sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
DT Swiss ER 1400 Dicut – Skivebremshjul for raceren. DT Swiss ER 1400 Dicut – Skivebremshjul for raceren.
4
Les også: Hvor mye sykkel får du for nesten 100.000,-? Test av 5 racersykler med skivebremser Test: Ibis Mojo 3 – eksklusiv stisykkel Test... DT Swiss ER 1400 Dicut – Skivebremshjul for raceren. 4

Sveitsiske DT Swiss er kjent for gode hjul med høy kvalitet. ER 1400 er skivebremshjul for deg som ser etter gode allroundhjul.


I tittelen kaller vi dette racerhjul. Men vi kunne like gjerne sagt cyclocrosshjul eller grussykkelhjul. De kan til og med brukes på terrengsykkelen, men sistnevnte er de ikke laget for.
Dette er hjul laget på de klassiske 240 navene. Det er maaange år siden disse ble introdusert, men de regnes fortsatt i dag som knallgode nav å bygge hjul på. Dette er solide nav, med et godt rykte til en fornuftig vekt.

Felgringene er av aluminium og har en 20 millimeters indre bredde. Dette gir plass til dekk opp mot 2.35”. Og du kan fint bruke 28c også hvis det er det du ønsker. Friheten til å velge brede dekk begrenses naturligvis at hvilken sykkel du kjøper hjulene til, men det er greit å vite at her har du stort spillerom.

Testhjulene er levert med adaptere som passer 12 millimeters stikkaksel bak og 15 millimeter i front. Det er centerlock fester for bremseskivene.
DT Swiss hjulene leveres med adapter for konvertering til 6-bolts skivebremsfeste hvis det er det du har. De leveres også med adaptere for normale koblinger samt tubeless ready tape og ventiler. Så her er det full pakke rett ut av boksen. Bedre enn dette får det ikke blitt. Hos mange andre produsenter må du kjøpe mye av dette utenom. Men så er også prisen på disse hjulene ganske stiv.
Oppgitt vekt på hjulene er rett under 1500 gram, og vi veide de inn til 1490 gram. Så det er innafor.
Hvis du er en av de med SRAM XDr kassett må du kjøpe et nytt boss for dette.

Vekten er som sagt under 1500 gram, og det er en pen vekt for deg som ønsker å gå ned fra 1700 eller 1800 grams hjulene som ofte medfølger sykler i mellomklassen. Du må derimot betale for denne vektreduksjonen. Importøren har veilet hjulene til 10.450,-.
ER 1400 hjulene kan det være litt tricky å finne i norske nettbutikker. Så du får løpe innom nærmeste sykkelsjappe og få de til å bestille for deg hvis de ikke har. Vi har blant annet sett at Oslo Sportslager selger hjulene for 8.499,-.

Konklusjon

Vi opplever hjulene som akselerasjonsvillige og stive. Kjørekomfort på en Gravel er i den noe stivere enden. Byggekvaliteten er i kjent DT Swiss kvalitet og det er en trygghet i at det er brukt DT Swiss eiker, noe de fleste sykkelbutikker kjapt klarer å skaffe (hvis de ikke har på lager) hvis noe må skiftes.
Den mattsvarte overflaten med noenlunde beskjedne hvite grafikken burde matche en rekke sykler.
Det blir ganske naturlig å vurdere hjulene opp mot Fulcrum Red Passion 3. Den italienske hjulprodusenten har vi gitt masse skryt. Fulcrum hjulene er litt billigere og de er litt lettere. De er omtrent like vanskelig/eller lett å få tak i. Fra et vedlikeholdsperspektiv er det kanskje lettest med DT Swiss.

  • Vekt
  • Bruksområder
  • Klar for slangeløs
  • Masse ekstra tilbehør
  • Prisen er litt høy for såpass beskjedne hjul

4 av 5

5 av 5

3 av 5

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.