Tips: Slik setter du opp sykkelen for slangeløse dekk

Å bygge om fra dekk og slange til å droppe slangen kan både være enkelt og vanskelig.

Hvis det skal være enkelt må disse punktene være oppfylt

  1. Felgene har tett bunn. (du slipper å teipe over eikehullene)
  2. Dekkene er laget for tubeless/slangeløst.
  3. Du har gode ventiler som tetter godt.

slangelost-4       slangelost-5

Desto trangere dekket sitter på felgen, desto lettere blir det å fylle luft i dekket.

Vanskelighetsgraden øker hvis felgene ikke har tett bunn. Det hjelper heller ikke hvis dekkene sitter slapt på felgen. I disse tilfellene er dekkene enkle å få på.

Likevel er det mulig å bygge om de fleste hjul med de fleste dekk.

 

Hvorfor bygge om til slangeløst?

Det kan være en komplisert jobb å konvertere fra slange til slangeløst. Men det er ofte verdt det.

Fordelene vi liker å fokusere på er:

  1. Dekk uten slange ruller bedre.
  2. Dekk uten slange kan bruke mindre luft for økt komfort, grep og mindre punkteringsrisiko.
  3. Hvis det skulle bli et lite hull i dekket, vil guffa tette hullet mens du sykler. Det er derimot en begrensning på hvor stort hull selv guffe kan tette.

Ting du trenger for å bygge om til slangeløst

slangelost-3

Du trenger:

  1. Flytende latex eller annen væske laget for formålet.
  2. Ventiler som er laget for slangeløs konvertering.
  3. Spesial teip, hvis du har felger uten tett bunn (du ser eikene/hullene).
  4. En gulvpumpe, og eller pumpe med lufttrykk. Lufttrykk er det enkleste, men det er ikke mange som har dette hjemme.
  5. En sprøyte er å anbefale.

Det er mange som selger komplette tubeless kits for ombygging. NoTubes.com er kanskje den mest kjente og fås kjøpt i mange landets sykkelbutikker.

Andre er Zefal, Joe´s, DT Swiss, Effetto Mariposa med fler.

Når det gjelder ventilene. Husk å kjøpe de hvor du kan ta av toppen slik at du kan fylle guffe gjennom ventilhullet.

SONY DSC

Prosessen

Selve prosessen er enkel. Og dette er vår metode.

  1. Hvis nødvendig: Fest teipen på en ren og tørr felg.
  2. Hvis du bruker teip: Lag et hull med en syl der hvor ventilen skal inn. Fest ventilen skikkelig. Press ventilen hardt ned med tommelen samtidig som du skrur godt.
  3. Sett på dekket og gjør ditt beste med å presse dekkveggene godt ut mot felgveggen.
  4. Pump opp dekket til minst 2 bar slik at det popper på plass ut mot felgveggen.
  5. Slipp ut all luft.
  6. Skru av ventiltoppen.
  7. Fyll opp dekket med guffe. Desto større dekk, desto mer guffe. Følg anvisningene til produsenten av tettevæsken du bruker.
  8. Pump opp dekket til 2 bar.
  9. Snurr hjulet rundt og vipp på det. Vær møysommelig og bruk god tid. Denne delen av prosessen skal sikre at alle lekkasjer tettes. Det er ikke uvanlig at du ser hvite flekker rundt om felgveggen og på dekket. Dette er bevis på at prosessen funker.
  10. Gjenta punkt 8 og 9 dagen etter hvis dekket lekker.

Teip

Hvis felgbunnen ikke er tett, må du bruke teip. Men ikke hvilken som helst teip. Bruk en som er ment for formålet. Og pass på at du kjøper teip som matcher felgbredden. Stram til skikkelig når du fester teipen og pass på at du har en overlapp på cirka 10 centimeter når du har kommet rundt.

slangelost-1

Det største problemet

Hvis du støter på problemer er det nesten helt sikkert i forbindelse med å få luft inn i dekket. Dekk som sitter trangt er enklere å fylle enn dekk som sitter løst.

I sistnevnte tilfelle har vi et noen tips å dele.

  1. Med den ene siden av dekket av felgen, presser du den andre siden så langt opp mot felgveggen du klarer. Det er ikke sikkert du klarer dette hele veien rundt, men det er heller ikke sikkert det trengs. Jobb deg rundt så langt du klarer med håndkraft.
  2. Vær varsom når du legger over den andre delen av dekket på felgringen. Du skal ikke ødelegge jobben du gjorde i steg 1.
  3. Når hele dekket er på, vil den ene siden av dekket sitter løsere på felgen enn den andre. Knip litt av dekket mellom tommel og pekefinger og trekk det utover mot felgveggen. Ta det stegvis rundt hele dekket.
  4. Nå har du tettet så godt du kan, og du har mye større sjanse for å få luft i dekket. Selv med en gulvpumpe. Hvis det ikke går med gulvpumpe, kan du forsøke en gasspatron hvis du har. Eller så stikker du innom en bensinstasjon og bruker lufttrykk. Husk at du sannsynligvis har en prestaventil og da trenger du en adapter til schraderventil (bilventil).

Lykke til og kos deg med raskere sykkel!

 

Relaterte produkter

Dekk fra Ritchey – selges av JBSsport.no

ritchey

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *