SYKKELEN MIN: Gregs custom Giant Anthem
Se hvordan elitesyklisten har bygd opp sin drømmesykkel!
Den australske maratonsyklisten, Greg Saw, har vært med å prege den norske sykkeleliten i mange år. På midten av 2000-tallet regjerte han på landeveien sammen med navn som Kristoff, Boasson Hagen og Hushovd. Senere gikk han over til å bli terrengsyklist, og har vært et naturlig innslag på maratonritt rundt omkring i landet. For 2018-sesongen har han stiftet to-mannslaget Abax-Giant sammen med Øyvind Bjerkseth. Med ny sponsor på banen blir det naturligvis ny sykkel, og her skal vi se nærmere på hvordan Greg har bygget opp sin Giant Anthem!
Sykkelen er altså en 2018-modell Giant Anthem med 29 tommers hjul. Greg er 175 cm høy og kjører på en medium ramme. Som den rittsyklisten han er, så foretrekker han et aggressivt oppsett med et sete som peker litt nedover og et styrefremspring som er snudd opp ned og plassert så lavt som mulig. Med en vekt på 10 kg er sykkelen lett til fulldemper å være.
HISSIG: Bontrager-cockpiten er av det aggressive slaget. Styrefremspringet har en negativ vinkel på -17°og er 8 cm langt. RXL Nar-styret er 72 cm bredt, og er dermed innenfor normalen for denne type sykler.
BESKYTTELSE: Når styret er plassert så lavt, vil det treffe overrøret dersom det vris helt rundt ved f.eks. en velt. Derfor har Greg laget en beskyttelse på girspaken for å unngå stygge skader på karbonramma.
LOCKOUT: Det ser kanskje ut som en girspak, men dette er lockout-bryterne til gaffel og bakdemper. Med bryterne kan begge demperne låses helt mens man er i fart.
SUKSESSFORMEL: Shimano og SRAM dominerer bremse-markedet, men Greg har valgt Formula R1 som er kjent for sin lave vekt. Bremseskivene er på 160 millimeter diameter.
LES OGSÅ: Sykkelen min: Eiriks Echo Mark 6 Pro
RITTKLAR: Giant har holdt seg til sitt effektive Maestro-demperoppheng i mange år. Her er det parret med en Fox-demper som gir 90 mm vandring. Maratonsyklister har holdt seg til todelte-kranker ganske lenge, men med Sram Eagle 1×12 får man nok spenn i giringen til at todelt er unødvendig.
PÅ BUDSJETT: Som regel velger toppsyklister på øverste hylle, men Greg har valgt XO1 Eagle i stedet for den dyrere XX1 Eagle-gruppa.
RULLINGS: American Classic Wide Lightning-hjulene veier 1569 gram og er satt opp tubeless med Bontrager-dekk.