Test: Focus Paralane Ultegra

Komfortracer med pondus!

Hvis du er på jakt etter en komfortracer er Focus Paralane en modell du må sjekke ut. Her er det aller meste laget for at du som ikke trives godt strukket ut over raceren skal kunne sykle i timer uten plager.

Bilder: Alle illustrasjoner er fra Focus, bilder FI.

Paralane er en ny modell fra tyske Focus. Modellen har vært under utvikling de siste årene og målene for design teamet var å lage den optimale raceren for mange og lange timer på setet.

Resultatet er Paralane med en kortere rekkevidde (reach) OG en høyere bygghøyde (stack) samtidig som tyngepunktet er noe lavere gjennom et lavere krankhus.

Focus har også gjort gaffelen lengre, noe som bidrar til en noe høyere front, men først og fremst betyr det plass til større dekk og samtidig plass til skjermer.

Du vil også se at Focus introduserer nye rørprofiler på Paralane rammen. Her handler det om at flate seksjoner i setestag, kjedestag og seterør reduserer småslag og vibrasjoner som når frem til syklisten.

Frem til nå har 27.2 vært den minste dimensjonen på setepinner, nå dytter Focus denne grensen nedover ved å introdusere 25.4. Målet med denne tynne dimensjonen er naturligvis at det vil skape mer komfort gjennom større fleks når man sitter på sykkelsetet. Og det funker så det ljomer

På tross av dette fokuset på komfort er dette en sykkel vi tror mange vil nyte godt av. Ja, du merker umiddelbart komfortegenskapene, men denne sykkelen er så bra at vi spør oss: er komfort så dårlig, da? Svar: Overhodet ikke, når det er såpass gjennomtenkt som her.

 

Det er verdt å nevne at Focus har vært nøye da de designet denne nye sykkelen. De introduserer Fender Bridge Installer (F.B.I) som er et avtagbart feste for skjermer, som forøvrig medfølger når du kjøper sykkelen. FBI er spesiallaget for ramma og i samarbeid med den belgiske skjermprodusenten, Curana, har de fått produsert opp skjermer unike for denne modellen. Snasent og gjennomtenkt. Kudos, Focus!

For å toppe det hele har Focus gjort plass til 35 millimeter brede dekk, det gir masse frihet og ikke minst stort utvalg av dekktyper som gjør denne sykkelen ekstremt anvendbar, ikke bare for asfalten og ikke bare for sommeren.

Utstyr

Alle Paralane modellene, og det er 10 av dem, kommer med skivebremser. Noe vi mener er et godt trekk fra Focus. Det gir større trygghet for brukerne, og dette er brukere hvor ekstrem vektfokus ikke er i førersetet. Komfort, stabilitet og trygghet er viktigere enn lav vekt.

Sammen med skivebremsene er alle modellene også utstyrt med R.A.T (Rapid Axle Technology) stikkaksler. Disse akslingene er en Focus oppfinnelse og etter vår mening en veldig fin oppgradering av hurtigkoblinger. Dette er 12 millimeters akslinger som stikkes gjennom ramma og navn, altså ikke normale hurtigkoblinger hvor ramma settes på navet og klemmes sammen. Løsningen er sexy og veldig enkel i bruk. Smart.

Forøvrig er sykkelen utstyrt med gir og bremser fra Shimano Ultegra sortimentet. Det gir deg trygghet på kvalitet og presisjon i årene som kommer.

Spekk

Sykkel Focus Paralane
Pris 40.000,-
Sykkelvekt 8 kg
Ramme Paralane Disc Carbon
Gaffel Paralane 12×100 Carbon
Felg DT Swiss R23
Nav
Dekk Schwalbe ONE Race 28c
Krank Shimano Ultegra
Bakgir Shimano Ultegra
Fremgir Shimano Ultegra
Gir/bremsehendler Shimano R685
Bremser Shimano R685
Kassett Shimano Ultegra
Kjede Shimano Ultegra
Styre Concept EX
Stem Concept
Setepinne Concept CPX, 25.4
Sete Fizik Aliante R5
Geometri
Størrelse XS, S, M, L, XL, XXL – M testet
Vinkel, styrerør 73,5°
Vinkel, seterør 72°
Lengde, styrerør 165 mm
Lengde, overrør 547 mm
Lengde, seterør 515 mm
Lengde, kjedestag 405 mm
Akselavstand 996 mm
Stack** 580
Reach*** 375
Sportslighet**** 01 54
Importør Tender Sport Marine

Importør: Tender Sport Marine

Pris: 40.000,-[review_summary summary=»Dette var en overraskelse av en sykkel å teste. På tross sine komfort egenskaper, er det lett å sykle fort. Det er så og si ikke noe galt med denne raceren.

Spesielt fint er det å ligge i bukken. Siden den ikke er så lav er det enkelt å ligge her over lang tid uten å slite for mye nakke og skuldre.

Vi liker spesielt godt at Focus har klart å få på plass alt i en pakke som veier 8 kilo (oppgitt vekt er over 8 kilo, men vi veide den til akkurat 8). Det er imponerende. Og det gjør at mange burde vurdere å kjøpe sykkelen. Dette kan bli mye mer enn en sommer racer.

Skjermer, grove dekk, skivebremser… grusracer, cyclocross, høst og vinter sykkel. Jada, Focus!» positives=»Skivebremser
Høy komfort, uten for mye kompromiss på racing egenskaper
Skjermer følger med
» negatives=»Sykkelen er dyr. 40.000,- er ikke småpenger og den konkurrerer da mot mange.»]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.