Bygg om din cyclocross til 1×11 gir

1×11 er ikke bare et fenomen som har bredt om seg og fått fotfeste hos terrengsyklistene. Nå er det på vei til cyclocross-syklene også.

1x er uttrykket man bruker når man bare har ett drev foran. Det er noe befriende deilig med det konseptet. Vi var skeptiske i begynnelsen (for et par år siden) husker vi. Men vi har lært oss å elske det gode og ikke bry meg med det dårlige.

cyclo-5

Fordelene med 1x

Den mest åpenbare fordelen med ett drev foran er lavere vekt. Fremfor å ha to, eller tre drev har du ett. Girskifteren kan du skru av. Og du trenger hverken vaier eller strømpe. Totalt snakker vi om en vektreduksjon på cirka 250 gram (avhengig av oppsettet ditt i dag).

En annen fordel, slik vi ser det, er at det er mindre å tenke når du sykler i skogen. Du girer kun bak og thats it.

Ulempene med 1x

Den andre siden av fordeler er ulemper. Og alt er ikke rosenrødt.

Du må tenke deg godt om. Hvis du bruker din cyclocrosser også som racer, anbefaler vi ikke 1x. Til det blir utvekslingen for liten. En fordel med en asfaltracer er at det kan gå fort og da trenger man en liten kassett og store drev i front.

Hvis du bruker din cyclocross til å trene i skog, mark og litt transport på vei, så kan 1x være knall. Og i dette tilfellet anbefaler vi at du gjør en god vurdering med tanke på hvor stort drevet i front skal være og hvor stor kassetten skal være.

Å kjøpe et drev som er for lite (f.eks. 36) kan fort bli for kjedelig når du har muligheten til å sykle fort. Å kjøpe en kassett som er for stor (les: 42) er ikke nødvendig hvis du sjelden er i så bratte kneiker. Du må nok gjøre ett kompromiss på enten det ene eller det andre. Slik man har gjort i terrengsykling.

Nok snakk – la oss bygge

Vel, det var litt teori og noen velmenende råd fra denne kanten.

Hvis du lar deg friste av 1x og har lyst til å bygge om og gjøre sykkelen litt mer moderne og spare litt vekt, må du først gjøre de nødvendige forundersøkelsene. Og vi bruker oss selv som eksempel her.

Krankdrev

Det første vi måtte vurdere var om det i det hele tatt er mulig å bytte ut drevene på sykkelen med Cannondale SI krank, og bytte de med ett. Vi fant ganske raskt ut at det finnes flere tilbydere av 1x drev der ute som var tilpasset denne kranken. Så den checkboxen kunne vi krysse av ganske fort.

Valget av krankdrev størrelse er en viktig beslutning. For stort drev gjør det tungt i bakker. For lite gjør at vi ikke får fart på slettene. Vi valgte å gå for en 38, noe som har vist seg å være et svært godt kompromiss mellom hastighet på flatene og effektiv klatring opp bratte moter.

Det er ikke sikkert at du, uten videre kan bygge om din krank til 1x. Men sannsynligheten er stor for at det er mulig. Kjører du Shimano krank kan du ta vekk det minste drevet, og erstatte det største med et 1x drev. Husk at disse drevene har en annen tannprofil som skal sikre at kjedet ikke faller av i ulendt terreng. Så du må ha et 1x drev.

Kassett og bakgir

Det neste spørsmålet, vi selv måtte besvare var: Hvor stor skal kassetten være? Vi sykler en del bratte brakker og liker ikke å sykle med 60 tråkk i minuttet, så vi valgte å montere en terrengkassett på 11-40. Sett nå i ettertid innser vi at vi kunne valgt en 11-36. Men det er veldig deilig å ha de store drevene…. Spesielt på slutten av harde treningsøkter da safta i beina er tappet tomt.

PS! Her må du passe på at du kjøper samme antall drev på kassetten som girsystemet kan håndtere. Jeg har Ultegra på min CX og den er 11-delt.

Saken fortsetter under bildet.

cyclo-2

Vi møtte derimot en utfordring. Ultegra bakskifteren hadde kort arm. Den har en begrenset rekkevidde med tanke på størrelse drev. Hadde vi valgt en 32 eller 34 kassett ville vi klart oss. En 40 kassett ble for stor.

Heldigvis hadde vi et gir liggende med lang arm, så da var den boksen også krysset av.

Neste utfordring var lengden på kjedet. Nytt kjede var det fornuftig å kjøpe inn uansett.

Oppsummert – det du trenger

  • Ett stykk 1x drev Ny kassett
    • Velger du for stor kassett i forhold til bakgiret, kan det hende du må bytte ut den også.
    • Nytt kjede
    • Verktøy
    • Standard unbrako sett
    • Kjedekutter
    • Krankarm avdrager, hvis nødvendig (har du nyere Shimano slipper du det)
  • Hvis du har en krank hvor drevspindelen er skrudd fast i krankarmen trenger du det merkets verktøy for å bytte.
  • Avbildet er det verktøyet vi brukte på vår Cannondale krank.

cyclo-3

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *