SYKKELEN MIN: Gregs custom Giant Anthem

Se hvordan elitesyklisten har bygd opp sin drømmesykkel!

Den australske maratonsyklisten, Greg Saw, har vært med å prege den norske sykkeleliten i mange år. På midten av 2000-tallet regjerte han på landeveien sammen med navn som Kristoff, Boasson Hagen og Hushovd. Senere gikk han over til å bli terrengsyklist, og har vært et naturlig innslag på maratonritt rundt omkring i landet. For 2018-sesongen har han stiftet to-mannslaget Abax-Giant sammen med Øyvind Bjerkseth. Med ny sponsor på banen blir det naturligvis ny sykkel, og her skal vi se nærmere på hvordan Greg har bygget opp sin Giant Anthem!

giant anthem

Sykkelen er altså en 2018-modell Giant Anthem med 29 tommers hjul. Greg er 175 cm høy og kjører på en medium ramme. Som den rittsyklisten han er, så foretrekker han et aggressivt oppsett med et sete som peker litt nedover og et styrefremspring som er snudd opp ned og plassert så lavt som mulig. Med en vekt på 10 kg er sykkelen lett til fulldemper å være.

HISSIG: Bontrager-cockpiten er av det aggressive slaget.  Styrefremspringet har en negativ vinkel på -17°og er 8 cm langt. RXL Nar-styret er 72 cm bredt, og er dermed innenfor normalen for denne type sykler.


BESKYTTELSE: Når styret er plassert så lavt, vil det treffe overrøret dersom det vris helt rundt ved f.eks. en velt. Derfor har Greg laget en beskyttelse på girspaken for å unngå stygge skader på karbonramma.

lockout
LOCKOUT: Det ser kanskje ut som en girspak, men dette er lockout-bryterne til gaffel og bakdemper. Med bryterne kan begge demperne låses helt mens man er i fart.

formula r1r
SUKSESSFORMEL: Shimano og SRAM dominerer bremse-markedet, men Greg har valgt Formula R1 som er kjent for sin lave vekt. Bremseskivene er på 160 millimeter diameter.

LES OGSÅ: Sykkelen min: Eiriks Echo Mark 6 Pro

race face
RITTKLAR: Giant har holdt seg til sitt effektive Maestro-demperoppheng i mange år. Her er det parret med en Fox-demper som gir 90 mm vandring. Maratonsyklister har holdt seg til todelte-kranker ganske lenge, men med Sram Eagle 1×12 får man nok spenn i giringen til at todelt er unødvendig. 

sram x01 eagle
PÅ BUDSJETT: Som regel velger toppsyklister på øverste hylle, men Greg har valgt XO1 Eagle i stedet for den dyrere XX1 Eagle-gruppa.

wide lightningRULLINGS: American Classic Wide Lightning-hjulene veier 1569 gram og er satt opp tubeless med Bontrager-dekk.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.