Test: Scott Scale 901

Dersom du er i markedet for å kjøpe en ny terrengsykkel, er Scott Scale en selvsagt sykkel å vurdere. Scale-modellen har eksistert i mange år og ikke uten grunn.

Scale programmet til Scott er stort, med totalt 34 forskjellige modeller å velge mellom hvor fem av dem er spesielt laget for jentene (Contessa). 12 av modellene har 29-tommers hjul.

901 er en 29-tommer og befinner seg tre knepp under toppen av pyramiden. Forskjellen mellom denne sykkelen og de som er høyere opp i hierarkiet er først og fremst utstyr. Men også i ramma finner man en liten forskjell. Mens 901-modellen er bygget på Scott sin HMF karbonfiber, er de tre andre modellene over bygget på HMX-fiber. HMX er lettere og stivere, men koster også tre ganger så mye, i følge Scott. Scott selv sier at forskjellen mellom de to fibrene først og fremst er vekt. En HMF-ramme veier omtrent 14% mer enn en HMX.

Geometrien er derimot lik og det samme er komforten i bakramma.

Scott Scale

Når du leser om Scott sine karbonsykler på nettet vil du komme over betegnelsen IMP. Disse tre bokstavene står for Integrated Molding Process og betyr ganske enkelt at fronttriangelet i ramma er laget uten de tradisjonelle rør-mot-rør skjøtene. For eksempel er overgangen fra overrør til underrør i sannhet sømløs fordi de er laget samtidig i den samme formen og uten skjøter.

Alle Scale karbonrammene har også noe Scott kaller SDS (Shock Damping System) i bakramma. SDS gir 4.6 millimeter med demping noe som øker komforten i ramma. Med store dekk og lavt dekktrykk er det ikke lett å merke akkurat dette, men det er en faktor som må regnes inn når man snakker om komfort.

901 er en fornuftig utstyrt sykkel, med komplett Shimano XT pakke. Scott har valgt å montere en krank med doble drev, noe som er godt nytt for deg som trenger en 24 skive i front innimellom for å komme opp de bratteste kneikene.

Der hvor 700-serien har en 36/26 kombo har 900-serien en 34/24 kombo. Teorien er at du sykler like fort med en 34 og store hjul, som en 36 med mindre hjul.

Gaffelen fra Fox Float 32 Performance er koblet til fremhjulet med en 15 mm stikkakse, noe som øker stivheten og sikkerheten der fremme. I tillegg styrer du gaffelen med Scott sin proprietære RideLoc-hendel montert på styret. Dette gir deg rask tilgang til en gaffel som er enten helt åpen, helt låst eller et sted i midten. Scott markedsfører det som “three travel settings” noe som lett kan misforstås som at du kan justere gaffelens høyde. Det er altså ikke riktig. “Three modes settings”, ville kanskje vært mer riktig.

Kjørefølelse

Scott Scale 901 er som sagt en fornuftig utstyrt sykkel for deg som verken har penger eller behov for det ypperste på markedet. Denne sykkelen kjører veldig godt og har en super mix mellom stabilitet og lekenhet. Vi tror mange vil føle seg hjemme på denne og vi har egentlig ikke noe å trekke for. Alt fungerer som forventet og geometrien gjør at du som ønsker aggressiv stilling kan få det, mens du som trenger litt mer høyreist front også kan tilfredsstilles. Trenden med store dekk (les: over 2.2 dimensjon) er god. Det gjør at grepet blir bedre, rulleegenskapene er gode og komforten kan bli veldig høy. På denne sykkelen sitter det mer tradisjonelle 2.1 dekk fra Schwalbe og det er fint å bli minnet om at litt smalere dekk også kjører godt. Rocket Ron er rett og slett et knallgodt allrounddekk for deg som gjerne kjører stier, men kan trives vel så godt på grusen.

Spekk:

SYKKEL SCOTT SCALE 910

Pris 37.990

Sykkelvekt 10,4

Hjulvekt (ink alt) 3,9

Vekt uten hjul 6,5

Ramme HMF karbon

Gaffel FOX 32 Float Performance

15 mm QR m/Twinloc – 100 mm

Felg Syncros XR 2.0 Tubeless Ready

Nav Syncros XR 2.0

Dekk Schwalbe Rocket Ron 2.1

Krank Shimano XT FC-M8000-2 (2×11)

Bakgir Shimano XT RD-M8000 DSGS

Fremgir Shimano XT FD-M8025-H

Gir/bremsehendler Shimano XT SL-M8000-I

Bremser Shimano XT M8000 Disc

Kassett Shimano XT CS-M8000 (11-40)

Kjede Shimano CN-HG700

Styre Syncros FL1.5 T-Bar (720 mm)

Stem Syncros XR 1.5 Alloy

Setepinne Syncros Fl 1.5 Alloy

Sete Syncros XR 1.5 (titan)

Karakter

Ramme/gaffel (40%) 9,5

Hjul (20%) 8,0

Drivverk/bremser (25%) 9,5

Annet utstyr (15%)* 7,0

SUM 8,8

Sti 9,0

Grus 8,0

Allround 8,5

TOTAL 17,2

Geometri

Størrelse M testet

Vinkel, styrerør 72.5°

Vinkel, seterør 69.5°

Styrerør 105 mm

Topprør (effektivt) 600 mm

Seterør (senter-topp) 440 mm

Kjedestag 442 mm

Akselavstand 1097 mm

Stack** 618

Reach*** 405

Sportslighet**** 1,53

Importør Ramo AS

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *