sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Vi tester: Eddy Merckx 525 – 2020 modell Vi tester: Eddy Merckx 525 – 2020 modell
4
Les også: Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Test av Scott Addict RC 15 Disc landeveissykkel (2019) Vi tester Cannondale SystemSix... Vi tester: Eddy Merckx 525 – 2020 modell 4

Helt ny allround, aero racer for 2020. Og det er en fin tohjuling.

I år skal toppracere være uten synlige kabler, ha aerodynamiske profiler og besitte høy kjørekomfort. De skal helst ha elektronisk giring, skivebremser og stikkaksler både foran og bak. Raceren har vært gjennom en ganske så dramatisk evolusjon de siste 5 årene. Eddy Merckx 525 er i så måte en toppmoderne sykkel. Den tikker vel samtlig bokser og gjør det ganske så overbevisende.

Eddy Merckx 525 2020 Sykkelen.no

525 versjonen kommer i to versjoner: En med skivebrems og en uten. Vi tester naturligvis modellen med skivebrems og Ultegra Di2.
Dette er en fullblods racer med gode aerodynamiske egenskaper, men den er også laget for å være en allround sykkel. Belgian Cycling Factory, som eier både Eddy Merckx og Ridley sier at dette er den stiveste sykkelen de har i sitt sortiment. Det er et solid testament.

525 er forøvrig antallet profesjonelle seiere til den legendariske Eddy Merckx. Denne modellen er helt ny for 2020.

Utvalg

525 kommer i flere versjoner. Du kan velge mellom tre design, eller kanskje mer korrekt å si: Du kan velge mellom tre fargekombinasjoner.
Utstyrspakkene er også forskjellig. Men ramma er den samme. Så uansett om du velger en dyr eller mindre dyr 525, er grunnmuren lik. Eddy Merckx skiller ikke mellom forskjellige karbon kvaliteter som flere andre konkurrenter gjør.

Sykkelen kommer i 5 størrelser, hvor den minste er XS (52) og den største er XL (60). Alle er utstyrt med et one-piece styre som fås i fire bredder fra 38 cm til 44 cm, med stem lengder fra 90 til 140 (!) millimeter.

Eddy Merckx 525 2020 rammesett Sykkelen.no

Hvis du ikke ønsker en av de tre standard versjonen av sykkelen, kan du ta i bruk Eddy Merckx sitt custom program, hvor du kan velge mellom 48 forskjellige fargedesign og du kan naturligvis velge egne hjul og utstyrsgrupper.

Skal vi tro ryktene kommer AG2R til å bruke akkurat denne sykkelen neste sesong. Og normalt sett burde dette bety noe. Proffene bruker vel ikke dritt? Og det gjør de selvfølgelig ikke. Men de er også under kontrakt og må bruke de får.

Utseende

Som sagt er det nå “ut” med kabler hengende overalt. Nå skal alt skjules i styre og ramme. 525 er i så henseende helt “in”. Her er det nesten ikke synlige spor av kabler. Du ser noen centimeter ved bremsene og gir, men det er stort sett alt.
Flott og rent å se på, men det vanskeliggjør skruing. 

Ett eksempel på dette dukker opp umiddelbart. Antall skiver mellom styrelager og styrefremspring er mange og tilsammen bygger de nesten 4 centimeter. Det er ganske mye på en allerede ganske høy front. Riktignok kompenserer one-pice styret noe ved å ha en negativ vinkel, slik at det i virkeligheten blir litt lavere. Det betyr at du kan sitte svært så aggressivt her hvis du skulle ønske. Eller så beholder du alle skivene og sitter mye mer oppreist. 

Eddy Merckx 525 2020 styrevinkel Sykkelen.no
Rå styrevinkel på Eddy Mercxk 525

Hvis du skulle behøve å ta vekk skivene blir alle kabler tilsvarende lange, og er du en petimeter (som oss) vil du kappe til. Noe som i utgangspunktet ikke er et problem. Men siden alle kabler ligger skjult i one-piece styret og løper ned inni hoderøret til ramma blir det veldig mye mer skruing og demontering for å fikse dette.
Hvis du tar vekk skiver må du også kappe kronerøret til gaffelen. Poenget med en slik ren og aerodynamisk front er at det skal se pent ut. Da kan du ikke ha tre centimeter med kronerør stikkende opp, slik du ser på bildet. Å kappe et kronerør er normalt noe mange ber verkstedet gjøre, men det er ikke vanskelig å fikse det selv. Normalt sett.
På denne sykkelen er det mer tidkrevende derimot. Du får nemlig ikke separert gaffel fra ramme uten å skru skrivebremsvaieren av  bremsekaliperen. Og det er en helt annen “ballgame”. Du skal være veldig glad i å skru hvis du vil gjøre dette selv. Et bleeding kit og ekstra mineralolje til skivebrems er noe du da bør ha. Derfor er vår anbefaling: La verkstedet ta seg av dette. 

Vi anbefaler også at du snakker godt med sykkelsjappa når det gjelder passform. Når styrefremspring og styre er to forskjellige enheter kan du enkelt bytte det ene eller det andre for tilpassing. Her er det ikke slik, og det er derfor lurt å tenke godt på lengden du trenger før du får med deg sykkelen hjem. Vår test sykkel er en størrelse M, noe som betyr cirka 56 centimeter. På denne sykkelen er styrebredden 42 centimeter, mens fremspringet er på 110 millimeter. Bredden er ok, men vi skulle gjerne hatt 90 millimeter fremfor 110. Vi liker oss nede i bukken, men når man i tillegg til å være lavt også må strekke seg en del, merkes lengden på styret godt. Resultatet er at undertegnede må presse setet lenger frem enn ønskelig.
Da hjelper det at styret er kompakt og veien ned i bukken ikke for lang. Buen er litt trang og brå, så det er også noe å tenke på.


One-piece styre/stem kombo i karbon.

Rørprofilene i det fremre triangelet er formet etter aerodynamiske prinsipper og man kjenner dette godt igjen på andre rammer.
Setepinnen følger opp og er triangel formet, noe som også sikrer setet alltid peker helt korrekt vei i forhold til sykkelen.
Vi slet en del med å holde setetinnen på plass. Det måtte fire forsøk til for å få det til å holde korrekt høyde gjennom en hel sykkeltur. Og da måtte vi stramme mye mer enn hva vi er vant med. Litt karbonpasta er absolutt å anbefale her. Vel det var forsiktig sagt: Karbonpasta må du bruke.

Det bakre triangelet er kanskje rammas mest karakteristiske trekk. Her går Eddy Merckx i en annen retning enn mange andre aerodynamiske rammer. De to tynne rørene, med en knekk ved dekket, er boks formet og er laget slik for å øke komfort. Så her bryter man litt aerodynamikk og setter mer fokus på komfort.

Fulcrum Wind 40 hjulene er et godt valg på denne sykkelen, synes vi. Dette er hjul med 40 millimeters profil og har en ok vekt (1620 gram). De har brede stikkaksler foran og bak (12×142) og kan brukes med tubeless dekk hvis du skulle ønske det.

Kjørefølelse

Før vi tester sykler gjør vi alltid vårt ypperste for å sikre at sittestillingen blir akkurat slik vi ønsker. Det betyr kort fortalt for undertegnede at toppen av setet er 75 centimeter over krankens senter, og avstanden til toppen av styret (fra senter av setepinnens topp) er på 73 centimeter. 

Vi trives også best på dekk med 100 psi i bakdekket og 90 psi foran når vi bruker 25c dekk.
Styrefremsprinnget ble 2 centimeter for langt. Ikke helt optimalt, men heller ikke far off.

Det gikk ikke mange kilometerne før jeg lurte på om jeg hadde bommet på lufttrykket. 100 psi føltes som 80 på asfalten. For oss betyr dette at Eddy Merkcx har lykkes med å gi sykkelen høy komfort. Underlaget i veiene vi bruker sykle kjentes ikke like godt på denne sykkelen. 
Går det utover spurt-stivhet? Usikker. Men de påstår at dette er den stiveste sykkelen i sortimentet og det sier litt.
Dermed er det imponerende at komforten også er såpass høy. Gang på gang lot vi oss forundre over denne komforten.

Vi tester skivebremsversjonen av 525 og den har  naturlig nok rom for større dekk enn en sykkel med felgbrems. Eddy Merkcx sier det er rom til 32c dekk her. Vi fikk ikke testet dette, men vi kan bekrefte at det i det minste ser slik ut. Det gir muligheter for deg som setter komfort og fremkommelighet foran vekt og fart.
Hvis du  lurer: 525 med felgbrems har plass til 28c dekk.

Til å være en toppramme er den litt høy i fronten med sine 175 millimeter. Som sagt kompenseres dette en god del ved at styret peker nedover, noe som er litt uvanlig på en racer. Det ser jo rått ut og føles ganske naturlig etter hvert. 

Vekten er decent med sine 7.7 kilo. Husk at vi snakker om en racer med skivebremser og Ultegra Di2 her. Eddy Merkcx sier en skivebrems ramme med gaffel veier 1225 gram i størrelse S. Det er på nivå med de beste gutta i klassen.

Vi tenker at denne sykkelen har et bredt publikum, selv om prisen på 525 gjør at vi ikke kommer til å se tusenvis av denne på gata. Her er det nok å glede seg over både som hobby konkurransesyklist og langtursyklist. Undertegnede er litt usikker på om størrelsen på fronten er litt for høy den ivrige konkurransesyklist, men det kommer også an på hvem syklisten er. Er man myk og fin i kroppen vil man tåle å sitte aggressivt over tid og da er kanskje ikke 525 midt i blinken.
  • Komfort
  • Brukervennlighet
  • Clean and mean
  • DIY skruing
  • Høy front

5 of 5

3 of 5

4 of 5

4 of 5

Spekk

SykkelEddy Merckx 525 Shimano Ultegra Di2
Pris78990.-
Sykkelvekt7,7 kg
Hjulvekt (m/alt)Hjul: 1620 gr
Ramme525 HM Carbon
Gaffel525 HM Carbon, 12 x 142
FelgFulcrum Wind 40 Carbon
NavFulcrum
Stikkaksling12 x 142
DekkVittoria Corsa 25c
KrankShimano Ultegra 52/36
KranklagerShimano Ultegra
BakgirShimano Ultegra Di2
FremgirShimano Ultegra Di2
Gir/bremsehendlerShimano Ultegra Disc
BremserShimano Ultegra Disc
KassettShimano Ultegra 11-30
KjedeKMC X11
Styre525 Carbon
Stem525 Aero Carbon
Setepinne525 Aero Carbon
Sete
Geometri
StørrelseXS,S,M,L,XL - M testet
Vinkel, styrerør73.5°
Vinkel, seterør73°
Lengde, styrerør175 mm
Lengde, overrør566 mm
Lengde, seterør520 mm
Lengde, kjedestag410 mm
Akselavstand992 mm
Stack**575
Reach***390
Sportslighet****1.474358974
ImportørBeach Mountain AS
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: