Test: Ibis Ripley LS – for tøffe linjevalg

Vi har tatt med Ibis Ripley LS på tur ut i skogen og plaget den skikkelig.

For deg som ikke kjenner Ibis: Ibis er et velrenommert high-end merke med base i Santa Cruz, California. Selskapet tilbyr bare noen få modeller der alle, unntatt cyclocrossen Hakkalügi, er sti- eller enduro-orienterte. For tiden har vi nordmannen Zakarias Blom Johansen på Ibis eget enduro-profflag som herjer i Enduro World Series.

Vi har mottatt en Ibis Ripley LS på test. Dette er en 29’er med 120 mm vandring bak og 130 mm foran. Basert på disse faktaene, snakker vi altså om en real stisykkel.

Fox-demperen har tre innstillinger; Åpen, medium og låst.

Bygg den som du vil

Når du handler high-end sykkel er det ikke uvanlig at du kan sette opp sykkelen med det utstyret du selv ønsker. Ibis Ripley LS kan derfor kjøpes som rammesett eller som komplett sykkel der du kan velge mellom hele åtte forskjellige utstyrs-konfigurasjoner. Ramme med bakdemper koster ca 35000 kroner, mens komplett sykkel rangerer fra kroner 46999,- til 92899,- der den dyreste bl.a. kommer med XO1 Eagle og de letteste karbonhjulene, Ibis 935, som veier 1590 gram per par.

LES OGSÅ: Sykkeltest: Scott Spark RC Ultimate 2017

Vi har testet den billigste varianten, men med råere hjul enn det som egentlig følger med. Her har vi Ibis 941 karbonhjul. Disse veier 1790 gram per par, noe som må sies å være innafor. Utstyret ellers består av de billigste Shimano-skivebremsene, en drivlinje bestående av et lite drev foran og en standard Shimano-kassett bak. Dette betyr at du ikke får verdens største spenn i utveksling, men det fungerer likevel overraskende greit så lenge du ikke skal sykle om kapp med folk på grus. I tillegg er sykkelen utstyrt med en Fusion Trace-gaffel. Dette kan virke noe eksotisk for oss nordmenn som bare kjører Fox og Rock Shox, men Fusion har bra moment internasjonalt og lager definitivt gode gafler.

DW Link-opphenget gjør sykkelen tråkkeffektiv og man ender med å kjøre med demperen i åpen tilstand mesteparten av tiden.

Siden sykkelen ikke er ustyrt helt som du får den ut av butikken, skal vi ikke gjøre noen grundige analyser rundt hvordan akkurat utstyret på testsykkelen fungerer, men om vi kunne velge fritt uavhengig av pris ville vi prioritert 1×11 eller 1×12 girsystem og så lette hjul som lommeboka tillater. En god gaffel er også viktig på en sykkel som brukes til denne typen herjing. Det ser ut til at sykkelen kommer med Fox Float 34 i alle utstyrsvariantene den norske importøren, Probike, tilbyr. Så der trenger du ikke ta noen valg. Dette er etter vår erfaring en super gaffel til denne typen sykkel.

Så hvordan er Ibis Ripley LS å sykle på?

Det er ikke noen tvil om at dette er mye sykkel. Svære hjul med volumiøse dekk (plass til 2.6 tommers dekk i rammen) gjør at du føler deg uovervinnelig i terrenget. Altfor mange sykler sti på endurosykler med slake vinkler og blir dermed sittende litt bakpå. Med Ripley LS sitter du mer balansert over sykkelen. Det gjør at du får bra med trøkk i pedalene og litt mer vekt over fremhjulet, noe som passer bra for deg som ikke bare skal sykle nedover. Geometrien gjør at sykkelen klatrer effektivt opp bratte bakker.

Tøffe linjevalg

Dette er ikke en sykkel som nødvendigvis passer alles kjørestil. Sykkelen oppfattes ikke som spesielt leken, og er mer en sykkel der du kjører rett på hindringene heller enn å sno deg rundt dem. Sykkelen gir selvtillit til å gjøre temmelig tøffe linjevalg. De brede og solide felgene viker virkelig ikke en millimeter. De er knallharde, og gir ikke etter selv om man kaster seg inn i rockgardens eller bommer på linja. Felgene gjør at sykkelen føles sjelden responsiv og presis til å være en sykkel av denne typen. Kritiske røster vil kanskje mene at felgene fjerner litt komfort, men det er ikke noe problem på en fulldemper.

LES OGSÅ: Alt du trenger vite om dekk og felgbredde. Det har med sikkerhet å gjøre.

Ibis produserer egne felger. Dette er solide saker for de som liker å kjøre fort på sti!

[review_summary title=»Oppsummering: Ibis Ripley LS» summary=»Ripley LS er først og fremst en stisykkel som tar deg effektivt frem på stier i skogen og på fjellet. Den er også lett og tråkkeffektiv nok til å tåle noen lengre transportetapper på grus og asfalt. Funker den til ritt? Ja, den kan gjøre en god jobb i ritt med mye teknisk terreng slik som Terrengsykkelrittet. Den har ikke så mye vandring, men vi ville ikke nølt med å stille opp i enduroritt med denne sykkelen – litt avhengig av ambisjoner og løypas karakter selvsagt.» positives=»Tråkkeffektiv
Klatrer bra
Stive og solide hjul
Tilgjengelig i mange utstyrsversjoner
Bredt bruksområde» negatives=»Mangler litt på lekenhet

«]

Importør: Probike

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.