Test av cyclocross-dekk: Schwalbe Racing Ralph 33c

Et godt allround cyclocross dekk som kan settes opp slangeløst

Schwalbe har etterhvert et stort arsenal av dekk til de fleste bruk, og mange av dekkene kommer i flere versjoner. Vi tester Racing Ralph for cyclocross – et dekk i Performance serien med Liteskin.

dekktest

Spesielt terrengsyklister har hatt et forhold til Racing Ralph i mange år nå. Det har vært en solid og rask modell for mange av oss.

Nå har de sluppet en smalere utgave –  laget for cyclocross. Derimot har Schwalbe ikke tatt den helt ut her. De lager dette dekket kun i én utgave og én størrelse. 33c er dimensjonen og Liteskin er teknologien.

Det oppgis en vekt på 380 gram for dekket, men vi har veid inn de to dekkene vi har testet til 327 og 331 gram. En god del under med andre ord. Og det er en trivelig overraskelse.

Racing Ralph er et lavknaste dekk som er et kompromiss mellom fart og grep. Vi har testet dekkene de siste to måneder i all slags terreng, foruten ren gjørme, og trives godt med Racing Ralph som et allround dekk.

Selv om Schwalbe ikke lover at dekket tåler ombygging til tubeless, sier de heller ikke at det ikke går. Man må bare jobbe litt mer for det. Og det har vi gjort.

Det ene dekket gikk veldig lett. Her monterte vi dekket og pumpet opp med gulvpumpe. Easy peasy.

Det andre dekket derimot, krevde mer jobb. Her måtte vi til slutt ty til lufttrykk og en del fikling for å få dekket godt ut i felgveggen. Men når det først er gjort, så er det gjort. Bare pass på at du bruker ventiler du kan skru av toppen, slik at du kan fylle latex gjennom ventilen.

Liteskin vs Snakeskin

Når det kommer til dekkkonstruksjon har det tyske selskapet flere teknologier. Liteskin og Snakeskin er to av dem. Hvis du ser i listene til Schwalbe vil du se at veldig ofte er Snakeskin etterfulgt av TL Easy.

Mange som kjøper dekk vil gjerne erstatte slangen med flytende latex (“guffe” eller “melk”). TL Easy er Schwalbe sin måte å fortelle oss at dekkene er laget for akkurat dette formål. TL Easy = Tubeless Lett. Det skal være enkelt å konvertere.

Samme dekkmodell veier gjerne 100 gram hvis de er merket med Snakeskin TL Easy. Det er prisen du må betale for å være helt trygg på at dekket ikke lekker.

Liteskin er litt i motsatt ende. Dekkveggene er tynnere og Schwalbe kan ikke love at de ikke lekker hvis du vil bygge om. Derimot er det mange som har klart å konvertere Liteskin dekk til tubeless med stort hell.

Konklusjon

  • Dekkene er lette. 330 gram for 33c cyclocross dekk er i det lavere snitt.
  • Prisen er ikke lav, men det hadde vi heller ikke forventet.
  • Dekkene er fullt mulig å bygge om til tubeless, selv om Schwalbe ikke lover at de er tette.
  • Vi opplever Racing Ralph som raske, og de er trygge på grusveiene (les: svinger). Vi har brukt dekkene med 45 psi front og 50 psi bak.

Er det noe som trekker ned inntrykket?

Selv om vi forsøker finne noe, er det lite å trekke for.

Sykkelen.no har derfor ingen problemer med å anbefale dette dekket.

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *