Test av 5 racersykler med skivebremser
[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»» css=».vc_custom_1527778155663{padding-top: 30px !important;}»]
Skivebremser er kommet for å bli på racersykler.
Vi har testet 2018 utgavene av :
- Merida Reacto Disc 7000-E
- Scott Foil 20 Disc
- Fuji Sl 2.1 Disc
- Bianchi Aria Ultegra Disc
- J.Guillem Orient
Komplette sykkelspesifikasjoner finner du her.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Dette er en samling med herlige racere som alle har sine plusser og minuser. Felles for alle i testen er at de er utstyrt med skivebremser, og alle er utstyrt med Shimano Ultegra. Merida er den eneste i testen med Di2 og derfor vinner den også mest for pengene medaljen. Prisen er rett og slett ekstremt god sammenlignet med de andre i testen.
Det er også en glede at vi tester noe annet enn karbonrammer. J.Guillem er et merke fra Nederland som har spesialisert seg på titan. Og for en kjørefølelse titan gir. Karbon blir feid av banen.
Skivebremser er kommet for å bli på racere også. Ja, det følger ofte med en vekt straff, men vissheten om at bremsene vil fungere uansett forhold trumfer vekt i så henseende etter vår mening. Hvis vekt er veldig viktig for deg, er det ofte muligheter i denne prisklassen til å hente både 300 til 600 gram på å bytte ut noen komponenter etterhvert.
Selv om vi snakker om dyre sykler her, snakker vi ikke om topphjul. Og med topphjul til en racer med skivebremser snakker vi om vekter som ligger under 1600 gram for høyprofil hjul av karbon og rundt 1500 gram for lavere aluminiumshjul. Bygget på skikkelig vis naturligvis.
På grunn av skivebremsene er alle syklene utstyrt med 12 millimeters stikkaksler både foran og bak. Dette betyr at slange bytte ved punktering vil ta litt lenger tid. Fordelen er stivere oppsett og svært lite drag mot venstre ved nedbremsing.
Når det gjelder vekt kan vi på generell basis si at vi snakker om en vektøkning fra 60 til 150 gram på rammene alene, mens den totale sykkelvekten går opp med minimum 500 gram. Navene blir litt tyngre,ramma må forsterkes, og det er bremseskiver og bremsekalipere å ta hensyn til.[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»]
Test av Fuji SL 2.1 Disc
En aggressiv racer med høy stabilitet. Mye godt utstyr for prisen, og en klasseledende vekt.
SL er en serie sykler bygget på ramme Fuji sier er laget for å være en av de letteste i verden. Målet er alle vekt fokuserte der ute skal føle at denne sykkelen er verdt å kjøpe. Eller som Fuji selv sier “a machine weight weenies dream of.”
Når vi først nå snakker om vekt, er det derfor ok å vite at denne sykkelen er blant de letteste i testen. Den er over 300 gram lettere enn Scott for eksempel, som allerede er kjent for å lage lette sykler. Dette har de blant annet fått til ved å bruke høyere kvalitet karbon, som har høyere bruddstyrke enn mye annet der ute.
Rammevekt på disc brems versjonen er oppgitt til å være rundt 900 gram. Den synker til fantastiske 690 gram hvis du går for felgbrems utgaven.
Ute på veien tar det oss ikke lang tid å merke at Fuji også har hatt fokus på stabilitet. Her har de jobbet bevisst med gaffel-offset og -trail for gi brukeren en følelse av trygghet. Og det merkes veldig godt. Sykkelen er utrolig stabil. Den ligger trygt og godt på veien selv i høye hastigheter.
Stabilitet og lekenhet går ikke hånd i hånd, det er ofte slik at man får det ene når man ikke har det andre. Kunsten er å balansere dette på en måte som gjør at sykkelen ikke blir for nervøs, eller kjedelig i bruk. På tross av at dette er den mest stabile racer vi testet på lang tid, kan vi ikke si at den er kjedelig eller treg. Ikke dårlig, Fuji!
Som du ser i spekken er denne sykkelen laget for konkurranse. Geometrien er tydelig sportslig, og fronten er lav. Vi anbefaler på det sterkeste å leke med styrehøyde og sete-forskyving (bruke sete-ramma til å få setet lenger frem eller bak) for å finne en posisjon som passer. Det første vi pleier å gjøre er å flytte alle avstandsskiver under styrefremspringet til oversiden, slik at styret kommer så lavt som mulig. Også snur vi fremspringet for å sikre at det peker rett frem og ikke oppover. I dette tilfellet ble det derimot for voldsomt. Vi måtte legge en skive på undersiden igjen for å løfte styret en knapp centimeter. Det hjalp veldig. I tillegg måler vi alltid avstanden fra senter sete frem til styret. Dessverre bommet vi med 1 centimeter også her, noe som påvirket kjørefølelsen. Vi kom ikke godt over pedalene og fremover strekken ble litt lenger enn vi håpet på. Men etter en kjapp justering, satt det som et skudd. Oppfordringen: Bruk de justeringsmulighetene du har for å kjenne etter hva effekten blir.
12 mm stikkaksler
Det er bare å bli vant med. De tradisjonelle hurtigkoblingene er på vei vekk fra markedet. Til og med på racere. Spesielt på racere med skivebremser. Felgbrems racerne bruker fortsatt tynne hurtigkoblinger, men vi tipper de synger på siste vers de også.
Intensjonen med de brede stikkakslene er å øke stivheten i grensesnittet mellom hjul og ramme. De er litt tregere å ta av, siden du må skru de ut av ramma og trekke hele akselen ut av navet, men bare unngå punktering, så slipper du tenke på det :).
Hvis sykkelen din ikke støtter stikkaksler kan du ikke bygge om. Ja, du kan kjøpe ny gaffel, men du får ikke gjort med bakramma.
I praksis skal det sies at det kan være vanskelig å merke forskjellen. Men det er noe trygt og godt med å vite at hjulene sitter skikkelig i ramma og at det er så stivt som det kan få blitt.
Konseptet med stikkaksler (thru-axle på engelsk) begynte i downhill verden, men på grunn egenskapene med konseptet har det blitt adoptert til mange andre sykkel disipliner. På terrengsykkelen er 15 millimeter en standard, mens racerne oftes bruker 12 millimeter, hovedsakelig kanskje for å redusere vekt.
Litt om utstyret
Fullpakka Shimano Ultegra er standard i testen. I motsetning til mange av de andre kommer denne sykkelen utstyrt med de små bremseskivene fra Shimano. “Normal” størrelse er 160, her det 140 skiver. Og man kan kanskje tro at platene som ligger i rotoren er for aerodynamiske egenskaper, men de er der for å kjøle ned skivene i lange og harde bremse strekk.
Fuji har utstyrt sykkelen med Rubino Pro dekk fra Vittoria. Disse har en ganske god vekt, men vi er usikre på rulleegenskapene. Vekten er iallfall respektabel med sine 250 gram. I ramma vil du ganske sikkert få plass til 28c hvis du skulle ønske det.
Oval Concept produkter er å finne ellers. Fra hjul til styre til pinne. Fuji har brukt Oval i mange år, og produktene er fine nok de.
Oval hjulene som sitter på sykkelen er ingen lettvektere, men det er det heller ingen andre hjul i denne testen som er. Hjulvekt alene ligger i området 1800-1900 gram for settet. Så dette er det åpenbare stedet å starte for å redusere vekt, gjøre klatringene litt smidigere og kanskje få litt mer responsiv følelse i sykkelen.
Inntrykk
Vi har allerede nevnt stabiliteten denne sykkelen tilbyr. Noen liker at en sykkel er ekstremt stabil, andre ikke. Vel… ekstremt er kanskje ekstremt å si. Men stabil er den. Bortsett fra det tenker vi at sykkelen er rimelig nøytral.
På tross av lav vekt opplever vi sykkelen som stiv og hard. Med hard mener vi at komforten ikke er på samme nivå som for eksempel Addict rammene fra Scott. Den flyter ikke like godt over ujevn asfalt som andre sykler.
[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][review_summary summary=»Dette er en konkurranse sykkel. Geometrien er aggressiv. Heldigvis har du muligheten til å justere styre høyden med rundt 5 centimeter opp eller ned, noe som hjelper veldig.Vekten er bra, prisen er bra, utstyret er bra. Et godt kjøp. Om enn litt nøytral i kjøreegenskapene. Det er i høy fart denne sykkelen skinner med sin stabilitet.
» positives=»Aggressiv med anvendelig
Vekt
Hjul» negatives=»Litt lite leken og agil
Komfort»]
[rating title=»Terningkast» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Komfort geometri» value=»2.5″ range=»5″]
[rating title=»Racing geometri» value=»5″ range=»5″][vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»]
Test av Scott Foil 20 Disc
Hvis du er i dette prisleiet, er dette en sykkel du må ha på topplista. Da er sannsynligvis Foil det beste kjøpet du kan gjøre.
Hele Foil konseptet er bygget på aerodynamikk. En sykkelramme laget for minimal luftmotstand. Det er nesten litt selvmotsigende å montere skivebremser på en slik sykkel. Det er iallfall lett å tenke at skivebremser på en aerosykkel ikke hører noe sted hjemme. Men hvis du tenker at du med skivebremser kan holde høy fart lenger, fordi du har mer kontroll på bremsingen, uansett vær og føre, sammenlignet med felgbrems, er det kanskje ikke helt bak mål likevel. Og Scott har gjort en jobb med å minimere draget fra store store bremsekalipere. Godt synlig er “vingen” de har laget nederst på gaffelbeina. Dette gir noen små besparelser.
Foil serien består av Premium, RC, 10, 20 og 30. Av disse er det Premium (den dyreste i serien), 10 Disc og 20 Disc som har skivebremser.
Foruten utstyr er forskjellen mellom modellene å finne i karbonfiberet brukt i ramma. Premium og RC bruker Scotts HMX fiber, mens 10 og 20 bruker HMF fiber. HMX sies å være 20% stivere for samme vekt. Vekten synker fra 1090 gram på Foil 20 til 970 gram for Premium. Prisen går derimot drastisk opp. Det sies at HMX er tre ganger så dyrt som HMF. Foil 10 Disc og 20 Disc er den samme sykkelen, forskjellen er farge og at 10’ern har Di2 Ultegra. Prislappen går opp med ikke mindre enn 15.000,- (hos Milslukern) ! Derfor mener vi at Foil 20 Disc er den mest prisverdige Foilen du kan kjøpe. Får du Foil 10 Disc for 5 lapper mindre, nærmer vi oss en bra pris også på den.
Ramme profil og geometri er lik uansett hvilken Foil du velger. Foil er laget for fart og konkurranse.
Store dekk er ny standard
Du skal ikke mange årene tilbake hvor dekkbredde på 23c var en de facto standard. Så kom 25c smygende for et par år siden, og hoppet til 28c har gått veldig fort. Foil-rammene har plass til 30c, men da blir det trangt. 28c er det Foil 20 Disc kommer med, og det er interessant å se at store dekk nå er den nye standarden på racersykler. 23c er historie. Med 28c kommer litt mer komfort, mindre sjanse for punktering, mer flyt og bedre grep. På generell basis viser flere fartstester at 25c og 28c dekk ruller bedre enn sine 23c småsøsken.
Kvalitet
Det er noe fascinerende å se på og ta på denne sykkelen. Det er så åpenbart at absolutt alt er gjennomtenkt og veldreid.Det eneste jeg kan tenke meg at du som kjøper kommer til å gjøre med denne sykkelen er å kjøpe et ekstra sett med lette hjul. Syncros RR 2.0 Disc hjulene som sitter på denne sykkelen er ikke veldig lette med sine rundt 1800 gram. Blant annet selger DT Swiss aluminiumshjul som veier 350 mindre. Og 300-400 gram spart på hjulene merkes godt.
Vi tipper også at setet er noe som ikke passer alle. Det er litt smalt, og når vi legger oss i tempo posisjon på sykkelen, merkes den tynne, lange nesen godt.
HMF gaffelen er ny for sesongen og er laget for å motstå de asymmetriske kreftene når man bremser med skivebrems. Det betyr at den er forsterket på disk-siden. I tillegg har de laget “vinger” på enden av bena for å minimere luftmotstand. Det er ikke mye det hjelper med sine 0.5 watt i 40 km/t, men vi tar det vi får.
En 12 millimeters stikkaksel holder hjulet på plass. På disk-siden er kontaktflaten 25 mm i diameter for å motvirke kreftene under bremsing, mens den er er 20 mm på den andre siden. Krankområdet er veldig kraftig. PF86 kranklageret gir rom for kraftige profiler som er veldig vridningsstive. Dette merkes godt når man legger kraft ned i pedalene for spurter eller akselerasjon.
Siden dette er en aero spesifikk ramme, har Scott skjult skruen til setepinnen i toppen av overrøret. Denne er tricky å komme til, så vær nøye med målingen når du først er i gang.
Inntrykk
Dette var kort og godt en morsom opplevelse. Det er nesten vanskelig å gå tilbake til min egen racer etter å brukt denne. Ja, vekten er nesten 2 kilo mer enn min egen, men du kan spare inn en del ved å kjøpe nye, lettere hjul her.
Det er noe med balansen i Foil som gjør at vi føler oss veldig til rette her. Den ligger godt på veien og det føles trygt å manøvrere den i høye hastigheter. Selv i 70 km/t nedover er den dønn rolig og vi har kontroll på det hele.
Klatringene er en liten utfordring for spesielt meg, da kassetten gjerne skulle vært litt større. Når helningen går over 15° hadde jeg satt pris på en 32 bak. Dette til tross for 52/34 utveksling i front.

Styret er festet i en aero stem som sitter på to ti millimeters distanseskiver. Normalt sett kan du flytte disse skivene over eller under styrestammen som du ønsker, men i dette tilfellet er designet på skivene slik at dette ikke blir pent. Derfor anbefaler vi at du tester ut hvor lavt eller høyt du må ha styret et par turer før du kapper gaffelrøret til rett lengde slik at utseendet og aerodynamikken ivaretas. Du kan ikke angre deg etter kapping.[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][review_summary positives=»Kvalitet
Fart
Håndtering» negatives=»Spesifikke avstandsskiver i front gjør at du enten må kompromisse med utseende eller kutte gaffelrøret til en lengde og ikke ha noen vei tilbake.»]
[rating title=»Terningkast» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Komfort geometri» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Racing geometri» value=»4″ range=»5″][vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»]
Merida Reacto Disc CF2 7000-E
Landeveissykkel med både elektronisk giring og skivebremser til under førti tusen kroner!
Når vi tester sykler, er det sjelden slik at vi som tester vet hva syklene koster. Vi vet prisområde, men ikke pris per sykkel. Det er heller ikke noe undertegnede sjekker før etter sykkeltesten. Og det var en stor overraskelse å se at denne sykkelen er priset til 36.900,-. Det er en veldig bra pris på en sykkel av dette kaliber. Hadde det vært mekanisk giring ville jeg ikke reagert.
Prisen man betaler er ekstra vekt. Dette er den tyngste sykkelen i testen med sine 8,5 kilo. Det er forøvrig over 500 gram mer enn hva Merida selv sier. Vi mistenker at Merida har veid en veldig liten ramme her.
Vi har tidligere i år testet storebroren til denne sykkelen, 8000-E. Du kan lese hele testen av Reacto Disc CF4 8000-E her. Ramma de to syklene bruker er den samme, bortsett fra geometri. CF2 er Merida sin betegnelse på en litt mer sportslig geometri. Forøvrig er det det samme å si om ramma: Reacto har for året vært en fullstendig overhaling av ramma og sykkelen. Det har vært fokus på lavere vekt og bedre aerodynamikk. Merida opplyser at vekten på ramma er redusert med 17%, og veier nå 1120 gram i str 52. Dette har de blant annet fått til ved å legge lagene med karbon på en ny måte. Samtidig har de klart å gjøre ramma 10% stivere, opplyses det.
Reacto er en ramme med fokus på aerodynamikk, og for 2018 skal du spare 8 watt i en hastighet på 45 km/t. Noe som er 5%.
I produksjonen har Merida forholdt seg til NACA0028 standarden, som sikrer optimal luftstrøm over rammeprofilene (rørene). Merida kaller det NACA Fastback Profile. Setestag og overrør har blitt litt slankere og setestagene ligger nærmere bakhjulet, samtidig som det har fått en kraftigere utover profil mot hjulfestene. Å bygge en aerodynamisk ramme men aerodynamiske komponenter, og samtidig ha skivebremser, kan virke som en motsigelse, og det er det jo forsåvidt. Men det taiwanske selskapet har gjort det de kan for å redusere den negative aerodynamiske effekten av skivebremser så godt det lar seg gjøre.
Tester Merida har gjennomført viser at watt forskjellen mellom en Reacto med skivebremser mot en med felgbrems er på fattige 1 watt i 45 km/t.
Hvis du skulle ha uflaks og falle i asfalten med sykkelen, er det betryggende å vite at tester Merida har gjennomført viser at ramma tåler hele 40% mer enn forrige utgave. Dette skal de ha klart å få til gjennom bruk av nanopartikler i resinet (“limet” som binder karbon-lagene sammen).
Videre sier Merida selv at denne Reacto-ramma er den letteste, raskeste og mest komfortable de har laget.
Utstyr
Sykkelen er utstyrt med nesten komplett Shimano Ultegra Di2. Det er derimot ikke Shimano som har levert kranken. Her har Merida valgt å bruke FSA sitt Energy oppsett i 36-52. Et pluss er at Merida har montert en kjede beskytter, som hindrer kjedet i å hoppe av på innsiden og lage merker i ramma. Ei heller er det Ultegra kassett, Merida har valgt en rimeligere 105 kassett.
Videre er sykkelen ganske så godt utstyrt med blant annet Fulcrum Racing 400 DB hjul. Vi har ikke fått det bekreftet, men vi mistenker at 400 DB hjulene er det samme som Racing 4 i Fulcrum sitt standard ettermarkeds program. 400 er betegnelsen på OEM versjonen, altså hjul laget for sykkelprodusenter som selger komplette sykler.
Fulcrum selv sier disse hjulene er innstegsmodeller for deg som trener en del. De har en vekt som ligger rundt 1700 gram. Og det er ikke ille til standard hjul å være i denne prisklassen. Prisen er også veldig fornuftig, så her har Merida valgt godt synes vi.
Det brukes 12 millimeters stikkaksler både foran og bak. Det øker stivheten, sikkerheten og sporingsegenskaper. Utover dette er setepinne, styre og styrefremspring laget av Merida selv.
Et notat når det gjelder bakgiret, 8050-SS. Ultegra giret kommer i to versjoner, en SS og en GS. SS har en begrensing i at den største kassetten du kan montere er på 30 tenner. Ønsker du større kassett må du også bytte til et GS bakgir. Da er kanskje et enklere alternativ å gå ned til 34 på minste skive foran.
Merida sin setepinne er laget av carbon og er aerodynamisk. Festet til setet er enkelt å bruke og det gjelder både setevinkel og forover/bakover justering. Der det ikke er så bra er at vi hadde en tendens til å slå setet ut av vinkel samtidig som setet krøp bakover i festene. Vi fikk fikset det ved å ta skikkelig i når vi festet skruene. Det er sjelden at man må bruke masse kraft for å få ting til å sitte, men det måtte vi her.
Inntrykk
Vi hadde ikke mye negativt å si om 8000-E, og vi har ikke mye negativt å si om 7000-E. Syklene er kjempefine og oppfører seg svært så godt på veien.
CF2 geometrien er mer tilgivende enn CF4 på 8000-E, noe som betyr at denne sykkelen nok vil passe mange flere syklister. Fronten er ganske så høy, men ikke så høy at det går utover prestasjon. Det er behagelig å ligge nede i bukken. Nakke og skuldre får ikke kjørt seg like hardt her. Noe vi lett kan oversette til: Du har det mer behagelig på lange turer.
Det er vanskelig å si noe om de aerodynamiske egenskapene. Men følelsen er god.
8,5 kilo er kanskje kjipt å trekke med seg i lange motbakker. Spesielt når man sammenligner med racere uten hverken skiver eller elektronisk giring og som veier to kilo mindre. Det merkes godt. Så for en konkurranse syklist er vekten ikke lav nok. Det er også vanskelig å hente to kilo ved å bytte ut komponenter her. Dermed er sykkelen mye bedre egnet for deg som vil ha en solid sykkel, som går fort, og som kan være en god følgesvenn på lange turer. I konkurranser også naturligvis, så lenge du ikke er opptatt av å kjempe om sekunder, men heller fullføre på en bra tid.
På tross av at dette er en aero sykkel og rør dimensjonene er kraftige, opplever vi ikke sykkelen som spesielt hard på kroppen. Tvert imot er komforten overraskende høy her.[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][review_summary summary=»Dette er kort oppsummert en knallbra sykkel. En vi fint kunne eid selv. Den er ikke veldig lett, men den er rask, den er responsiv og den er godt utstyrt. Til denne prisen er den er veldig godt kjøp!» positives=»Pris
DI2″ negatives=»105 kassett»]
[rating title=»Terningkast» value=»4.5″ range=»5″]
[rating title=»Komfort geometri» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Racing geometri» value=»3″ range=»5″][vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»][/vc_column_text][vc_column_text 0=»»]
Test av Bianchi Aria Ultegra Disc
Rålekker aerosykkel med solid stoppkraft.
Vi kan ikke helt se at det er mulig å ikke like Bianchis Celeste farge. Celeste er Bianchi og Bianchi er Celeste. Celeste er en turkis farge ingen andre merker rører. Sånn har det vært i mange tiår. På grunn av det store tverrsnittet i aero rørene er det mye mer av Bianchi enn på en annen Bianchi med slankere og tynnere rør. Etter vår mening er dette en sykkel man snur seg på gaten etter. Sykkelen er slående og den er lekker.
Målet med Aria er å bringe solid aerodynamikk, som er mye testet i vindtunnel for maksimal effekt, til “folket”.
Når man ser denne sykkelen ved siden av Merida Reacto kan det virke som at ramma er den samme. Og det er ikke rart. Spesielt bakenden har en lignende signatur. Derimot er det noen subtile forskjeller, fra baken til fronten. Hvilken av syklene som har de beste aerodynamiske egenskapene skal ikke vi spekulere i. Begge er laget for å minimere drag og vi føler oss absolutt ikke som noen sinker på hverken denne eller Meridaen.
Vekten på en Aria ramme uten fester for skivebremser opplyses til å være 1100 gram i størrelse 55. Den blir 50 gram tyngre med disse festene. Det betyr at ramma legger seg omtrent der hvor de fleste andre i testen befinner seg.
Totalvekten er 8,3 kilo. Det er samme vekt som Scott Foil 20 Disc. Hjula på denne sykkelen er tyngst i testen med sine 3.11 kilo, men det skyldes ikke selve Fulcrum Racing 618 hjulene. De har en oppgitt vekt på 1690 gram. 28c dekkene fra Vittoria er litt av grunnen med sine 320 gram per dekk.
Dette er en aero sykkel. Bianchi har derimot ikke oppgitt noen detaljer om effektivitet. Det vi har lest er at de påstår skivebrems utgaven er litt mer effektiv enn felgbrems versjonen. Derimot finnes det ingen grunner til å tro at denne sykkelen ikke er mer effektiv enn rund-røra-rammer. Aero-designet her minner veldig om både Scott Foil, Merida Reacto og Cannondale sitt nye vidunder som du kanskje har sett på tv.
Geometrien på sykkelen er aggressiv. Dette er den mest aggressive i testen. Fronten er lav og avstand til styre er langt. Du kan justere styret fem centimeter opp eller ned med mellomleggsskivene. Setevinkelen er litt slakkere enn andre i testen.
Utstyr
Bianchi Aria Ultegra Disc er utstyrt med…
Tromme virvel…
Jepp. Shimano Ultegra.
Det er nye Ultegra krank, bremser og gir. Kassetten er en 105 i 11-28. Bakgiret er et SS, noe som betyr at den største kassetten du kan bruke er 30.
Bianchi markedsfører styre og stem som Reparto Corse, men det er FSA som har laget komponentene. Disse bitene er av aluminium. Setepinnen, med sitt forsiktige aero design er laget av karbon.
Hjulene er levert av Fulcrum (et søsterselskap til Campagnolo). Her er det Racing 618 som er montert. Vekten på disse hjulene er rett under 1700 gram, og er som forventet i denne prisklassen. 618 er ekvivalent til Fulcrum Racing 6. Fulcrum sier dette om hjulene: “simple, reliable and up-to-date racing bicycle wheel.” De er klargjort for tubeless ready. Indre felgbredde er 21.8 mm.
På felgene er det montert Vittoria Zaffiro Pro Slicks i 28c. Vekten per dekk ligger rundt 320 gram. 28c er ganske så stort på en racer. 25c er som ny industristandard å regne. Her kan du lett spare et par hundre gram hvis du skulle ønske. Fordelen med 28c er at du øker komforten betraktelig ved å gå litt ned på luft trykk uten å være veldig redd for punktering.
Bremseskivene som er montert er Shimano RT800. De passer så utrolig godt til en aero sykkel. De ser tunge ut, men vi har veid dem inn til 127 gram. Ja, det finnes lettere, men her er det ikke veldig mye å spare.
Inntrykk
Mens alle andre sykler i testen er en 56 centimeter er Bianchien en 55 centimeter. Det betyr at den er bittelitt lavere og bittelitt kortere. Vi vil tro at hvis du passer en 56 vil du også passe en 55. Og omvendt. Forskjellen er knapp og du kan justere inn disse forskjellene i lengde på fremspring eller setback i setepinnen.
Dette er ikke bare testens mest iøynefallende sykkel, men den er også en topp racer av klasse. Du skal derimot være klar over at det er en testens mest aggressive ramme her. Fronten er svært lav og her er det masse muligheter for deg som har kropp og fleksibilitet til å ligge lavt på sykkelen over lang tid.
Bianchi markedsfører sykkelen som en match for triatlon-utøvere. Dette er en del av årsaken til den lave fronten. Vi setter pris på aerodynamikk og ligger så lavt vi klarer så lenge vi klarer på sykkelturer. Derimot fikser vi ikke å ta vekk alle avstandsskiver her, det blir for lavt for oss. Derfor er det fint at det finnes muligheter for å justere styrehøyden.
Det er ikke testens mest komfortable. Her kjenner man underlaget godt, men samtidig opplever vi at sykkelen oppfordrer til fart. Bakenden er litt mer kompakt enn det som er normalt, og dette gjør at man får sykkelen godt under seg i klatringene. Og merkelig nok var det kanskje akkurat i motbakkene vi følte at sykkelen var på sitt beste. Det betyr ikke at den er svak på slettene. Overhodet ikke.
Aria er bygget på den nervøse siden av kjørefølelse. Med det mener vi at du må følge med når du kjører høyprofil hjul i vind. Den lar seg villig lede i vindretning.[vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][review_summary summary=»Lekker ding, sier man i Nederland. Og ja, denne sykkelen er en lekker ting. Den er gjennomsnittlig priset og gjennomsnittlig utstyrt og har en gjennomsnittlig vekt. Den er laget for å være en konkurransesykkel – og det er den også. Vi ville nok satt på noen andre hjul her. Hjula matcher ikke helt sykkelen. Og dekkene ville vi nok byttet ut ved første anledning. Det er fullt mulig å få denne sykkelen ned på 7 tallet i vekt.» positives=»Utseende og design» negatives=»Hjul og dekk»]
[rating title=»Terningkast» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Komfort geometri» value=»2.5″ range=»5″]
[rating title=»Racing geometri» value=»5″ range=»5″][vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»][/vc_column_text][vc_column_text 0=»»]
Test av J.Guillem Orient Ultegra Disc
Titan er død, lenge leve titan!
Jan-Willem Sintnicolaas er nederlenderen som startet å bygge sykkelrammer i starten av 2000-tallet. Han bygget opp merket Van Nicholas (som du kanskje har hørt om), før han la fra seg ramme bygging og flyttet med sin familie til Mallorca, hvor han etter en stund tok opp sveise stanga igjen og startet merket J.Guillem.
J.Guillem rammene bygges på Mallorca og Jan selv er mesterhjernen. Han mener titan er det beste materialet å bygge sykkelrammer av og kommer ikke til å gjøre noe annet. Han er ganske så trygg på både material og bygge kvalitet. Så trygg at alle rammene han lager har en 100 års garanti.
Jan har også en filosofi om at han kun bygger en ramme for hvert bruksområde. Sykkelen vi har på test er en J.Guillem Orient. Denne er laget for å være en allbruks sykkel. De markedsfører sykkelen som en “all-road-all-conditions” sykkel. Derfor kommer denne raceren også med fester for skjermer. Merkelig nok kun bak.
Sykkelen er utstyrt med Shimano Ultegra skivebrems-versjonen og DT Swiss hjul. En pakke vi har veid til 9.1 kilo. Med 28c dekk. Det er ikke lille. Undertegnede hadde forventet en vekt på 10 kilo.
Det er en stund siden vi har hatt gleden av å sykle på en racer laget av titan. Man skulle tro i dagens marked at det ikke finnes annet materiale enn karbon. Jeg ser karbon rammer over alt. Vel… det er bare delvis sant. Jeg ser også en del aluminium. Men det er det. Stål og titan rammer er det slutt med.
«Over og ut.»
«Død og begravet».
Bortsett fra hos en liten gruppe med entusiaster som nekter å gi slipp. Nostalgien ved det har jeg ikke problemer med å se.
Den åpenbare styrken til karbon er at det er mulig å lage rammer akkurat så stiv og myk som man vil og samtidig holde vekten på ramma lav. Det er mye vanskeligere å manipulere stål og titan rammer. Vi skal ikke snakke om stål her. Det er titan som er i fokus.
«Titan ruster ikke».
«Titan er lettere enn stål».
«Titan er sterkere enn stål, og karbon».
En godt laget titanramme vil gi deg kjørekomfort som ikke kan matches av andre. Titan “lever” på en måte ingen andre materialer gjør. Ja vekten er nok litt høyere enn karbonrammer i samme prisklasse, men du får igjen gjennom komfort og levetid. En titan ramme vil i sannhet vare livet ut.
Når vi betrakter ramma vi har fått til test, legger vi merke til detaljer som ingen karbon produsent har. Små ramme skulpturer vi ikke kan kalle annet enn små kunstverk. Det er lett å se at Jan er like opptatt av estetikk som kvalitet. På 80-tallet så man denne typen artistiske detaljer på alle dyre stålrammer (den gang var det omtrent bare stålrammer å oppdrive). Det er deilig å se at håndverket drives videre av entusiaster som virkelig bryr seg om produktet de leverer. Prisen går opp, men du som eier, har noe å være stolt av.
Ramma på test er en 56 cm. Oppgitt vekt på ramma alene er 1.6 kilo. Det er cirka 0.45 kilo mer enn karbonsyklene i testen.
Utstyr
Alle sykler i testen er utstyrt med Shimano Ultegra Disc, så også denne. Men det er ikke alle sykler som har komplett Shimano Ultegra spekk. Det har heller ikke denne sykkelen. Men her er den eneste forskjellen at kjedet er levert av KMC og ikke Shimano.

Hjulene sykkelen markedsføres med er DT Swiss 1800 Spline 32. De har en indre felgbredde på 20 millimeter, noe som gjør de ganske så anvendelige. Disse hjula kan brukes til alt. Cyclocross, terrengsykling (hvis du har 29 tommere og ikke boost) og som her: landevei. Oppgitt vekt på hjulsettet er 1655 gram. Det er lettest i testen og det er fint å se, selv om det er forventet med tanke på pris og sykkelprodusent. På sykkelen vi fikk på test sto det et sett med R23 DB Spline hjul (eldre hjul). Stort sett de samme hjula, bortsett fra en indre felg bredde på 18 mm.
Vredestein-dekkene i 28c er såkalte allværsdekk. De er laget for vått og kaldt vær, og er etter Vredestein sitt eget utsagn godt beskyttet mot punktering. De er bygget solid og er laget for å holde lenge. På tross av dette er vekten på respektable 280 gram i 28c.
Vredestein mener dekkets grep er bedre på vått enn tørt. Men det går litt utover rulleegenskapene.
Det er montert 140 millimeters bremseskiver på sykkelen. Om dette er gjort for å spare vekt, eller for at det ser bedre ut er usikkert. Etter vår mening gjør 140 skivene er veldig bra jobb, og det er nok bare i de lengste, harde utforkjøringene at du kanskje vil savne 160.
J.Guillem Orient har 12 millimeters stikkaksler både foran og bak. Foran er den med spak, slik at du kan skru den uten verktøy. Det er ikke tilfellet bak. Her må du frem med unbrakoen. Vi får håpe at du ikke punkterer med denne sykkelen i et ritt. Hele sykkelen er rimelig prikkfri etter vår mening. Det er derimot noe medstikk akslene som ikke fungerer like smidig som resten. Det krever mer enn normalt å få de både av og på sykkelen. Ikke at det er et problem, men det tar bare lenger tid.
Inntrykk
For å få den virkelige følelsen av forskjell mellom karbonracere og denne titansykkelen, tester vi på hjul og dekk vi kjenner. Da vil forskjellene vi føler være et resultat av ramme. Og det tok ikke lang tid før vi kjente at denne sykkelen er noe helt spesielt. Komforten i ramma er overlegen all karbon. Det er som å kjøre på stuegulv hele tiden. Sykkelen ligger dønn rolig på veien og selv den groveste asfalt, som normalt sender masse vibrasjon opp i rumpa, føles mye glattere. Hvis du elsker lange sykkelturer, vil du nok digge denne sykkelen.
Hvis du har sett spekken vil du kanskje ha lagt merke til at fronten er veldig høy. Denne forsterker følelsen av denne sykkelens intensjon. Den er ikke laget for deg som skal sykle fortest mulig i femten mils ritt. Til og med styret er ekstremt kompakt, så det hjelper ikke all verden å legge deg ned i bukken heller.
For undertegnede sin del blir sykkelen litt vel høy. Vi føler det går utover prestanda i motbakkene hvor man kan bli liggende og dra i bukken.
Sykkelen er den tyngste i testen. Det er ikke overraskende. Det som derimot var overraskende er at denne vekten ikke merkes så godt. På veien er sykkelen virkelig levende på en måte karbon ikke kan være. Den føles ikke tung i motbakkene. Det er god feedback i svinger og små, korte akselerasjoner. Det er nok mulig at en karbonramme kan bli stivere og gi mer akselerasjon i spurter. Men hvor ofte trenger man det? Og er det i det hele tatt relevant med tanke på Orient sin målgruppe? Forøvrig kan vi berolige alle som tror at titan rammer ikke er stivt nok. Tester J.Guillem har gjort viser en stivhet i krankhuset på 127,7 N/MM. Det er stivt![vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][review_summary summary=»Hvis du søker etter en sykkel med komfort er dette testens overlegne vinner. Den er så rolig og behagelig å bruke at det nesten føles som at vi sykler med for lite luft i dekka. Mer enn det også, egentlig. Det er så man lurer på om det er demping i baken.
Du som ikke har behov for å ligge i maksimal aerodynamisk posisjon hele tiden, vil nok føle deg vel til rette her. For vår del er sykkelen litt vel høy i fronten. Ønsker du noe mer aggressivt er Formentor modellen mer rett.
Det er ikke ofte vi kommenterer pris, men i dette tilfellet mener vi at det er på sin plass å nevne at du får masse sykkel for prisen her.» positives=»Komfort
Garanti
Kvalitet» negatives=»Vekt (selv om den ikke overrasker negativt)
Fronten er litt for høy for vår smak.»]
[rating title=»Terningkast» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Komfort geometri» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Racing geometri» value=»2″ range=»5″][vc_row 0=»»][vc_column 0=»»][vc_column_text 0=»»]
Sykkelspekk
Sykkel | Scott Foil 20 Disc | Fuji SL 2.1 Disc | Merida Reacto Disc 7000-E | Bianchi Aria Ultegra Disc | J.Guillem Orient Ultegra Disc |
---|---|---|---|---|---|
Pris | 41.000,- | 34.900,- | 36.690,- | 36.000,- | 41.500,- |
Sykkelvekt | 8,3 kg | 8,0 kg | 8.5 kg | 8.3 kg | 9.15 kg |
Hjulvekt (m/alt) | 3,03 kg | 2,94 kg | 2,96 kg | 3.13 kg | 3.23 kg |
Ramme | Scott HMF karbon | C10 high-modulus carbon | Reacto CF2 Disc | Bianchi Aero karbon | J.Guillem 3AL/2.5V Titanium |
Gaffel | Scott HMF karbon | FC-440 carbon monocoque | Reacto Carbon Pro 12 | Bianchi Aero karbon - 12 x 100 | J.Guillem karbon, 12x100 |
Felg | Syncros RR 2.0 Disc | Oval Concepts 524 Disc | Fulcrum Racing 400 DB | Fulcrum Racing 618 DB | DT Swiss 1800 Spline |
Nav | Syncros RR 2.0 Disc | Oval Concepts 524 Disc | Fulcrum Racing 400 DB | Fulcrum Racing 618 DB | DT Swiss 1800 Spline |
Stikkaksling | 12 mm Syncros RWS | 12 mm | 12 mm | 12 mm/hurtigkobling | 12 mm |
Dekk | Continental Grand Sport Race 28c | Vittoria Rubino Pro, 700 x 25c | Continental Grand Sport Race 25c | Vittoria Zaffiro Pro 25c | Vredestein Fortezza Senso Xtreme 28c |
Krank | Shimano Ultegra FC-R8000, 52/36 | Shimano Ultegra FC-R8000, 52/36 | FSA Energy, 52/36 | Shimano Ultegra FC-R8000, 50/34 | Shimano Ultegra FC-R8000, 50/34 |
Kranklager | Shimano SM-BB72-M | Praxis conversion bottom bracket | FSA BB386 | Shimano SM-BB72-M | J.Guillem Pressfit 24 |
Bakgir | Shimano Ultegra RD-R8000 | Shimano Ultegra RD-R8000 | Shimano Ultegra RD-R8050 SS | Shimano Ultegra RD-R8000 | Shimano Ultegra RD-R8000 |
Fremgir | Shimano Ultegra FD-R8000 | Shimano Ultegra FD-R8000 | Shimano Ultegra FD-R8050 | Shimano Ultegra FD-R8000 | Shimano Ultegra FD-R8000 |
Gir/bremsehendler | Shimano Ultegra ST-R8020 | Shimano Ultegra ST-R8020 | Shimano Ultegra ST-R8020 | Shimano Ultegra ST-R8020 | Shimano Ultegra ST-R8020 |
Bremser | Shimano Ultegra BR-R8070 | Shimano Ultegra BR-R8070 | Shimano Ultegra BR-R8070 | Shimano Ultegra BR-R8070 | Shimano Ultegra BR-R8070 |
Kassett | Shimano Ultegra CS-R8000 11-30 | Shimano Ultegra CS-R8000 11-28 | Shimano 105 CS-R5800 11-28 | Shimano 105 CS-R5800 11-28 | Shimano Ultegra CS-R8000 11-30 |
Kjede | Shimano CN-HG701 | KMC X11 | Shimano CN-HG701 | KMC X11 | KMC X11 |
Styre | Syncros Creston 1.5 | Oval Concepts 310 Ergo, 6061 alloy | Merida Expert alu | FSA Reparto Corse alu | J.Guillem alloy |
Stem | Syncros Foil | Oval Concepts 313 | Merida Expert alu | FSA Reparto Corse alu | J.Guillem alloy |
Setepinne | Syncros Foil Aero Carbon | Oval Concepts 905, carbon & alloy | Reacto carbon Race | Bianchi karbon aero | J.Guillem alloy |
Sete | Syncros RR 2.0 | Oval Concepts X38 | Prologo Zero 2 | San Marco Monza Dynamic | J.Guillem titan rails |
Geometri | |||||
Størrelse | 47,49,52,54,56,58,61 - 56 testet | 49, 52, 54, 56, 58, 61 - 56 testet | 44,47,50,52,54,56,59 - 54 testet | 47,50,53,55,57,59,61 - 55 testet | 52,54,56,58,60,62 - 56 testet |
Vinkel, styrerør | 73° | 73° | 73° | 73,5° | 72.5° |
Vinkel, seterør | 73.3° | 73.5° | 73.5° | 72,5° | 73.2° |
Lengde, styrerør | 170 mm | 155 mm | 177 mm | 140 mm | 180 mm |
Lengde, overrør | 565 mm | 560 mm | 560 mm | 550 mm | 558 mm |
Lengde, seterør | 560 mm | 560 mm | 540 mm | 550 mm | 530 mm |
Lengde, kjedestag | 410 mm | 410 mm | 408 mm | 410 mm | 415 mm |
Akselavstand | 994.2 mm | 983 mm | 995 mm | 998 mm | 998 mm |
Stack** | 568.3 | 559 | 575 | 541 | 589 |
Reach*** | 394.5 | 389 | 390 | 390 | 380 |
Sportslighet**** | 1.44 | 1.44 | 1.47 | 1.39 | 1.55 |
Importør | Ramo AS | Birk Sport AS | Stian Sport AS | Cycleurope Norge | Tommeks Velo |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | |||||
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | |||||
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |