sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Dette kan være årets mest spennende modell fra Merida Dette kan være årets mest spennende modell fra Merida
 Er Merida Silex en sykkel både pendleren, eventyreren, landevei- og terrengsyklisten kan like? Merida, som opprinnelig er et norsk merke skapt av Stians Sport... Dette kan være årets mest spennende modell fra Merida

 Er Merida Silex en sykkel både pendleren, eventyreren, landevei- og terrengsyklisten kan like?

Merida, som opprinnelig er et norsk merke skapt av Stians Sport AS, kommer nå med en seriøs utfordrer i det man på godt norsk kaller “gravel”- kategorien. Merida Silex er nemlig en sykkel som skal konkurrere med populære sykler som Specialized Diverge, GT Grade, Giant Anyroad og Cannondale Slate. Det som kjennetegner disse syklene er en behagelig geometri og rom for brede dekk. Dette gjør syklene svært allsidige.

silex 6000

MANGE VARIANTER: Merida Silex kommer i mange varianter. Her med karbonrammen som veier 1050 gram.

Merida har brukt et par år på å komme på banen, men det ser ut til at de har fulgt med i timen, for her er det lite som mangler. Først og fremst er det god plass til dekk. Syklene leveres med 35 mm semi-slick Maxxis-dekk som er utviklet i samarbeid med Merida. Disse dekkene skal, i følge produsenten, fungere godt både på grus og asfalt. Du kan også gå ned i hjulstørrelse til 27,5 tommer og få plass til terrengdekk. Merida oppgir at de har testet sykkelen med bl.a. Schwalbe Thunder Burt i 2.25 – bredde. WTB Horizon i 47 mm kan også være et spennende dekkvalg for denne sykkelen.

Les også: Ritchey lanserer eventyrsykkel

merida silex bikepacking

BIKEPACKING: For dem som ønsker å frakte mye, så kan Silex skilte med hele fem monteringspunkter for flaskeholder; tre på ramma og et på hver side av gaffelen. I tillegg leveres sykkelen med fester for både skjermer og bagasjebrett.

Merida har også tatt interessante grep når det kommer til sykkelens geometri. Den har vesentlig lengre reach enn konkurrentene, noe som medfører at den kommer med kortere styrefremspring enn det som er vanlig på andre sykler med bukkestyre. Dette skal gi sykkelen mer stabile kjøreegenskaper samtidig som man får gode styreegenskaper. Sykkelen er også ganske høy i front, slik potensielle kunder av denne type sykkel ofte ønsker. Dermed slipper man å bygge opp med spacere under styrefremspringet, noe som bidrar til å svekke stivhet i front.

Sykkelen kommer i åtte forskjellige utstyrsvarianter med både aluminium og karbonramme, og med 1×11 eller 2×11 gir.

merida silex 300

BUDSJETTVARIANTEN: Silex 300 blir den nest rimeligste i Meridas nye modell-serie. Her får du alu-ramme og 1×11 Sram Apex med en allsidig 11-42 tenners kassett. Priser er ikke klare enda, men Merida har tradisjon for å tilby konkurransedyktige priser – noe vi håper er tilfelle med Silex også.

 

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.