Test: Merida Scultura Disc CF Team
Ja, jeg vet det høres ut som navnet på en terrengsykkel. Men dette er en toppracer med skivebremser, Dura-Ace, Fulcrum og Rotor. Les videre for å se hva vi mener om denne lekkerbisken.
Vi har tidligere skrevet en liten artikkel om vi ville valgt skivebremser fremfor elektroniske gir på en racer. Der var vi ganske tydelige på at skivebremser på en racer er svært så deilig. Og den meningen står vi ved også i dag. Det er mange fordeler med skivebremser, men kanskje den største er at man har trygg nedbremsing uansett vær. Noe du ikke kan si om felgbremser.
Det er lite paradoks med skivebremser, fordi det er når farten er stor man trenger det mest. Det kan fort bety fjell. Derimot er det også der man trenger lav vekt, noe skivebremser ikke gir.
Men nok om det.
Scultura er toppmodellen til Merida. Den kommer i mange utgaver og i like mange prispunkter. Derimot kommer akkurat denne utgaven av Scultura i tre utgaver. To karbonversjoner og en aluminiumsversjon. De to karbon rammene heter CF4 og CF2. CF4 er racingutgaven, mens CF2 er en mer avslappet modell.
Vi har CF4 på test og det er den sykkelen vi fokuserer på.
Det er ikke spart på mye her. Merida oppgir vekten til CF4 ramma å være under 900 gram. Det er respektabelt, men også helt forventet i denne prisklassen.
Det sitter Shimano Dura-Ace gir på sykkelen, mens skivebremsene er hydrauliske og fra Ultegra programmet til Shimano. Merida har tatt av Dura-Ace kranken til fordel for spanske Rotor. Og det er ikke et dumt bytte.
Girgruppen her er mekanisk, og vi må si at etter å ha kjørt fast på Di2 de siste to årene, er ikke mekanisk giring helt ute på jordet. Det fungerer svært bra. Presist og med korte bevegelser i hendlene.
Skivebremser
En ulempe med skivebremser er at hjul blir litt tyngre, ramma bli litt tyngre og gaffelen blir litt tyngre. Fulcrum Racing Quattro DB hjulene er clincher hjul laget på 40 millimeters profil felger av karbon. Bredden er på voksne 23.5 millimeter. Og det betyr at du kan montere ganske så store dekk på disse hjula. I akkurat dette tilfellet tillater ikke Scultura ramma å gå helt opp til 32 mm, men det er nok ikke så farlig for kjøperen av denne sykkelen.
Hjulene har en oppgitt vekt på 1600 gram. Noe som er innafor i vår bok.
Tjukke, gjennomgående stikkaksler har nylig gjort sin inntreden på terrengsyklene i alle former og er helt vanlig her. Men det er helt nytt på racersyklene. Merida har montert 12 millimeters thru aksler med såkalt RAT teknologi (utviklet av Focus). Kort fortalt betyr det at du ikke må skru av akslingene. Du åpner hendelen, vrir akslingen en kvart omdreining og trekker den ut av hjulet. Samme foran som bak. Det interessante her er at vi snakker om 100 mm foran og 142 mm bak. Noe som er samme dimensjon mange cyclocrossere har.
Merida har vært nødt til å gjøre noen tilpasninger på disc versjonen av Scultura ramma. Kjedestagene er 8 millimeter lenger. Dette gir derimot rom for større dekk, så helt ikke er det ikke. Og fordi skivebremsen sitter på den ene siden av sykkelen og trekker hardt i akkurat den siden når du bremser, har Merida kompensert dette med å endre litt på konstruksjonen i gaffelen og bak triangelet.
På veien liker vi Merida Scultura godt. Sykkelen løper stabilt og oppleves svært så solid.
Geometrien er racing orientert og er laget for konkurranse syklisten. Å svinge med denne sykkelen i høy fart er en glede og selv i ganske sterk vind opplever vi at den god. Så hvis stabilitet er viktig, er denne sykkelen topp.
Skivebremser på racer krever litt tilvenning. Shimano Ultegra bremsene her biter svært godt fra seg og det er ekstremt mye lettere å kontrollere farten sammenlignet med en felgbrems utstyrt sykkel. Spesielt stor er forskjellen på karbon felger.
Vekten på denne sykkelen er kanskje ikke imponerende med sine 7.5 kilo. Når man betaler 75 tusen for en racer er det nok et ønske fra mange kjøpere at vekten er ned mot UCI grensen på 6.8 kilo. Og akkurat vekten er kanskje denne sykkelens lille akilles. Men ikke bruk vekten mot denne sykkelen. Den er mye mer enn det.
Spekk | |
Sykkel | Merida Scultura Disc Team |
Pris | 74.990,- |
Sykkelvekt | 7,5 kg |
Ramme | Merida CF4 |
Gaffel | Merida CF4 Disc |
Felg | Fulcrum Racing Quattro DB |
Nav | – |
Dekk | Continental GP Race 25c |
Krank | Rotor 3D30 52-36T |
Bakgir | Shimano Dura Ace |
Fremgir | Shimano Dura Ace |
Gir/bremsehendler | Shimano RS685 |
Bremser | Shimano BR RS805 |
Kassett | Shimano CS 9100 11-28 |
Kjede | KMC X11 SL |
Styre | FSA K-Force Compact |
Stem | FSA OS99 |
Setepinne | Merida EGM Light |
Sete | Prologo Scratch 2 T2 |
Karakter | |
Ramme og utstyr | |
Ramme/gaffel (40%) | 9 |
Hjul (20%) | 8 |
Drivverk/bremser (25%) | 8, 5 |
Annet utstyr (15%)* | 7, 5 |
På veien | |
Klatring (33%) | 7 |
Flatmark (33%) | 8 |
Utfor (33%) | 10 |
TOTAL | 16, 7 |
Geometri | |
Størrelse | 44 – 59 – 54 testet |
Vinkel, styrerør | 73.5° |
Vinkel, seterør | 73.5° |
Lengde, styrerør | 155 mm |
Lengde, overrør | 560 mm |
Lengde, seterør | 540 mm |
Lengde, kjedestag | 408 mm |
Akselavstand | 993 mm |
Stack** | 557 |
Reach*** | 394 |
Sportslighet**** | 1, 41 |
Trail (oppgitt) | – |
Importør | Stians Sport AS |
Importør: Stians Sport AS
Pris: ca 75.000,-[/vc_column][/vc_row][review_summary summary=»Vi mener Merida har laget en skikkelig god racer i Scultura Disc og det er mange der ute som vil ha glede av å eie denne.
Ville vi ha kjøpt en?
JA! (hvis vi hadde hatt penger til det)» positives=»Skivebremser
Solide og sexy komponenter
En flott ramme med gode kvaliteter» negatives=»Vekten må nesten nevnes her
Personlig ville vi valgt et annet sete»]