du sparer vekt og du har bare ett gir å tenke på. På terrengsykler er dette setupet blitt stuerent, på tross av sine små defekter. På Cyclocross tenker vi at skal du først gå denne veien så må størrelsen på krankdrev og størrelse på kassett balanseres nøye. Everest har en 32 kassett på sin CX Race, vi skulle ønske det var en 36. I de bratteste kneikene, som vi har en del av hvor vi tester sykler, blir en setup med 40 foran og 32 bak litt i knappeste laget. Derimot ser vi gjennom fingrene med det fordi det er så rent, enkelt, lett og lite komplisert.
På denne sykkelen sitter det en girgruppe fra SRAM. Og for deg som ikke kjenner til SRAM sitt double tap-system, er det et poeng for oss å nevne at det skiller seg betydelig fra Shimano sitt girsystem.
Kort fortalt girer du opp og ned med samme spak på SRAM. Skal du skyve kjedet opp til et større drev må du pushe hendelen gjennom første klikk og over til neste. Hvis du skal ha kjedet ned til et mindre drev holder det med ett klikk. Og sistnevnte fungerer helt ypperlig. Det er når vi skal skyve oss gjennom to klikk for å gire opp ett hakk at vi får en litt vond smak i munnen. Skyver du for kort girer du faktisk ned. Skyver du for langt hopper du over og girer opp, og blir værende der du der. Seriøst frustrerende i starten.
Etter hvert som du lærer girhendlene å kjenne sitter det mer i fingrene å være nøyaktig og korrekt. Men få ting er verre enn å slite i en motbakke og håpe på enda et lettere gir, for å finne ut at det ikke finnes, og så, ufrivillig, gire ned til et tyngre gir. Vi hører gjerne fra en SRAM-bruker som ikke opplever dette som en utfordring.
Hjulsettet på denne sykkelen er noenlunde lett med sine Stans NoTube-felger og nav. Kenda-dekkene som sitter på er oppgitt til å være 32c, men vi har målt de til i overkant av 33c. Og i vår bok er det helt ok. De har en respektabel vekt (under 400 gram) og de yter godt på grep og i svinger. Derimot har vi en opplevd utfordring med fart. Vi stiller et spørsmålstegn ved dekkets rulleegenskaper. På tross av lette ben, en runde vi har syklet et titalls ganger og lite vind, satt vi og lurte på om bremsene subber. På en og samme tur stoppet vi to ganger for å sjekke dette. Men hjulene rullet lett og uten subbing.
Kanskje var dette en litt underlig testdag, så vi kjørte et par turer til. Men følelsen hang i. Litt research på nettet bekreftet at vi ikke er alene om å føle dette. Så vi byttet dekk og satte på et sett med Continental Race. De veier mer, men de ruller veldig mye bedre. Så kjøper du denne sykkelen anbefaler vi et dekkbytte. Og la oss ha det sagt: Sykkelen er mye bedre enn dekkene, så her det helt trygt å bare bytte dekk for å få en knallfin CX.
Konklusjon
Everest er husmerket til Oslo Sportslager og vi synes de har gjort mye rett. Sykkelen er lett og den er veldig fin å håndtere på ujevnt underlag. Vi synes sykkelen ligger rolig på veien og den klatrer godt.
Å kjøpe en sykkel med ett krankdrev er noe du må tenke gjennom. Spesielt hvis du har planer om å bruke den til noe mer enn bare CX.
Spekk:
SYKKEL EVEREST CX 5 RACE
Pris 23.999,-
Sykkelvekt 8,1 kg
Hjulvekt (med alt) 3,1 kg
Ramme Karbon
Gaffel Karbon
Felg Stans Notubes Iron Cross
Nav Stans 330 RDTi
Dekk Kenda Happy Medium 32c
Krank SRAM Force 1x (40)
Bakgir SRAM Force CX1
Fremgir – Gir/bremsehendler SRAM Force CX1
Bremser SRAM Force CX1 disc (hyd)
Kassett SRAM (11-32)
Kjede SRAM
Styre Racelite alloy
Stem Racelite alloy
Setepinne Racelite alloy
SETE Racelite
Geometri
Størrelse 54 cm testet
Vinkel, styrerør
Vinkel, seterør
Lengde, styrerør 140 mm
Lengde, overrør 550 mm
Lengde, seterør 545 mm
Lengde, kjedestag 425 mm
AKSELAVSTAND 1117 mm
BB Drop –
Importør Oslo Sportslager AS
Les alle testene :
Se komplett spesifikasjon for alle syklene her.