sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Terrengsykkeltest – vi tester 29’ere Terrengsykkeltest – vi tester 29’ere
Vi tester 29-tommere Hvordan klarer husmerket til Oslo Sportslager seg mot to av verdens mest kjente sykkelprodusenter? Det er veldig mye snakk om 27.5-tommere... Terrengsykkeltest – vi tester 29’ere

Vi tester 29-tommere

Hvordan klarer husmerket til Oslo Sportslager seg mot to av verdens mest kjente sykkelprodusenter?

Det er veldig mye snakk om 27.5-tommere om dagen. Det er nesten så man skulle tro at 26-tommerne er døde og at 29-tommerne er utdøende. 27.5 hjulstørrelsen er fin-fin den. Men vi håper at både 26- og 29-hjuls sykler kommer til å leve lenge og vel. Begge størrelsene har livets rett, og har sine brukergrupper.

Vi er litt vaklende og har litt motstridende følelser for hva som funker best for oss. Undertegnede har kjørt 29-tommer de siste tre årene og liker det svært godt, så lenge geometrien er rett. Trives også godt på 27.5, og sykler fortsatt fort på en 26.

Det er enklere for sykkelprodusentene å lage mange størrelser med rett geometri når hjulene er mindre enn 29 tommer. 29-tommers hjulene og 100 millimeters vandring i gaffelen gir noen utfordringer med tanke på høy front. Det har sine fordeler i utforkjøringene, eller hvis du sliter med en lite fleksibel rygg. Men på alle andre områder vil vi ha fronten ganske så lav.

Syklene i denne lille testen har alle sine kjennemerker og det er stort spenn i pris mellom de. Everest 8848 er designet av Oslo Sportslager. Scott Scale er et must for alle som vurderer en ny terrengsykkel. Pinarello Dogma er en sterk nykommer og de har noen innovasjoner verdt å nevne. Alle syklene i testen er utstyrt forskjellig. Fra hjul, gir, bremser og styrer til krank, dekk, nav og setepinner. Her er det XX1-gir mot XTR og XT. Og Mavic-hjul mot American Classic og Syncros.

Og la oss ta det siste først. Hjulene er en veldig viktig del av sykkelen. Det er ikke bare til pynt. Vekt, stivhet og soliditet er avgjørende egenskaper. Vi har veid komplette hjulsett (hjul, dekk, bremseskiver og kassett) og ser at hjulvekten er en stor del av sykkelens komplette vekt. For Scott og Everest utgjør hjulene 37% av totalvekten, mens det for Pinarello utgjør nesten 43%. Ulempen med et sykkelkjøp i høy prisklasse, hvor hjulene kanskje ikke har ønsket matchvekt, er at nye, lette hjul vil koste en del. Fra 7.000,- og oppover. Spesielt gjelder dette Pinarello.

Hvis vi ser bort fra vekten mellom XX1, XTR og XT er det ikke store forskjellen mellom girgruppene. SRAM XX1 er uten tvil den stilleste gruppa i testen. Når vi kjører hardt i terrenget er det veldig lite støy å merke.

Men når det gjelder presisjon og hastighet vil vi påstå at forskjellen er minimal. XTR har en fordel med at man kan gire flere hakk både opp og ned med ett langt skjyv i girhendelen. Nesten merkelig at XX1 ikke har denne muligheten. Husmerket Everest, klarer seg veldig godt mot Scott og Pinarello. Spesielt er forskjellen på pris merkbar. Vi ser også at Everest må ta de andre på hjul og deler vekt. På rammevekt er det vanskelig å sloss mot både Pinarello og Scott.

Men, nok prat. La oss teste sykler

Les også:

    None Found

Terje