Test av elsykkel: Birk E-Ride

Birk E-Ride beskrives av produsenten som en sykkel som passer best til grus og lett terrengsykling. Vi har sjekket om sykkelen holder det den lover!

Testperioden for denne sykkelen har vært over flere måneder, og vi har således blitt godt kjent med sykkelen både til vinter- og sommerbruk. En ting kan vi si med en gang; vi hadde null problemer med sykkelen i vinter. Sykkelen er av god kvalitet og el-motoren har fungert prikkfritt selv om den har blitt marinert i sørpe og saltvann i månedsvis.

birk e-ride

Sykkelens hjerte: El-motoren

E-Ride leveres med en krankmotoren av typen Shimano Steps E6000. Dette er city-versjonen av motoren. Det finnes også en rendyrket terrengsykkel-elmotor som har benevnelsen E8000. Så hvis Birk E-Ride en terrengsykkel, hvorfor leveres den da ikke med terrengsykkel-elmotoren? Forklaringen ligger trolig i pris. Litt synd, for E8000 er en kraftigere motor med mer dreiemoment enn E6000.

LES OGSÅ: Test av elsykkel: Scott E-Scale 710 Plus

shimano steps

Systemet betjenes enkelt ved hjelp av tre knapper på styret. Her velger du hva displayet skal vise og hvor mye hjelp du skal få fra elmotoren (eco, normal og high). Lat som jeg er, kjørte jeg sykkelen nesten bare i “high”. Da får jeg nok hjelp til at jeg ikke blir klam i trøya de 8 kilometerne og 200 høydemeterne jeg har hjem fra kontoret.

shimano steps

Displayet har standard sykkelcomputer-funksjoner. Rett under displayet er det en av/på-knapp. Denne sluttet å fungere ganske raskt, og med helt død sykkel var jeg i ferd med å levere sykkelen tilbake før jeg oppdaget at det også er en av/på-knapp på selve batteriet. Denne har fungert upåklagelig. Etter å ha sjekket litt rundt, viser det seg å være et kjent problem at knappen tar kvelden.

Rekkeviddeangst?

El-motoren gjør en god jobb. Den jobber dynamisk uten rykk og napp. Sykkelen drar greit av gårde, uten at du opplever noen voldsom akselerasjon. Til grus og sykling i urbane strøk er motoren svært god. Et fulladet batteri holder til ca 45 km sykling i kupert terreng med maks hjelp (high-modus) fra motoren. Om vinteren reduseres dette til ca 35 km som følge av kulde og piggdekk med mye rullemotstand. Sykkelen sier selv fra hvor mye rekkevidde du har igjen, men dette er ikke helt til å stole på. Det er bedre å stole på batterimåleren, denne er mer etterrettelig. Og når det er 1% igjen av batteriet så er det faktisk det. Dette er ikke som på en bil der du kan kjøre 10-15 mil selv om bensinmåleren viser tom tank…

Som på alle andre lovlige el-sykler, stopper motoren å hjelpe ved 25 km/t. Sykkelen er temmelig tung å tråkke over denne hastigheten, men den ruller likevel effektivt av gårde på sine 29er-hjul.

Solide deler

Birk E-Ride verken lettere eller tyngre enn andre el-sykler med sine 22 kilo. Det er motor og batteri som virkelig drar opp vekta på en el-sykkel. De andre delene på sykkelen er preget av å være bygget for å vare. Foran finner vi en Rock Shox 30-dempegaffel med styremontert gaffel. Dette er en av de rimeligere Rock Shox-gaflene, men det er ihvertfall luft-demping, og da blir ikke egenskapene så gale. Den er ikke så følsom for de minste slagene, men større slag tar den fint og kontrollert.

LES OGSÅ: Rock Shox vekker nittitalls-klassiker til live

Birk har også spandert store 180 mm bremseskiver på sykkelen. Gode bremser er viktig på en såpass tung ekvipasje, og her er det godt nok trøkk i bremsene. I tillegg er sykkelen bygget opp med brede felger fra Weinmann. Dette gjør bidrar til at sykkelen gir en solid kjørefølelse. Spinkle deler har ingenting å gjøre på en el-sykkel å gjøre. Høy vekt, tidvis uvøren sykling og mer belastning fra drivverk gjør at ting må skrus skikkelig sammen på en el-sykkel.

Hvordan er Birk E-Ride å sykle på?

På Birk E-Ride sitter du relativt aggressivt – akkurat som man gjør på “vanlige” terrengsykler. Mange el-sykler er laget for folk som egentlig ikke er syklister og som foretrekker oppreist sittestilling. Det får vi heldigvis ikke her. Men selv om sittestillingen minner om en vanlig terrengsykling, så følger ikke kjøreegenskapene opp. Det er fordi at når man skal få plass til en krankmotor, må kjedestagene forlenges. Dette går ut over lekenheten i sykkelen, og den blir ikke spesielt ivrig på å ta kjappe svinger. Det blir også tungt å løfte fronten over hindringer. Men den lange akselavstanden gjør ihvertfall sykkelen dønn stabil, og man kan nesten få litt MC-følelse i høy fart.

LES OGSÅ: 6 irriterende ting elsykkel-produsentene må fikse nå!

Birk skriver på nettsiden sin at sykkelen er laget for grus og lett terreng. Det kan vi si oss enig i. Den er også helt utmerket til pendling, og det er dette den har blitt brukt mest til i testperioden.

[review_summary title=»Oppsummering: Birk E-Ride» summary=»Birk E-Ride egner seg godt til turer på grus og til transport i mer urbane strøk. Fordelen med å velge en el-terrengsykkel i stedet for en el-hybrid er at du får plass til større dekk. Dette gir mer komfort, og du får plass til skikkelige piggdekk på vinteren. Vi er imponert over driftssikkerheten og soliditeten i sykkelen. Dette er en sykkel som kommer til å holde lenge.» positives=»Allsidig
Fester for skjermer og bagasjebrett
Effektiv elmotor» negatives=»Lite inspirerende kjøreegenskaper»]Utstyr:
[rating title=»Ramme/gaffel» value=»2,5″ range=»5″]
[rating title=»Hjul» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Drivverk/bremser» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Annet utstyr» value=»3″ range=»5″]

Egenskaper:
[rating title=»Sti» value=»2″ range=»5″]
[rating title=»Grus» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Allround» value=»5″ range=»5″]

Spesifikasjoner Birk E-Ride

Import: Birk.no
Pris: 26900,-
Vekt: 22 kg
Ramme: Aluminium
El-motor: Shimano Steps E6000
Gaffel: Rock Shox 30 Silver
Gir: Shimano Acera
Bremser: Shimano BR-315 180mm
Krank: Shimano Steps 44T
Styre/stem: One
Sete/setepinne: Selle Royal/One
Hjul:Weinmann U32 Disc Race
Dekk: Schwalbe Rapid Rob 29×2.1

LES OGSÅ: 6 knallgode grunner til at du skal investere i elsykkel

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.