Test: Merida Ninety-Six 9 CF Team
Profflaget Multivan-Merida ble lagt ned i fjor, men sykkelen lagets ryttere var med å utvikle, lever videre. Vi har testet rittfulldemperen Merida Ninety-Six 9 CF Team.
Ninety-Six kommer i mange ulike varianter. Prisene starter på rundt 25000 kroner. Da får du aluminiumsramme og enkelt utstyr. Du kan også få Ninety-Six med både 27 tommer og 29 tommer hjul, men du får ikke 27 tommer på sykler som er større enn Medium.
Toppmodell
Sykkelen vi har testet er toppmodellen. Det er en 29 tommer med opp-ned dempegaffelen Rock Shox RS-1. Den har hydraulisk lockout som låser begge demperne med ett trykk på knappen. Her får du også 100 mm vandring foran og bak, slik det ofte er på rittsykler. Hele rammen, inkludert bakrammen er laget av karbon. De rimeligste karbonmodellene av Ninety-Six har bakramme i aluminium. Hjulene er DT Swiss XR1501 med Maxxis Ikon dekk. Ikon er for øvrig et av favorittdekkene til teamrytter Gunn-Rita Dahle Flesjå, så dette er nok et av stedene hun har vært med å sette sitt preg.
Ellers finner vi mye deler som er merket med Merida og Prologo. Noen vil kanskje synes det er litt kjipt at Merida ikke har kostet på sykkelen noe mer fancy merkevarer, men Meridas egne deler er godt over snittet hva gjelder kvalitetsinntrykk og ergonomi.
The Eagle has landed
Testsykkelen var utstyrt med Sram XX1 Eagle. Her får du en-delt krank med 34 tenner foran og 12 drev med utveksling som spenner mellom 10 og 50 tenner bak. Med såpass stort spenn på kassetten bak kan du koste på deg et større krankdrev. Til vanlig bruk i kupert terreng kunne vi nok gått opp til 36 tenner på drevet foran. For ritt som Grenserittet og Birken kunne man nok lagt på enda litt til. Kort fortalt:
Med 10-50 kan du klare deg fint uten to- eller tredelt krank.
Hvordan er Merida Ninety-Six å sykle på?
En interessant observasjon er at året etter at Merida flyttet plasseringen på bakdemperen fra krank til overrør, gjorde Scott det motsatte på sine Spark-modeller. Et oppheng der demperen er plassert under overrørt er, etter vår erfaring, ikke like presist og ømfintlig slik en demper plassert nærmere kranken kan være. Hvis man sammenligner Scott Spark og Merida Ninety-Six, så synes vi at Spark flyter over ujevnhetene mer effektivt. På Ninety-Six får du mer tilbakemeldinger fra bakramma når du treffer noe. Dette betyr ikke at opphenget er dårlig, bare at det finnet hakket mer effektive oppheng der ute.
Vi synes det er rart at Merida har gått bort fra det gamle opphenget sitt som lignet mer på det Scott har i dag.
LES OGSÅ: Test av Scott Spark Ultimate
Ninety-Six elsker å kjøres hardt og aggressivt. Sykkelen føles ekstremt stiv og responsiv. Den går alltid dit du styrer den og den responderer villig når du legger trykk i pedalene. Rundbaneløyper med krappe svinger og bratte kneiker er perfekte for denne sykkelen. Den hydrauliske lockouten betjenes enkelt og låser opp sykkelen helt. Når demperne er låst føles sykkelen som en helstiv, lett hardtail. Det er nok en følelse mange av oss setter pris på når vi kommer ut på en grusvei etter et stiparti. RS-1 gaffelen føles presis og er fintfølende. Dette kommer nok av opp-ned konstruksjonen som medfører at det alltid kommer olje til pakningene, noe som gjør at gaffelbeina glir lett. Litt ukurant er likevel gaffelen. Den er litt tyngre enn SID, men ikke merkbart stivere. Den gjør heller ikke hjulbytte spesielt lett, med to gaffelbein som beveger seg uavhengig av hverandre (husk å låse gaffelen før hjulbytte). Den passer heller ikke til noen andre aksel-standarder enn sin egen.
Vi liker likevel godt RS-1 når den sykkelen først kommer levert med den, men vi ville ikke oppgradert egen sykkel med en slik gaffel. Til det blir den for dyr og ukurant.
LES OGSÅ: Test: Birk Attack i angrepsposisjon
Vi har allerede nevnt Sram Eagle-gruppa, og det er ingen tvil om at vi liker denne. Her snakker man kontante og raske girskift. De som tror at steget opp fra 1×11 til 1×12 tar feil. Det er stor forskjell og det er først og fremst det brede spennet i gir som er avgjørende. Med 1×12 kan du få lette nok gir oppover og tunge nok gir i nedoverbakker. Med 1×11 må du ta et valg om hva du ønsker å prioritere.
Avid-bremsene biter bra. Selv om Merida har vært opptatt av å holde vekta nede på sykkelen har de kostet på seg store 180 mm skiver. Dette bidrar til solid kraft og bidrar til enda større selvtillit og mer aggressiv kjøring med senere nedbremsinger før svinger eller tekniske partier.
I forbindelse med denne testen er det verdt å nevne at testeren selv eier en rimeligere Merida Ninety-Six med karbonramme og bakramme av aluminium. Det er merkbar forskjell i stivhet opp til toppmodellen vi her har på test med bakramme av karbon. Spesielt når det kjøres hardt i svinger med slagete underlag er toppmodellen langt stivere og presis.
[review_summary summary=»Merida Ninety-Six er utvilsomt en rask sykkel som tar rytteren raskt fra start til mål i konkurranser. Den er stiv, presis og effektiv – men vi skulle ønske at demperopphenget fløt bedre i terrenget. Er du en syklist som kjører hardt vil du like denne sykkelen. Kombinasjonen fulldemper som enkelt kan låsen, lav vekt og stort spenn i gir gjør sykkelen aktuell for både tekniske ritt og mer gruspregede ritt.» positives=»Lav vekt
Gode bremser
Stort spenn med 1×12 gir» negatives=»Ikke vårt favoritt demperoppheng»]
Spesifikasjoner Merida Ninety-Six 9 CF Team
NETT: Merida.no
PRIS: 69 999,-
VEKT 10.08 kg
RAMME: Ninety-Six Superlite CF5 [29er] boost
FELGER: DT Swiss XR1501 [29] Spline One PS15-R12XD
GIRSKIFTER: Sram XX1 eagle trigger
KJEDE: Sram X01 EAGLE
DEKK: Maxxis Ikon 29 Exception 2.2 3C
STEM: MERIDA Team OS -17
STYRE: MERIDA TEAM 720 OS flat
SADELPINNE: Merida Team carbon 31.6 SB0
SADEL: Prologo new Nago Evo X10 TiroX
GIR: Sram XX1 12s
KRANK: Sram XX1 34T [PF]
GAFFEL: Rock Shox RS1 29 100 PS
KASSETT: Sram XG 1299 EAGLE 10-50T
BAKDEMPER: Rock Shox Monarch XX remote
BREMSER: Sram Level Ultimate 180 disc