sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test Merida Silex+ 8000-E Test Merida Silex+ 8000-E
4
Les også: Test av Cannondale Synapse Carbon Disc Ultegra Di2, 2019 Test av Scott Addict RC 15 Disc landeveissykkel (2019) Test: Hard Rocx Gravel... Test Merida Silex+ 8000-E 4

Er det en cyclocross? Er det en gravel? Er det en racer? Er det en tursykkel?
Det er ikke fullt så vanskelig. Silex+ 8000-E er en Gravel, men den kan være mye mer.

SILEX_8000-E_PLUS_2020Dette er en spesiell sykkel. Ingen tvil om det. Merida strekker strikken og det kan vi like. Silex+ 8000-E som vi tester den er sykkel med bukkestyre, 650B hjul (!), ett krankdrev, elekstrisk giring og skivebremser. Den har fester til skjermer og sykkelbagger både foran og bak. Merida har laget den til å være en allsidig Gravel med et svært sterkt tur gen.

Silex kommer i to versjoner, en med standard 700c hjul og denne med 650B hjul. Det spiller ingen rolle hvilken av de du kjøper, begge hjultypene kan brukes på begge versjoner. Men testversjonen kommer med 650B og du må da altså ha 700c hjul ekstra for å kunne bruke den med smale dekk og få mer racer feel.

Begge Silexene kommer med store dekk. Vår testsykkel kommer med 45 millimeters Kenda dekk, noe som gjør at denne sykkelen virkelig kan brukes utenfor både asfalt og grus. Den andre utgaven kommer med 38 millimeters “racer” dekk.
Maksmålene oppgitt av Merida er 40mm og 50 mm dekk respektivt.

Merida-Sliex-8000-Plus-E-2020-GPX

Terrengkassett og terrenginspirert bakgir med clutch

CF2 ramma er en høykvalitets karbonramme med tur geometri. Denne sykkelen er med andre ord ikke laget for konkurranse. Her er fronten høy‚ men rekkevidden er overraskende lang. En hybrid mellom to verdener, racing posisjon og tur posisjon.

Vi har testet sykkelen som en alt mulig sykkel, men i treningsøyemed. Slik vi ser det er dette en allsidig sykkel med et helt unik utseende og følelse. Som en gravel sykkel er den topp, som en jobb sykkel er den litt over toppen og som en racer er den fin, fin for deg som ikke må ligge lavt nedi bukken for å spare maksimalt med sekunder.

Hvis du har fulgt oss en stund vet du har vi ikke er spesielt glade i sykler som er såpass høye i fronten som denne. Årsaken er naturligvis at vi ikke får full uttelling for våre O2-snapper økter. Derimot må vi si vi er litt småforelsket i denne sykkelen.

Shimano GRX

Sykkelen kommer utstyrt med Shimano GRX Di2 elektronisk gir og bremsegruppe. GRX ble lansert i fjor og er den første 1x gruppen med Di2 for sykler med racerstyre (drop-bar). Dette er en gruppe laget for litt tøffere bruk enn for eksempel Ultegra Di2, noe som er tydelig med clutchen på bakgiret. Og du må gjerne sammenligne GRX Di2 med Ultegra. Nivået på vekt, presisjon og utseende er noenlunde likt.
GRX kommer i tre versjoner, Di2, GRX 11-speed og GRX 10-speed. Testsykkelen kommer med Di2, og sitter altså på toppen av pyramiden.

Shimano GRX Di2 2020

Shimano GRX Di2 anno 2020. Nydelig elektronisk girgruppe med solide bremser.

Som du kan lese av spekken leveres sykkelen med terreng kassett. På Silex+ 8000-E sitter det en SLX kassett i 11-42. Vi er litt overrasket over valget av SLX. Vi synes Merida kunne gått et hakk eller to høyere her. Men her kan du altså fritt velge mellom Shimano kompatible kassetter med 11 gir og en maks størrelse på 42.

Clutchen på bakgiret brukes hvis du vet at du skal sykle over røft terreng for å minimere bevegelse i bakgiret. Dette forhindrer blant annet at kjedet dunker for mye borti kjedestaget.

Shimano GRX Di2 er en helt superb gruppe. Bremsene biter mye bedre enn Ultegra og Dura-Ace Di2, presisjonen og hastighet på giringen er topp og hele opplevelsen er rett og seltt imponerende. Herlig at Merida har valgt denne gruppen på denne sykkelen.

Det har sine begrensninger å kjøre med ett drev foran. Vi har ikke savnet et mindre drev i motbakkene, men vi har savnet det på slettene og nedover. Fordelene er at det blir mindre å holde styr på, vekten går ned og det er færre ting som kan gå galt. Dessuten treffer det Gravel ånden mindt i blinken.

Vi har testet Silex modellene før, men dette er første testen med 650B hjul og dekk. De andre versjonene vi har testet har vi blitt ganske glade i på tross av sitt noget spesielle utseende, og denne strekker strikken enda et hakk.

Det er litt underlig i starten å sette seg på en racersykkel og se de små hjulene med de store dekkene, men når man har kommet seg i gang og merker at sykkelen komfortabelt tar seg over fortauskanter, humper i grusveien, flyter fint over ufin asfalt, så er alt tilgitt.
Og det er betryggende å vite at hvis jeg skulle ønske en ren asfalt tur, kan jeg sette på racerhjul og med smale dekk og få opp farten enda mer. Men så var det dette med ett drev foran da…

Når man ser på geometrien på denne sykkelen er det en del som minner om terrengsykler. Her er det 74° setevinkel og 71° styrevinkel (på tvers av alle størrelsen), det er et ganske langt kjedestag og et noenlunde langt overrør og et kort styrefremspring. Det som tuller det hele til er den veldig høye fronten. Og det er i hovedsak dette som gjør at sykkelen får sitt spesielle utseende.

SILEX_8000-E_PLUS_2020-Front

Høy front på Sliex

For å sikre at rekkevidden fra sete til styre ikke blir for lang, brukes en setepinne uten setback og et kort styrefremspring. Tilsammen reduserer dette effektiv avstand mellom sete og styre ganske mye. Personlig er en størrelse M bra, men med en liten setback ville det vært enda bedre. Samtidig tror vi med det at den lille fleksen som finnes i S-Flex karbon setepinnen ville blitt enda tydeligere.

Alle størrelsen har videre den samme avstanden fra kranklager til bakken, 75 millimeter, noe som må sees på som ganske romslig. Til sammenligning er droppen 65 på Big Nine (29” hardtail), 66 på Reacto Disc raceren og 68 på Mission CX. Dette betyr at vektpunktet flyttes litt oppover, men det gjør også at man kan sykle ulendt terreng ganske trygt.

Konklusjon

Merida er inne på et spennende konsept med Silex+ syklene sine. Den vil nok ikke fri til alle, men for deg som ser etter en sykkel som kan brukes til mye, er dette en sykkel vi mener du må ha short listen din.

 

  • Allsidighet
    Shimano GPX
    Rammekvalitet
  • Ett drev foran (men det kan bygges om)
    Fronten er kanskje litt vel høy
    Litt vel ``billig`` kassett i forhold til resten av pakka

3 of 5

4 of 5

5 of 5

4 of 5

4 of 5

Specs

SykkelMerida Silex+ 8000-E
Pris40.999,-
Sykkelvekt8.7 kg
Hjulvekt (m/alt)3.64 kg
RammeSilex CF2 karbon
GaffelSilex CF2 karbon
FelgFulcrum Rapid Red
NavFulcrum Rapid Red
Stikkaksling100x12, 142x12
DekkKenda Flintridge 45mm
KrankShimano GRX810 1x, 40t, 172.5mm
KranklagerFSA 386 BB-30
BakgirShimano GRX Di2
FremgirShimano GRX Di2
Gir/bremsehendlerShimano GRX815 (Di2)
BremserShimano GRX810 (disc)
KassettShimano SLX -11-42
KjedeKMC X11
StyreMerida Expert GR (flair)
StemMerida Expert CW 80mm
SetepinneMerida Team CC S-Flex Karbon
SeteMerida Expert CC (inkl. verktøy)
Geometri
StørrelseXS,S,M,L,XL - M testet
Vinkel, styrerør71°
Vinkel, seterør74°
Lengde, styrerør200 mm
Lengde, overrør580 mm
Lengde, seterør500 mm
Lengde, kjedestag430 mm
Akselavstand1061 mm
Stack**626
Reach***400
Sportslighet****1.57
ImportørStians Sport AS
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri

Les også:

Morten

%d bloggere liker dette: