sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: Birk Attack i angrepsposisjon Test: Birk Attack i angrepsposisjon
Les også: Test av elsykkel: Birk E-Ride Test: Merida Ninety-Six 9 CF Team Test: Ibis Mojo 3 – eksklusiv stisykkel Test: Evil The Calling... Test: Birk Attack i angrepsposisjon

Birk er et av få norske butikkmerker som lager sin egen fulldemper. Vi har sjekket om rittfulldemperen Birk Attack kan konkurrere mot større og mer kjente sykkelmerker.

Sykkelen vi her har på test er, ifølge leverandøren, utviklet av Sepura-Toyota Racing Team med folk som maratonspesialisten Vidar Mehl i spissen. Det betyr rittfokus over hele linja. Den sykkelen som kan ta rytteren raskest mulig i en kupert løype fra A til B på varierende underlag, er den beste sykkelen.

Karbonrammen på Birk Attack er ikke preget av spennende nyvinninger, men utstyrsvalgene later til å være godt gjennomtenkt. Sykkelen er jevnt over spekket med kvalitetskomponenter fra merker som Race Face og DT Swiss. Gir og bremser er Shimano XT. På testsykkelen finner vi to-delt krank, noe vi ikke er særlig begeistret for. Heldigvis er det mulig å få samme sykkel med Sram XO1 1×11 gir til omtrent samme pris.

Gå litt opp i pris, og du får Sram XX1 Eagle med 1×12 gir. Så da har Birk gjort hjemmeleksen, og tenkt på at folk har ulike preferanser hva kommer til antall tannhjul på kranken.

Dempingen skjer med en Rock Shox SID XX i front og en Monarch XX bak. Rock Shox-dempere er, selv for uerfarne, enkle å sette opp med riktig lufttrykk takket være sag-indikatorene på selve demperenhetene. Rock Shox oppgir også anbefaling for riktig lufttrykk i forhold til kroppsvekt, men dette må tas med en liten klype salt. Her er det best å ta med seg en demperpumpe på lomma de første turene helt til du har funnet perfekt oppsett.

Begge demperne kan åpnes og låses med en hydraulisk bryter på styret. Med to girspaker, to bremsehendler og to hydrauliske ledninger ut fra lockouten blir det reneste spaghetti bolognese foran styret. Dette er vel mer visuelt forstyrrende enn det er dysfunksjonelt.

En ting vi la merke til, og som gir ekstra stjerne i boka hos oss, er at Birk leverer sykkelen originalt med Schwalbe Rocket Ron foran og Racing Ralph bak. De fleste ville bare satt på samme dekket foran og bak, men Birk har tenkt på detaljene og vet at et litt grovere dekk foran sikrer grep i svinger og harde nedbremsinger på løst underlag, mens man tillate seg å ha et mer lettrullende dekk bak.

LES OGSÅ: Sykkeltest: Scott Spark RC Ultimate 2017

Hvordan er den å sykle på?

Undertegnede er 179 cm og ble anbefalt en sykkel i 19 tommer størrelse. I utgangspunktet virket dette litt stort, særlig med standard 80 millimeter langt styrefremspring. Men da jeg fikk byttet dette til 60 millimeter, fant jeg meg mye bedre til rette med en gang. Det første som slår meg er at dette er en fullblods rittsykkel for rundbane- eller maratonsyklisten. Aggressiv sittestilling og lav vekt preger sykkelen, noe som gjør at den føles svært rask i ritt som krever mye jaging og kjappe akselerasjoner. Og det er akkurat her det ikke passer med 2×11 gir. Når det er hektisk og du må gire igjennom alle girene når du skal inn i en bakke, må du være flinkere til å planlegge nedgiringen i forkant enn det du behøver med 1×11.

Rock Shox SID XX blir sjelden feil. Dette er en gaffel som har vært relativt uforandret de siste årene, og det er fordi at dette er saker som fungerer svært godt – og det er lite tull med den. I tillegg er den lett. Gaffelen matcher bakdemperen godt og tar godt unna små og mellomstore slag. På akkurat denne sykkelen svelger ikke bakdemperen unna like mye som gaffelen. Det har selvfølgelig med vandringen å gjøre. Bak er det 80 millimeter, mens foran er det 100 millimeter. Dermed synes vi kanskje at bakdemperen føles litt «kortbeint». Det er ikke nødvendigvis negativt. Det gjør at sykkelen føles mer responsiv og man får mer føling med underlaget. Særlig ryttere som er glad i å sykle halvdemper vil nok like følelsen. Dette er altså en sykkel for deg som har en aktiv kjørestil der du gjerne reiser deg fra setet når du sykler gjennom slagete partier fremfor å bare la demperne sluke alt som kommer i din vei.

LES OGSÅ: Test av elsykkel: Birk E-Ride

I samme periode som vi testet Birk Attack, hadde vi også Merida 96 (toppmodell med Rock Shox RS-1 og Sram Eagle) på test. Dette er også en fulldempet rittsykkel. Det slo oss at Meridaen var betydelig stivere enn Birk Attack. Begge syklene er lette og raske, men Meridaen føltes mer solid og presis både under spurt og forsering av teknisk terreng i høy fart. Men er forskjellene så store at vi ville betalt ca 25000 kroner mer for Merida 96? Det er vi ikke så sikre på.

Det er tøft å konkurrere i rittfulldempermarkedet. Men Birk Attack har angrepet utfordringen med en oppskrift vi kan like. Solid og gjennomtenkt komponentvalg, kvasse kjøreegenskaper og en konkurransedyktig pris. Dette er enkel og ærlig rittfulldemper for deg som ikke må ha det siste fra et av de kjente, store merkene, men heller velger å bruke pengene som eventuelt blir til overs på treningsleir og rittdeltakelse.
  • Kan velge mellom 2x11 og 1x11
  • Fin pris hvis du velger XO1-versjonen til nesten 5000,- mindre
  • Kvalitetskomponenter over hele fjøla
  • Ramme kunne vært stivere/mer presis
  • Bakdemperen kunne vært mer effektiv ved store slag

Spesifikasjoner Birk Attack

Nettsted: Birk.no

Pris: 49000,-

Vekt: 10,9 kg

Ramme: BFI Full-suspension full carbon

Gaffel: Rock Shox Sid XX 100mm

Bakdemper: Monarch XX w/Xloc Full Spring

Styre: Race Face Carbon Next SL wide 720mm 8 sweep

Stem: Race Face Turbine 80, 90, 100

Sete: Race Face Affect saddle black

Setepinne: Race Face Next SL

Hjul: DT XR361 rim + Sapim spoke + DT 350’s

Dekk: ROCKET RON FRONT + RACING RALPH REAR 2.25

Krank: SHIMANO XT M8000 2×11 36/24

Forgir: M8000 XT

Bakgir: M8000 XT

Kassett: M8000 XT 11-42

Bremser: M8000 XT 180/160

birk attack

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.