sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Sykkeltest: Scott Spark RC Ultimate 2017 Sykkeltest: Scott Spark RC Ultimate 2017
5
Les også: Test: Merida Ninety-Six 9 CF Team Test av elsykkel: Birk E-Ride Test: Ibis Ripley LS – for tøffe linjevalg Test: Merida Reacto... Sykkeltest: Scott Spark RC Ultimate 2017 5

Scott Spark er helt ny. Er den blitt bedre?

Vi tester Scott Spark RC Ultimate

Det er ikke mye ved den nye Spark som minner om den gamle. Der den forrige modellen, som fortsatt er en svært flott sykkel, har bakdemperen montert under overrøret, er demperen nå flyttet til en vugge nede ved kranken. Scott’en ser plutselig ut som en Trek, BMC eller Giant. Men det er bare på overflaten.

Ofte er det slik at når en modell blir helt ny, så oppstår en ny modell. Scott har derimot valgt å beholde Spark navnet, noe vi kan forstå. De som kjenner Spark, kjenner det som en rask fulldempet laget for rundbane og O2 snappere.

Spark ble introdusert i 2009, og den gang kun på 26 tommers hjul. Mye har skjedd siden den gang og det er på høy tid at en stor oppgradering kommer. Hele plattformen er byttet ut og oppgradert til en hypermoderne og bredbent ramme som snakker om akselerasjon, soliditet og stivhet.

For 2017 har Scott delt inn Spark i tre serier – Spark, Spark RC og Spark Plus.

Spark og Spark RC er rundbane syklene, mens Plus er trail.

Og ja du gjetter riktig, RC står for racing. Eller Racing Concept for å være nøyaktig. I denne testen fokuserer vi på RC, og helt konkret RC Ultimate. Ultimate er den nest dyreste modellen i serien. RC SL er den dyreste, mens RC World Cup og RC Pro er noe rimeligere. Alle modeller kommer i to varianter: 29 tommer og 27.5 tommer. Vi tester 29 tommeren.

RC serien er laget på Scott sine aller letteste karbon rammer, og det sies at det for første gang er brukt samme teknologi som topp racerne har vært alene om å bruke. Det lover godt, da den forrige Ultimate allerede var en lett og rask sykkel. Scott oppgir vektbesparelse på 140 gram på bare ramma.

Vandringen på RC syklene er 100 mm, og RC serien har ingen fester for et frontgir, her er det kun 1X som gjelder.

Plattformbyttet

Det er ikke vanskelig å forstå de som tenker: Hmm… her har Scott Spark sverget til et demperoppheng som henger under senter av overrøret, mens Trek, BMC og Giant har sverget til et oppheng med festet i krankhuset. Er det slik at Scott nå innrømmer at “alle de andre har hatt rett, vi tok feil.”

Det kan vi ikke svare på, men å si at Spark som den alltid har vært har vært feil, er … feil.

Dagens plattform er et resultat av tre års utvikling. Resultatet er en ramme som er radikalt annerledes enn den nåværende.

Demperopphenget er flyttet og ramma er mye mer bredbent. Her har den nye Boost teknologien åpnet for nye muligheter i rammedesign, noe Scott har omfavnet til det fulle. Kort fortalt er baken blitt 6 millimeter bredere (opp fra 142 til 148 mm), mens fronten er 10 millimeter bredere (opp fra 100 til 110 mm). Dette gir rom for stivere hjul, større dekk, kortere (og stivere) rør, kraftigere krankhus.

I tillegg er kranken blitt 3 mm bredere, opp til 52 mm fra 49 mm.

Resultatet av dette er ny drivlinje, ny dempegaffel og nye hjul. Du kan ikke gjenbruke noe av det har fra før. Så sant det du har ikke er tilpasset Boost.

Du kan lese mer om Boost her på Sykkelen.no.

Og Scott har ikke stoppet her. De har også gjort endringer i geometrien på sykkelen. Vinklene i front er noe slakkere, vinkelen bak er brattere, overrøret er litt lenger, fronten er litt lavere, styrefremspringet er kortere, kjedestaget er kortere (13 mm) og de har endret hvordan bakdemperen komprimeres i midtpartiet. Konkret snakker vi om en økning i reach (rekkevidde) på 17 mm i størrelse S og en reduksjon i stack (byggehøyde) på 17 mm. Begge deler signifikant.

Baktriangelet på forrige versjon av Spark var bygget opp av fire deler, en mengde med hardware og et svingpunkt bakerst ved navet. Den nye bakramma på Spark har ingen svingpunkter, ingen hardware og er bygget i ett stykke. Dette sparer mye vekt, men gjør også at bakramma blir stivere.

Sagt på en annen måte: Nye Scott Spark er en HELT ny sykkel.

Det er lett å se at her har det vært jobbet ekstremt mye på detaljnivå, noe som gjør det litt enklere å svelge prisen for sykkelen.

Her er det ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene. Når vi ser over alle detaljer på denne sykkelen, blir vi rett og slett veldig imponert over finishen og funksjon.

Twinloc

Det er kanskje å overdrive å kalle det hjertet i sykkelen. Men Twinloc er essensielt på en Scott Spark. Uten Twinloc ville ikke Spark vært det det er i dag.

Kort fortalt snakker vi her om en mekanikk som styrer både dempegaffel og bakdemper med hjelp av hendler montert på styret. Omtrent som girhendler.

Twinloc har to knepp. I åpen posisjon er det ingen restriksjoner på vandring eller kompresjon, hverken foran eller bak.

I knepp 1 er du i klatremodus, og da stivner demperne samtidig som vandringen reduseres fra 100 til 70 mm. I knepp 2 låses systemet og sykkelen oppfører seg som en hardtail.

Du som kjøper og eier av en Scott Spark må vite at knepp 1, klatremodus, virker best når Twinloc er satt opp korrekt.

Det betyr blant annet at når hendelen er i klatremodus, så skal den blå “rotoren” på bakdemperen bevege seg til et visst punkt. Dette punktet er illustrert med 2 tynne hvite streker som setter ytterpunktene for funksjon. Hvis den hvite streken på den blå rotoren ikke er innenfor de to strekene på demperen, får du ikke tiltenkt funksjon. Justeringen av dette styres via stramming av vaier ved hendelen.

Some details

Fokuset på detaljer er som sagt noe det er tydelig å se at Scott har hatt.

Eksempel: Det medfølger et feste for Garmin computere som kan festes på styrefremspringet. Og som du ser av bildene følger formen for festet styrefremsprignet forøvrig.

Ja, det er upraktisk at Scott har valgt den formen de har gjort, fordi det gjør det mer komplisert og bregensende for deg hvis du ønsker å bytte til en annen stem.

Twinloc hendlene er flyttet fra oversiden til undersiden av styret. Det gir et renere og ryddigere cockpit utseende.

Scott har valgt å utstyre sykkelen med et svart kjede. Det er tøfft. Spesielt mot kassetten i gull. Så krysser vi fingre for at svart fargen holder seg slik.

Festene til flaskeholderen er asymmetriske. Det betyr at flaskeholderen peker litt ut mot høyre. Noe som passer høyrehendte godt skulle vi tro.

Ute i skogen

Hvis du fortsatt henger med, har du fått med deg at vi liker det vi ser.

Utseendet er derimot en ting, hvordan sykkelen funker er en annen.

Vi har kjørt Scott Spark i flere år og har vært superhappy med den. Våre forventninger er naturligvis høye til hvordan denne nye modellen oppfører seg.

Det første vi legger merke til er at fremspringet på 70 mm er veldig kort. Setepinnen er også uten setback. Og selv om reach (rekkevidde) er økt med 17 millimeter, var vår initielle følelse at dette kanskje kom til å bli noe kort.

Vi har vanligvis vært nødt til å senke fremspringet på syklene vi tester. Det gjøres enklest ved å legge avstandsskivene på toppen, men også ved at vi snur det slik at det peker nedover. På denne sykkelen er det ikke behov for dette. Fronten er svært lav, noe vi liker ekstremt godt på en 29 tommer. Det betyr at det er enkelt å få en god racing posisjon over sykkelen.

Selv om Twinlocen har fått et ansiktsløft, merker vi ikke noe forskjell i funksjon. Det er to knepp fra åpen til låst og det funker akkurat slik det skal.

Vi legger derimot merke til at når vi går fra låst til klatremodus, så kicker systemet raskere inn enn på den forrige modellen. Det er overveiende positivt. Nå er det svært liten forsinkelse fra låst og stiv gaffel og demper til funksjon.

På tross av at fronten er lav og rekkevidden noe lenger, føler vi at forhjulet løfter seg litt lettere i de ekstremt bratte partiene. Heldigvis har Scott gjort seterøret noe brattere, som gjør det enkelt og mye mer behagelig og sitte fremover på setet for å motvirke dette.

Den største forbedringen vi opplever er sykkelens respons og styring. Den er åpenbart stivere og styringen mer presis. Kanskje akkurat derfor satte vi også personlige rekorder på flere utforpartier. Og det allerede på på årets første terrengsykkeltur i norske skoger.

Aktiv bruk av Twinloc gir svært så god flyt og fart på stiene. Om vi totalt sett er raskere på denne sykkelen enn på den andre, må tiden vise, men at Scott har tatt et steg forover med den nye Spark er ikke noe å lure på.

SRAM XX1 1×12 både ser imponerende ut og fungerer imponerende godt.

Her er det en kassett med drev som spenner fra 10 til 50, i 12 forskjellige størrelser. For å kunne klare et 50 tenners drev må bakgiret utstyres spesielt, noe SRAM også har gjort.

Det er en fornøyelse å merke at man kan stole 100% på girskiftene uansett hvilket terreng man er i. Ett klikk, ett drev. Enkelt.

En liten ulempe mot Shimano XTR (som det er naturlig å sammenligne med) er at vi ikke kan gire flere hakk ned med ett trykk i hendelen. Vi kan heller ikke skyve hendlene begge veier for å gire, som vi kan med Shimano XTR.

Importør: Ramo AS

Pris: Rundt 74.000,- i norske nettbutikker akkurat nå.

Spekk

 

Her er det ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene. Når vi ser over alle detaljer på denne sykkelen, blir vi rett og slett veldig imponert over finishen og funksjon.
  • Stiv
  • Responsiv
  • Rask
  • Hypermoderne plattform
  • Boost gjør at du må kjøpe nye hjul hvis du ønsker et racing eller trenings hjulsett.
  • Prisen på sykkelen er høy
  • Proprietært design på fremspringet og skiver som gjør at du ikke lett kan bytte med andre merker.

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.