Test : Fuji Transonic 2.1 2017 Di2
Fin aeroracer med elektronisk giring
Transonic serien fra Fuji er laget for konkurranse. Det er kanskje ikke vanskelig å se, men det er definert fra Fuji at Transonic er de raskeste syklene de lager og geometri er tilpasset konkurransesyklisten. Dette kan stort sett oversettes til aggressiv geometri. Rekkevidde og bygghøyde er de viktigste parameterne som definerer konkurranse geometri.
I forhold til en langtur sykkel, rettet mer mot komfortsyklisten, så kan det hende at styrefremspring, sete og dekkbredde er noe annerledes.
Transonic rammen kom på markedet for 3 år siden og det er lite nytt å rapportere for 2017 sesongen. Rammen bærer sterkt preg av å være laget for å være rask med sine aerodynamiske rørprofiler.
Når man studerer Transonic ramma på nært hold ser man at det er en hel rekke aerodynamiske former på den. Gaffelen, setepinnen, underrøret, styrerøret og setestaget er alle laget for å minimiere vind drag. Spesielt spennende synes jeg formen på rammen over bakbremsen er.
De har også lagt ned en hel del arbeid i kraftoverføringen fra krank til bakhjul. Derfor er krankhuset digert og kjedestagene er overdimensjonerte og asymmetrisk.
Testsykkelen er en Di2 utstyrt modell, og Fuji har skjult så mye de kan inne i ramma. Blant annet er batteriet til det elektroniske girsystemet fra Shimano skjult inne i setepinnen. Fuji har også skjult festet til setepinnen for å bedre de aerodynamiske egenskapene.
Denne rammen er ikke den letteste i Transonic programmet til Fuji. Du kan kjøpe en storebror som har noe mer avansert karbon, og som veier litt mindre. Derimot er geometri lik. Om det er verdt å bruke ekstra tusenlapper på dette, får bli opp til deg.
Kjørefølelse
Ute på veien oppleves Fuji’n som en trygg og god sykkel. Den er kanskje litt lite spennende i bruk, men stabiliteten er knall så vi føler oss veldig komfortable i høy fart i utforkjøringene. Selv i mye vind. På tross av at dette er en sykkel laget for fart klatrer den fint. Bratte vinkler gjør at vi kommer fint over rammen og får en vektfordeling som funker godt i motbakkene.
Man kan si hva man vil om elektronisk giring, men vi elsker det. Batterikapasiteten er lang og ladetiden kort. Presisjon er suveren og girskiftet går veldig fort med bare en trykk på knappen. Vekten er også såpass lav i forhold til mekaniske girsystemer at det ville jeg ikke tenkt på.
Vi har sagt det før, men sier det igjen. Setet på denne sykkelen er noe vi ville byttet straks. Det finnes så mange gode seter på markedet at det ikke er verdt å slite seg gjennom treningsturer på det som følger sykkelen. Vi synes også at styret Fuji har satt på har mangler. Det mest mangelfulle er de korte endene. De er irriterende korte og selv undertegnede med små hender sliter med å finne en god posisjon når jeg er nede i bukken.
Fuji kjører hardt på sitt eget komponent merke, Oval. Dette er hverken highend eller lowend produkter. Vi opplever Oval produktene som ok.
Fuji Transonic 2.1 – Pris 36.900,-
Sykkelvekt | 7.6 kg |
Ramme | C5 HM Carbon |
Gaffel | FC 440 carbon |
Felg | Oval 950 F alloy Tubeless ready |
Nav | Oval |
Dekk | Vittoria Zafiro Pro Slick 25c |
Krank | Shimano FC 6800 Ultegra (52-36) |
Bakgir | Shimano Di2 6870 |
Fremgir | Shimano Di2 6870 |
Gir/bremsehendler | Shimano ST 6870 |
Bremser | Shimano Ultegra BR 6810 |
Kassett | Shimano CS 6800 (11-28) |
Kjede | KMC X11 |
Styre | Oval Concepts 310 alloy |
Stem | Oval Concepts 311 alloy |
Setepinne | Transonic Aero carbon |
Sete | Oval Concepts 734 |
Geometri | |
Størrelse | 46,49,52,54,56,58,61 – 54 testet |
Vinkel, styrerør | 73° |
Vinkel, seterør | 73.5° |
Lengde, styrerør | 135 mm |
Lengde, overrør | 560 mm |
Lengde, seterør | 540 mm |
Lengde, kjedestag | 405 mm |
Akselavstand | 975 mm |
Stack** | 538 |
Reach*** | 386 |
Sportslighet**** | 1.39 |
Trail (oppgitt) | 58 |
Importør Birk Sport AS[review_summary summary=»Ute på veien oppleves Fuji’n som en trygg og god sykkel. Den er kanskje litt lite spennende i bruk, men stabiliteten er knall så vi føler oss veldig komfortable i høy fart i utforkjøringene. Selv i mye vind.» positives=»Sykkelen er gjennomtenkt.
Den er godt balansert og den er moderne.
Elektronisk giring er knall.» negatives=»Litt lite spennende å sykle, sete og styre bør byttes ut etter vår mening.»]