Cervélo P5X – tidenenes mest avanserte triatlon-sykkel?

Etter tre år med utvikling, dataanalyser, blod, svette og tårer, har Cervélo-ingeniørene kommet frem til P5X – kanskje den raskeste og mest teknologisk avanserte triatlonsykkelen som noen gang er laget.

P5x_Profile

P5X er utviklet kun med tanke på triatlon. Det går igjen i hver eneste detalj på sykkelen. Med rom for både store og små justeringer og valgmuligheter, vil P5X passe deg bedre enn noen annen sykkel. Integrerte oppbevaringsrom i rammen sørger for at du kan ha med deg alt det du trenger i konkurranse eller på treninger, uten at det går på bekostning av aerodynamikk og velvære. I løpet av 3 år med utvikling har Cervélo-ingeniørene jobbet seg gjennom 150 forskjellige rammedesign, 180 timer med vindtunneltesting og brukt utallige timer med CFD-analyser for at sluttresultatet skal bli så bra som mulig.

Som en av de første store sykkelprodusentene leverer Cervélo skivebremser på en triatlonsykkel. Dette gjør ikke bare at du får bedre bremser, men gir også Cervélo-ingeniørene muligheten til å gjøre sykkelen enda mer aerodynamisk.

2016-10-05 06.14.12-7

Veien til en ny personlig rekord er ikke et enmannsoppdrag, derfor har Cervélo samarbeidet med HED og ENVE for å kunne utvikle den raskeste triatlonsykkelen i verden. Enve har utviklet gaffelen og styret, og har under utviklingen tatt med seg Cervélo sin filosofi om å gjøre enhver rytter raskere. Styret tilbyr 112mm trinnløs Stack-justering, 91mm reach-justering og et basestyre som kan vendes 180 grader for å få bremsehendlene høyere opp. I tillegg kan du justere vinkelen på styret fra 0 til 12 grader. Hed bidrar med sin ekspertise på karbonfiberkonstruksjoner og produksjon og vil produsere den nye P5X for Cervélo.

2016-10-05 06.14.12-1

Cervelo P5X kommer i fire rammestørrelser og to utgaver; en med Sram Red eTap og ENVE SES 7.8 disc og en med Shimano Ultegra Di2 og Hed Jet 6/9 Disc. P5X lar seg også lett pakke ned i en koffert ved kun å løsne et fåtall skruer med et fåtall typer verktøy. For å gjøre det enda lettere har også Cervélo utviklet en egen sykkelkoffert for den nye P5X.

Spesifikasjoner:

Spesifikasjoner, P5X Shimano Ultegra Di2: Ramme: Cervélo P5X Gaffel: Cervélo All-Carbon, P5X-fork Styre: Cervelo P5X aerobar Setepinne: Cervélo P5X seatpost Sadel: ISM PS 1.0 Girskiftere: Shimano Ultegra Di2 ST-6871 og SW-R671 Bakgir: Shimano Ultegra Di2 Framgir: Shimano Ultegra Di2 Kranksett: Rotor Flow BBright Aero 52/36 Kassett: Shimano Ultegra 6800 11-28 Bremsehendler: Shimano Ultegra ST-6871 Bremser: TRP HY/RD Flatmount Bremseskiver: TRP-25 Centerlock 160mm Hjul: Hed Jet 6 Plus foran og Hed Jet 9 Plus bak Dekk: Continental GP Attack/Force.

Cervélo P5X koster veil.: 126.000,-. For mer info gå inn på: www.PROsykler.no

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.