sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Evil fyller hull i modellutvalget med ny 29er Evil fyller hull i modellutvalget med ny 29er
Les også: Evil oppdaterer populær stisykkel Ny stisykkel fra Evil: The Calling Cannondales nye sti-kanoner Specialized lanserer sykkelen du kanskje ikke visste at du... Evil fyller hull i modellutvalget med ny 29er

Lanserer fulldemperen Evil The Offering.

Den nye sykkelen legger seg midt mellom grovsykkelen The Wreckoning (160 mm vandring) og stisykkelen The Following med 120 mm vandring.

De skarpeste av våre lesere har nå gjettet seg frem til at The Offering har 140 mm vandring i begge ender, noe som i teorien gjør det til en allrounder som kan fungere til både til vanlig stisykling og mer nedoverorientert endurosykling.

Les også: Test av Evil The Calling

Fulldemperne til Evil ser veldig like ut i designmessig, og det skal et godt trenet øye til for å skille de ulike modellene fra hverandre rent visuelt. Variasjonene ligger først og fremst i geometrien, mens demperopphenget er likt uansett vandring og hjulstørrelse.

– Delta-opphenget til Evil er designet for å gi en eksepsjonelt plush følelse de første 30% av vandringen, noe som også gir et bra grep. Ved 30% begynner den Evil-plattformen, hvor man finner stabiliteten, poppen, og progressiviteten som gjør at Evil sykler kan sammenliknes med andre sykler med 2 og 3 cm mer vandring, hevder Jørgen Strømquist hos importøren JBS Sport.

The Offering har fått en seterørsvinkel på 77 grader, noe som skal gjøre at man får et godt tråkk og gode klatreegenskaper. Hvis man ser på en av konkurrentene til Evil The Offering, nemlig Pole Evolink 140, som må sies å ha en ganske ekstrem geometri med 64,5 grader styrevinkel og enda lengre reach, så legger The Offering seg på en mer nøktern linje med 66,6 grader styrevinkel og 462 mm reach i størrelse M.

Norske priser:
Ramme: 32 000kr
GX Eagle: 59 000kr
Xo1 Eagle: 79 000kr.

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.