sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Legenden lever videre – Vi har testet 2019 Specialized Stumpjumper Comp Carbon Legenden lever videre – Vi har testet 2019 Specialized Stumpjumper Comp Carbon
4
Les også: Test: Evil The Calling Test: Ibis Ripley LS – for tøffe linjevalg Test av Fuji Cross 1.1 2018 Test av Cannondale SuperX... Legenden lever videre – Vi har testet 2019 Specialized Stumpjumper Comp Carbon 4

Nye Stumpjumper ble lansert med stor internasjonal interesse for ikke lenge siden. Hvorfor så interessant? Jo, fordi Stumpjumper er legendarisk. Ikke bare for Specialized, men for hele terrengsykkel-verdenen.

Stumpjumper var nemlig den aller første terrengsykkelen som ble masseprodusert. Året var 1981. Spol frem 37 år og man ser at det har vært en betydelig evolusjon innen terrengsykling. Det eneste som er felles med Stumpjumper anno 1981 og 2019 er at begge syklene er med å pushe innovasjon i bransjen.

HELT NY: Stumpjumper har blitt fullstendig ny for 2019.

For med 2019-modellen ser vi noen løsninger du ikke ser hos alle andre. Det mest iøynefallende er den assymetriske rammekonstruksjonen der det er lagt et karbonrør på høyre side av bakdemperen for å stive av ramma ytterligere.

fox

TENKER NYTT: Den assymetriske konstruksjonen rundt demperen skal gjøre ramma stivere samtidig som man har lett tilgang til selve demperenheten.

Laget for hobbymekanikeren

Noe vi tror mange kan sette pris på er at sykkelen er laget for å være enkel å mekke på og oppgradere. Bakdemperen er tunet spesielt for demperopphenget til Stumpjumper, men selve demperkroppen er en helt standard sak som er enkel å bytte ut med en annen, for eksempel om du skulle ønske en demper med en annen karakteristikk eller ønsker å kunne låse så den blir helt stiv. Specialized har også gått bort fra press-fit kranklager til fordel for et gjenget lager som er enklere å bytte for hobbymekanikeren. Ellers er det jo at de fleste av oss liker å bytte ut girvaiere nå og da. Specialized har gjort den innvendige vaierføringen superenkel ved at det er rør som fører vaierne inne i ramma. Det betyr at du slipper knoting når ting skal skiftes ut.

specialized stumjumper

ENKELT: Specialized søker mot gjenget kranklager for å gjøre livet enklere for oss som mekker selv.

En annen spennende detalj er SWAT-systemet som gjør at du kan oppbevare ting som slanger, patroner og verktøy inne i ramma i stedet for i lomma eller sekken.

Kjøp riktig versjon

Noe som er verdt å merke seg er at Stumpjumper kommer i to versjoner: vanlig og “ST” (short travel). Vi har testet den vanlige versjonen, og dette er en sykkel som kan karakteriseres som en grov stisykkel med 150 mm vandring og relativt slakk styrevinkel. ST-versjonen har 130 mm vandring og brattere vinkler.

VELG VANDRING: Stumpjumper kommer i versjoner med lang og kort vandring. Vi har testet den med lang vandring på 150 mm.

Den rimeligste karbon-versjonen

Det er altså Comp-varianten vi har testet. Dette er den rimeligste som kommer med karbon-ramme.De billigere Stumpjumper-modellene lages i aluminium. Man merker at det er lagt mye penger i ramme og dempere, for drivlinjen er nok litt under pari på en sykkel til denne prisen. Her finner vi en drivlinje med SLX kassett og skiftere, XT bakgir og Race Face krank. Her er 1×11 som gjelder. Helst skulle vi sett Sram GX Eagle som har flere gir og mulighet for større spenn. I tillegg ser SLX-kassetten langt mindre forseggjort ut enn GX.

Foran finner vi en Fox Float Rhythm 34-gaffel med 150 mm vandring. Dette er en gaffel som er temmelig solid bygget med feite gaffelbein. Gaffelen har en bryter der du kan justere hardheten på toppen av høyre gaffelbein. Justeringsmulighetene brukte vi etterhvert ganske aktivt. Man får litt mer snert og respons på enkle stier dersom man ikke har demperne stående helt åpne. Så vi kjørte en del på medium-innstillingen. Det går an å låse helt foran, men ikke bak. Bak kan du bare justere kompresjonen samtidig som du sitter på sykkelen.

Hvordan er Specialized Stumpjumper i skogen?

Dette er en sykkel i den grovere enden av stisykkel-kategorien, og er helt på grensen mot enduro. Derfor var vi overrasket over at klatreegenskapene var såpass bra, spesielt i teknisk terreng. Du har en bratt seterørsvinkel, noe som gjør at man får en god posisjon over pedalene. I tillegg sluker demperopphenget ujevnheter effektivt, og den holder seg høyt i vandringen selv om det går bratt oppover. Det betyr at sykkelen ikke synker sammen bak og gjør det vanskelig å klatre. Disse egenskapene er et absolutt must for at en sykkel med såpass høy front skal klatre godt.

Stumpjumperen sykler også veldig bra nedover. Den er mer stabil og stødig enn den er leken. Man føler kanskje at man mangler utveksling i stor fart. 30 tenner foran og 11 tenner bak er ikke mye å tråkke med om farten passerer 40 km/t. Demper-karakteristikken i gaffelen oppleves ganske lineær frem til du er langt nede i vandringen, og den tar slagene på en overbevisende måte. Sykkelen er noe tung å dra opp på bakhjulet, dette kan skyldes at vi testet en størrelse L, fremfor en M som muligens hadde vært en mer ideell størrelse for testrytteren på 179 cm. Når det først går nedover, er det også greit at det er såpass enkelt å få ned setet. Bryteren er plassert der hvor man ellers finner girspaken til krankgiret. Det gjør at man kan være ganske aktiv med å justere setehøyden etter topografien. SLX-bremsene med 200 millimeter skiver gjør at du stopper effektivt og kontrollert. Er dette de beste budsjett-bremsene på markedet?

RYDDIG: Spaken til setepinnen er fint plassert under styret på samme klemme som bremsehendelen. Ryddig og ergonomisk cockpit liker vi!

Dekkene har veldig godt grep. Ikke så rart med en bredde på 2.6 tommer. Men dekkene er også ganske tunge med en vekt på over 900 gram per stykk. Det bidrar til at sykkelen kan føles litt dorsk ved akselerasjon. Men bare så det er sagt, så må du over på mer XC-rettede dekk, som både er smalere og mindre punkteringssikre, dersom du skal redusere dekkvekten noe særlig.

swat

SMART: På flaskeholderen er det festet et multiverktøy og inne i ramma skjuler det seg et rom der du kan oppbevare slange og annet du trenger på turen.

Vi elsker SWAT-systemet. Flere produsenter bør komme med lignende løsninger. Når du kan oppbevare de mest nødvendige tingene i eller på sykkelen, så slipper du å dra på sekk. Det er en kjempefordel. Her er det også god plass til flaska i flaskestativet. Dette er småting, men i vår bok utgjør det en stor forskjell. Det er fortsatt fulldempere som leveres uten mulighet for å montere flaskestativ, og dette er nok til at mange ikke engang vurderer å kjøpe dem til tross for ellers gode egenskaper.

 

Nye Stumpjumper er en kapabel stisykkel, som de fleste også kan ha det veldig moro med på enduroritt eller i bikepark. Sykkelen kan karakteriseres som et solid godstog som kommer seg effektivt frem i skogen, men den oppleves ikke som spesielt leken i kjøreegenskapene. Stjerne i boka for mange praktiske løsninger som gjør livet litt enklere.
  • Ryddig cockpit
  • Smarte løsninger for oppbevaring
  • Gode dempere som er enkle å justere
  • Brede dekk
  • Overraskende god klatrer
  • Tunge dekk
  • Vi foretrekker SRAM GX Eagle i denne kategorien

9 av 10

7 av 10

7 av 10

Egenskaper :

9 av 10

4 av 10

Sykkel Specialized Stumpjumper Carbon Comp 29
Pris 40 999,-
Sykkelvekt 12,9 kg
Hjulvekt (m/alt)
Ramme Karbon
Gaffel FOX FLOAT Rhythm 34, GRIP Damper, 51mm offset, 2-position sweep adjust, 15x110mm, tapered alloy steerer, 150mm of travel
Bakdemper FOX FLOAT DPS Performance, Rx Trail Tune, rebound and 3-position compression adjust
Felg Roval Traverse 29, hookless alloy, 29mm inner width, tubeless ready
Nav Specialized
Dekk Specialized Purgatory/Butcher 2.6″
Krank RaceFace  Aeffect, 30 T
Kranklager Threaded BB
Bakgir Shimano XT
Fremgir Ikke fremgir
Gir/bremsehendler Shimano SLX
Bremser Shimano SLX
Kassett Shimano SLX 11-46T (11-delt)
Kjede KMC X11
Styre Specialized, 780 mm bredet
Stem Specialized
Setepinne X Fusion Manic
Sete Specialized
Geometri
Størrelse S, M, L (testet), XL
Vinkel, styrerør 66,5
Vinkel, seterør 74,1
Lengde, styrerør 125 mm
Lengde, overrør 628 mm
Lengde, seterør 455 mm
Lengde, kjedestag 437 mm
Akselavstand 1201 mm
Stack** 641 mm
Reach*** 445 mm
Importør Specialized.no
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Henrik Mühlbradt Redaktør

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.