Langtidstest: Charge Cooker Maxi fatbike Langtidstest: Charge Cooker Maxi fatbike
På snø i Oslo-området. Kult å ha fatbike da snøen kom? Oh yes! I denne langtidstesten er målet å formidle hvordan det er å leve... Langtidstest: Charge Cooker Maxi fatbike

På snø i Oslo-området. Kult å ha fatbike da snøen kom? Oh yes!

I denne langtidstesten er målet å formidle hvordan det er å leve med en fatbike gjennom vinteren. Dessverre tok det ganske lang tid før vinteren kom til Oslo. Jeg tok ut fatbiken på stier uten snø, men må si at når stiene er «bare» har jeg det morsommere og kommer meg raskere frem med en vanlig terrengsykkel. I jula ble det en del turer på cyclocrossen. Men midt i januar begynte det hvite gullet å falle over Oslo og marka. Endelig skulle jeg få teste sykkelen i sitt rette element!

De første turene var det dyp puddersnø uten noen hardpakket base i bunn. På dette føret skar de fire tommer tykke dekkene seg igjennom, men jeg kom meg fram – og snøen sprutet. Trykket ble senket til rundt 3 psi for å sikre bedre grep – og det fungerte bra. Fatbike jobbet seg frem, godt hjulpet av litt teknisk finesse fra rytteren selv. For glatt er det med VeeRubber-dekkene. Med lavt dekktrykk må man være forsiktig når det er dårlig snøsåle. Jeg prøvde å kjøre fatbike-bm-testforsiktig i utforkjøringene, men det smalt hardt i felgen i blant. Heldigvis slapp jeg punktering og bulk i felgen. Tanken på å stå ute i snøkavet og bytte slange er lite fristende. Jobben med å pumpe opp det volumiøse dekket med minipumpe, er enda mindre fristende…

Etter noen dager med opphold hadde hundelufterne gjort jobben sin på mine lokale stier som gjerne er nær bebyggelse rundt Vettakollen og Sognsvann i Oslo. Stiene var fortsatt litt løse, men så ut til å være mulig å sykle med fatbike. Trykket ble senket til i underkant 3 psi (da kan du nesten trykke gjennom dekket slik at du kjenner felgbunnen med tommelen), og jeg tråkket i vei innover skogen. Stien var smal og på siden var det mye nysnø. Med litt fart, kunne jeg kutte svinger og pløye gjennom løssnøen. Under disse forholdene sitter VeeRubber-dekkene greit, men man får problemer med grepet i bratte motbakker. Mot slutten av turen gikk det nedover på en bratt og svingete sti. Her fikk jeg min første virkelig store fatbike-åpenbaring! Stabiliteten til sykkelen er fantastisk, takket være de brede dekkene. Sladding gjennom svingene går som en lek. De brede dekkene gjør at grepet slipper gradvis, slik at du kan legge inn lange sladder. Det er bare å stille opp sykkelen inn mot svingen, nappe i bakbremsen og slenge sykkelen rundt. Stabiliteten er så god at jeg ikke trengte å sette ned foten en gang, selv med full sladd på begge hjulene. Ikke trenger du å være redd for å falle heller. Snøen tar deg i mot som når en tjukk mann gir deg en bamseklem.

fatbike-bm-3

Til nå har jeg ikke sett det store behovet for oppgraderinger. Derfor har jeg ikke foretatt noen heller. Jeg synes dekkene var altfor glatte på våte stier før snøen kom, men på hvitt underlag er dekkene helt ok. Du får tak i dekk med bedre grep enn dette, for eksempel piggdekk fra 45Nrth. Jeg er imidlertid villig til å inngå kompromiss på grep for å få mindre rullemotstand. Jeg bruker ikke sykkelen bare i skogen. Jeg må sykle flere kilometer på asfalt for å komme frem til skogen også, i tillegg bruker jeg av til sykkelen til jobb. Da er det behagelig å ha lav rullemotstand. Med høyt dekktrykk er ikke sykkelen så verst å tilbakelegge lengre distanser på asfalt med.

For meg har fatbiken gjort at jeg har kommet meg mer ut på sykkelen i vinter i stedet for å sitte inne på rulla eller sykle langs veien i mørket etter jobb. Under de snøforholdene som har vært i Oslo den siste tiden, er egentlig fatbiken det eneste alternativet for meg. Jeg vil ha det moro på trening, og det behovet blir dekket av en tjukkas-sykkel.

Spesifikasjoner:

Charge Cooker Maxi

Import: beach-mountain.no

Pris: 12999,-

Vekt: 16 kg

Ramme: Tange seamless double butted cro-mo

Gaffel: Tange cro-mo rigid

Hjul: Weinmann HL-80, Shiel disc nav

Dekk: VeeRubber Vee8 26×4”

Krank: FSA Comet 36/22t

Bakgir: SRAM X5

Fremgir: SRAM X5

Gir-/bremsehendler: SRAM X5

Bremser: Pro Max Decipher

Kassett: SRAM PG 1010 11-36t

Kjede: YBN S10CR

Styre: Shield Plus flat top riser

Stem: Shield Plus MTB

Setepinne: Shield Lite

Sete: Charge Spoon

Geometri

Størrelser: 15,5”, 17,5”, 20” (testet), 21”

Vinkel, styrerør: 71

Vinkel, seterør: 73,5

Lengde, styrerør: 130

Lengde, overrør: 625

Lengde, seterør: 490

Lengde, kjedestag: 450

Akselavstand: 1131

 

Les også:

Kommentarer