Test : Fuji Transonic 2.1 2017 Di2

Fin aeroracer med elektronisk giring

Transonic serien fra Fuji er laget for konkurranse. Det er kanskje ikke vanskelig å se, men det er definert fra Fuji at Transonic er de raskeste syklene de lager og geometri er tilpasset konkurransesyklisten. Dette kan stort sett oversettes til aggressiv geometri. Rekkevidde og bygghøyde er de viktigste parameterne som definerer konkurranse geometri.
I forhold til en langtur sykkel, rettet mer mot komfortsyklisten, så kan det hende at styrefremspring, sete og dekkbredde er noe annerledes.

Transonic rammen kom på markedet for 3 år siden og det er lite nytt å rapportere for 2017 sesongen. Rammen bærer sterkt preg av å være laget for å være rask med sine aerodynamiske rørprofiler.

Når man studerer Transonic ramma på nært hold ser man at det er en hel rekke aerodynamiske former på den. Gaffelen, setepinnen, underrøret, styrerøret og setestaget er alle laget for å minimiere vind drag. Spesielt spennende synes jeg formen på rammen over bakbremsen er.

 

De har også lagt ned en hel del arbeid i kraftoverføringen fra krank til bakhjul. Derfor er krankhuset digert og kjedestagene er overdimensjonerte og asymmetrisk.

Testsykkelen er en Di2 utstyrt modell, og Fuji har skjult så mye de kan inne i ramma. Blant annet er batteriet til det elektroniske girsystemet fra Shimano skjult inne i setepinnen. Fuji har også skjult festet til setepinnen for å bedre de aerodynamiske egenskapene.

Denne rammen er ikke den letteste i Transonic programmet til Fuji. Du kan kjøpe en storebror som har noe mer avansert karbon, og som veier litt mindre. Derimot er geometri lik. Om det er verdt å bruke ekstra tusenlapper på dette, får bli opp til deg.

 

Kjørefølelse

Ute på veien oppleves Fuji’n som en trygg og god sykkel. Den er kanskje litt lite spennende i bruk, men stabiliteten er knall så vi føler oss veldig komfortable i høy fart i utforkjøringene. Selv i mye vind. På tross av at dette er en sykkel laget for fart klatrer den fint. Bratte vinkler gjør at vi kommer fint over rammen og får en vektfordeling som funker godt i motbakkene.

Man kan si hva man vil om elektronisk giring, men vi elsker det. Batterikapasiteten er lang og ladetiden kort. Presisjon er suveren og girskiftet går veldig fort med bare en trykk på knappen. Vekten er også såpass lav i forhold til mekaniske girsystemer at det ville jeg ikke tenkt på.

Vi har sagt det før, men sier det igjen. Setet på denne sykkelen er noe vi ville byttet straks. Det finnes så mange gode seter på markedet at det ikke er verdt å slite seg gjennom treningsturer på det som følger sykkelen. Vi synes også at styret Fuji har satt på har mangler. Det mest mangelfulle er de korte endene. De er irriterende korte og selv undertegnede med små hender sliter med å finne en god posisjon når jeg er nede i bukken.

Fuji kjører hardt på sitt eget komponent merke, Oval. Dette er hverken highend eller lowend produkter. Vi opplever Oval produktene som ok.

Fuji Transonic 2.1  – Pris 36.900,-

Sykkelvekt 7.6 kg
Ramme C5 HM Carbon
Gaffel FC 440 carbon
Felg Oval 950 F alloy Tubeless ready
Nav Oval
Dekk Vittoria Zafiro Pro Slick 25c
Krank Shimano FC 6800 Ultegra (52-36)
Bakgir Shimano Di2 6870
Fremgir Shimano Di2 6870
Gir/bremsehendler Shimano ST 6870
Bremser Shimano Ultegra BR 6810
Kassett Shimano CS 6800 (11-28)
Kjede KMC X11
Styre Oval Concepts 310 alloy
Stem Oval Concepts 311 alloy
Setepinne Transonic Aero carbon
Sete Oval Concepts 734
Geometri
Størrelse 46,49,52,54,56,58,61 – 54 testet
Vinkel, styrerør 73°
Vinkel, seterør 73.5°
Lengde, styrerør 135 mm
Lengde, overrør 560 mm
Lengde, seterør 540 mm
Lengde, kjedestag 405 mm
Akselavstand 975 mm
Stack** 538
Reach*** 386
Sportslighet**** 1.39
Trail (oppgitt) 58

Importør Birk Sport AS[review_summary summary=»Ute på veien oppleves Fuji’n som en trygg og god sykkel. Den er kanskje litt lite spennende i bruk, men stabiliteten er knall så vi føler oss veldig komfortable i høy fart i utforkjøringene. Selv i mye vind.» positives=»Sykkelen er gjennomtenkt.
Den er godt balansert og den er moderne.
Elektronisk giring er knall.» negatives=»Litt lite spennende å sykle, sete og styre bør byttes ut etter vår mening.»]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.