sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Hvor mye sykkel får du for nesten 100.000,-? Hvor mye sykkel får du for nesten 100.000,-?
4.5
Les også: Test av Cannondale SuperX Force 1 SE Test av 5 racersykler med skivebremser Test: Focus Paralane Ultegra Test: Birk Attack i angrepsposisjon... Hvor mye sykkel får du for nesten 100.000,-? 4.5

Vi har testet det råeste Cannondale har på racer fronten i 2018. Er den verdt nesten hundre tusen kroner?


I to måneder nå har vi testet 2018 utgaven av Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team disk versjonen. Det er en topp utstyrt racer med Dura-Ace Di2 og Mavic Cosmic Pro Carbon SL Disc hjul. Den ligger en fattig tusenlapp under hundre tusen kroner i utsalgspris her til lands.

Til denne prisen er det naturligvis å forvente at alt av utstyr er topp notch, og det er det. Foruten det mest åpenbare på sykkelen, flotte skivebremshjul fra Mavic, elektronisk giring og skivebremser fra Shimanos øverste hylle, er sykkelen full av karbon biter. Hoff leverandør av disse delene er FSA. Her er det FSA carbon styre, FSA styre fremspring og FSA setback setepinne.
Alle komponentene er montert på en karbonramme Cannondale har raffinert over flere år. SuperSix EVO Hi-Mod navnet er ikke nytt, men denne ramma er ny fordi det er en disk versjon. Kaliper festet på bakramma er gjort så liten som mulig, og Cannondale hevder at skivetilpasningene både på bakramme og gaffel ikke utgjør mer enn en 150 gram vektøkning. I tillegg er gaffelen endret til å kun brukes med stikk aksler. I dette tilfellet 12 millimeter, som er blitt en defacto standard for alle sykler med skivebremser.
Gaffelen er tynn, spinkel og veldig lett. Dette har Cannondale blant annet fått til ved at carbonfibrene løper helt fra hjulfester til toppen av kronerøret. De kaller det continous fiber konstruksjon. Dette muliggjør visstnok høy styrke og stivhet i ganske så tynne rør.
Som du ser er ikke dette en sykkel med aeroprofil, men Cannondale hevder likevel at profilen på rørene er laget på en måte som reduserer drag.

Racingsykkel

Dette er en racingsykkel, og den er laget som en. Her er geometrien aggressiv og det er meningen at du skal ligge flat over sykkelen.Du har kanskje sett denne sykkelen på TV? Det er den samme som Cannondale EF-Drapac teamet bruker, derav ordet “Team” i navnet.
Utseendet er kanskje litt datert nå i disse aeroprofil dager, men vi kan ikke annet enn å like denne tradisjonelt utseende rund-profil-rør sykkelen. Bilder synes vi ikke yter designet rettferdighet. Den ser definitivt bedre ut i levende livet.

Cannondale har gått for tradisjonell 5 millimeter hurtigkobling bak, fremfor en mer moderne og stivere stikkaksel løsning. Tanken er todelt: Redde litt vekt og gjøre det raskere å fikse punkteringer. Vi tenker det er fornuftig, og har ikke savnet en stivere bakende.
Kranksystemet er Cannondale sitt eget og vekt/stivhet forholdet er omtrent uten konkurranse på markedet. SiSL2 kranken er en hul aluminiumskrank som vi synes hever utseendet på sykkelen. Utvekslingen er semikompakt med 52/34.
Når det gjelder utstyr og ramme er det lite å ønske her. Cannondale har tatt den helt ut og gir kjøper topp kvalitet i alle ledd. Og derfor er det så digg når sykkelen også kjører fantastisk bra. Opp, ned, bort, vekk og tilbake igjen skjer svært så balansert og forutsigbart. Selv med høyprofil hjul i sidevind føler vi sykkelen oppfører seg pent. Noe så absolutt ikke alle sykler gjør. Di2 er en drøm å bruke. Presisjonen er superb og giringen er absolutt og kjapp. Skivebremser topper paketet på en ypperlig måte. Nå trenger du ikke bekymre deg for regnvær og karbonhjul. Dura-Ace bremsene fungerer veldig bra, og selv om det sitter en 140 millimeters skive bak er stoppkraften mer nok. Det er forbremsen som er viktigst. Og selv om gaffelen ser utrolig spinkel ut, har vi hverken savnet bedre sporingsegenskaper eller mer stoppkraft. Ingen vibrasjoner å spore og bremsingen er kontant. Det samme føler vi stivheten er. Iallfall i gaffelen. Du som trekker og drar en del i styret vil nok savne litt mer stivhet i cockpiten. FSA karbonbitene kunne med fordel ha vært stivere. Det er lett å kjenne svikten her. Spesielt styrefremspringet kunne vært mer vridningsstivt. Kjipt når man skal spurte, men ganske så digg fra et komfort ståsted. Svikten sluker vibrasjoner og øker komfort.

Sykkelen har et veldig langt seterør til å være en 56 cm. Med over 57 centimeter fra senter krank til topp seterør, krever det at du er lang i lortfallet, hvis du ikke kjører med setepinnen helt i bånn. Noe som ikke anbefales. Man burde ha en del centimeter pinne synlig for å kunne utnytte den tynne pinnens svikt. Riktignok er bakramma laget med tynne og profilerte rør som er laget for å gi vertikal komfort, men setepinnen er en viktig del av dette. Undertegnede kjører med en setehøyde på 75 centimeter og har 13 cm synlig setepinne. Skulle gjerne hatt 20 centimeter.

Flotte hjul. Men…

Mavic Cosmic Pro Carbon SL DiscCosmic Carbon Pro SL hjulene er kjempelekre. Vekten er fornuftig til høyprofil hjul å være. De har en indre felgbredde på 19 millimeter, som kanskje er litt lavt nå om dagen. Men som rene racerhjul holder 19 mm lenge. Det er en veldig fin bredde for 25c dekk, og 28c tar de uten problem. Vær obs på at disse hjulene ikke er de samme som du finner på Mavic sine internasjonale sider. Der finner du ett sett med Cosmic Carbon Pro SL Disc hjul, og det er UST hjul (slangeløse). Det er dessverre ikke disse hjulene. Hjula på testsykkelen selges på det amerikanske markedet og ingen andre steder. Det er en nedtur at hjula ikke kan brukes slangeløst.
Siden dette er en skivebrems sykkel med elektronisk giring skulle man kanskje tro at vekten er høy. Men vi har veid den inn til 7 kilo blank på sokkelesten og det er veldig pent. Pedaler, computer og flaskeholder kommer i tillegg.

Konklusjon

Superlativene sitter løst. Cannondale har laget en utrolig flott sykkel som kjører svært bra. Vi har litt å pirke på så den er ikke perfekt, men det er ikke langt unna.
Vi har testet en størrelse 56 cm. Med våre 180 centimeter på sokkelesten heller den mer mot stor enn liten. Styrefremspringet byttet vi med ett som er en centimeter kortere, og vi skulle gjerne hatt en setepinne uten setback for å skru oss inn perfekt.

Sykkelspekk

SykkelCannondale SuperSix EVO Hi-Mod Team Disc
Pris99.000,-
Sykkelvekt7 kg
Hjulvekt (m/alt)
RammeBallistec Hi-Mod Save
GaffelBallistec Hi-Mod Save
FelgMavic Cosmic Carbon Pro SL Disc
Nav-
Stikkaksling12 mm
DekkMavic Yksion 25c
KrankCannondale SiSL2 (53/34)
KranklagerCannondale PF30
BakgirShimano Dura-Ace Di2 9150
FremgirShimano Dura-Ace Di2 9150
Gir/bremsehendlerShimano Dura-Ace 9170
BremserShimano Dura-Ace 9170
KassettShimano Dura-Ace 9100 11-28
KjedeShimano CN-HG901
StyreFSA K-Force Carbon Compact
StemFSA OS-98 CSI
SetepinneFSA K-Force Carbon, 25.4
SeteFizik Arione R3
Geometri
Størrelse48,50,52,54,56,58,60,63 - 56 testet
Vinkel, styrerør73°
Vinkel, seterør73.5°
Lengde, styrerør155 mm
Lengde, overrør561 mm
Lengde, seterør576 mm
Lengde, kjedestag405 mm
Akselavstand998 mm
Stack**567
Reach***393
Sportslighet****1.442748092
ImportørCannondale
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.