Test: Ibis Mojo 3 – eksklusiv stisykkel

Er pluss-dekk og fulldemper en god kombinasjon? Vi har tatt med oss Ibis Mojo 3 på tur i skauen for å finne ut nettopp dette.

Ibis Mojo 3 er en rendyrket sti- og endurosykkel som er laget for å ha plass til pluss-hjul. Det betyr at du får plass til dekk med stort volum – helt opp til 2.8 tommer – akkurat som testsykkelen er levert med. Vandringen er på 130 millimeter bak og 140 millimeter foran. Sykkelen har en relativt slakk styrevinkel på 66,8 grader noe som vil bidra til at sykkelen oppfører seg bra ved utforsykling. En bratt seterørsvinkel på 73,6 grader skal likevel gjøre at rytteren kommer godt over pedalene og kan trøkke på litt i motbakkene. Når vi leser geometritabellen ser vi at Mojo 3 har korte kjedestag. Det pleier å borge for lekne kjøreegenskaper, men vil de svære dekkene bare gjøre sykkelen dorsk og treig? Det skal du få svar på lengre ned i denne testen.

Men først skal vi snakke litt om utstyret og prisen på denne sykkelen.

Les også: Test: Ibis Ripley LS for tøffe linjevalg

High end sykkel = high end pris

Mojo 3 kommer i flere forskjellige utstyrsvarianter. Prisene starter på 42000 kroner for det som er enkleste utstyrsvariant. Det er faktisk ikke så gal pris, for du får fortsatt karbonramme, gode dempere og 1×11 (Sram NX). Testsykkelen er XO1 Eagle-versjonen til 86400 kroner. Denne er oppgradert med Ibis 742 hjul av karbon med en vekt på 1630 gram for settet. Prisen på disse hjulene er 15700 kroner. Dermed runder prisen på testsykkelen 100 000 kroner. Den råeste versjonen med XX1 Eagle, Enve cockpit og alt du kan tenke deg av bling-deler koster 112 000 kroner.

ibis 742

Effektiv

Mojo 3 har en karbonramme  som veier 2,5 kg. Bak har den et DW Link-oppheng som flere andre sykkelmerker bruker. Dette har vi vært borte i før, og er svært effektivt. Sykkelen oppleves ekstremt effektiv og det er sjelden behovet for å låse bakdemperen melder seg. Den blir stående helt åpen nesten hele tiden, selv om den akkurat som gaffelen, også har en mellom-innstilling og full låsing. Eneste gangene vi rørte innstillingene var på transportetapper på grus eller asfalt der vi av og til følte for å stå i ramma og tråkke.

dw link

Pluss-dekk gir rått grep

Men her er det jo ikke bare demperne som gir demping… Svære pluss-dekk gir også mye demping. Det store volumet gir en del muligheter for å eksperimentere med lavt lufttrykk, noe som gir et fantastisk grep og demping. Med lavt lufttrykk duver man av gårde over røtter og steiner samtidig som man har et rått grep på våte dager, selv med Nobby Nic som ikke er et regnværdager. Man flyter også lettere over gjørme og myr. Ulempen med å kjøre på lavt trykk er at man er mer utsatt for punkteringer og får noe mer rullemotstand. Sykkelen føles kvikkere med mer trykk i dekkene, gjerne rundt 1.8 bar. Den store, runde profilen og den gode støtten i de brede felgene gjør at man virkelig kan dra på i svingene uten. Dekkprofilen gir et forutsigbart grep og de slipper litt mer gradvis enn smalere dekk. Du har også godt feste i bratte klatringer, men til tross for godt feste gjør ikke den korte bakramma denne sykkelen til noen mester i tekniske klatringer.

Les også: Alt du trenger vite om dekk og felgbredde. Det har med sikkerhet å gjøre.

Noe for enduro-syklisten?

Sykkelen stortrives ellers til vanlig stisykling. Enten det er knot eller flyt. Pluss-dekk er en smakssak. Du mister noe av lekenheten som du vanligvis får når du velger 27,5 tommers hjul fremfor 29 tommer. Med pluss får du ikke like direkte tilbakemeldinger fra underlaget, og den kvikke følelsen forsvinner litt. Fordelen er at du kan opprettholde flyt og høy fart. Folk som satser i enduro vil kanskje velge litt mer vandring, men vi mener denne sykkelen er mer enn kapabel til enduro-konkurranser. Sykkelen sluker det meste og den tillater dristige sporvalg. I høy fart er den pålitelig. Den flekser minimalt og tåler å bli presset hardt i svingene.

fox gaffel

Sykkelen funker bra på transportetapper. Geometrien er ikke så slakk at det er slitsomt å sykle lengre distanser på grus og asfalt, men det betyr ikke at vi ville hatt denne sykkelen som førstevalg i terrengsykkelritt. En uvitenskapelig analyse viser at undertegnede konsekvent hadde 4-5 km/t høyere snittfart på transportetappen til marka ved omtrent samme belastning på sin rittfulldemper. Vekta skiller ca 2 kg mellom disse syklene, så det er trolig sittestilling og rullemotstand som avgjør i rittfulldemperens favør. Mojo 3 knuser riktignok rittfulldemperen med en gang terrenget bikker nedover…

XO1 Eagle-gruppa er helt riktig på denne sykkelen. Kassetten har et stort spenn fra 10 til 50 tenner, så her er det ikke noe problem å kravle opp lange, bratte bakker. Her er det ingen kjedefører, men det var ikke noe problem. Kjedet holder seg på plass og alt er lydløst uansett hvor mye det rister.

sram xo1 eagle

Guide-bremsene er veldig bra. Før var vi veldig fan av Shimano sine bremser, men nå er begge alternativer på et høyt nivå når det kommer til hendel-ergonomi, modulasjon og bremsekraft. Nå som det har blitt trendy å sykle uten sekk, er det en fordel at det er rikelig med rom for flaskeholder og flaske i ramma. Det er ikke mye å trekke på her, men KS Lev senkepinnen var ikke alltid like samarbeidsvillig når den skulle senkes. Ikke noe særlig når ting skjer fort i terrenget. Når det er sagt; Sykkelen kommer originalt med Fox sin senkepinne.

Oppsummering og konklusjon finner du nederst på denne siden.

Les også: Dette er produktene som erstatter sekken for stisyklister

Spesifikasjoner: Ibis Mojo 3 XO1 Eagle

Importør: www.probike.no

Pris: 84600,- + 15700,- for karbonhjul

Vekt: 12 kg

Gaffel: Fox Float 34 Factory Series 140mm, 27.5”, 15QR

Bakdemper: Fox Float Factory Series, DPS

Hjul: Ibis 738 Very Wide Aluminum Asymmetric Wheelset, 27.5”, Ibis Hubs, Boost, 34mm Inner Width (testsykkel levert med Ibis 742 Carbon i9 hjulsett)

Dekk: Schwalbe Nobby Nic 27.5 X 2.8

Bremser: Sram Guide RSC

Krank: SRAM XO1 Eagle Carbon 32T

Gir: SRAM Eagle X01

Kassett: SRAM XG 1295 EAGLE 10-50T

Styre     Ibis Carbon Handlebar – 800mm width Hi-Fi (riser) eller 760mm Lo-Fi (Flat)

Stem:    Thomson 40, 50 or 60mm

Setepinne: KS Lev

Sete: Ibis custom saddle, CrMo rails[review_summary summary=»Ibis Mojo 3 har et tråkkeffektivt oppheng og er perfekt for deg som nyter lange stiturer. Høydepunktene kommer tett i utforkjøringene. Pluss-dekk gir deg muligheten til å eksperimentere med sporvalg og trøkke på ekstra hardt i svingene. Sykkelen føles solid, tight og lydløs (med unntak av tikkingen baknavet – lyden av eksklusivitet). Prisen er høy, men ikke så mye verre enn tilsvarende utstyrte konkurrenter.» positives=»Skyhøy kvalitetsfølelse
Effektivt demperoppheng
Allsidig
» negatives=»Pluss-dekk er ikke for alle
Kranglete setepinne
«]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.