Cervelo S3 2016

Cervelo S3

Cervelo har alltid hatt flott, enkelt og tiltalende design, synes våre testere. Den innbyr til å bli syklet på, alle som ser sykkelen blir overbegeistret og får stjerner i øynene.

S3 befinner seg klart i kategorien, racing. Dette er en fartsmaskin som er bygget for å sykle raskt og fort i et ritt.

Cervelo

Cervelo var det første av merkene i denne testen som laget en racingsykkel med aerorør (S3) som ikke er ment for temporitt (til det finnes egne spesialmodeller) selv om det er mange som bruker S3 som temposykkel i lokale ritt.

Årets utgave har gått gjennom en god oppgradering. Her har Cervelo pyntet på en rekke detaljer. Blant annet har de klart å øke stivheten i krankområdet med 16%, mens stivheten i front er opp med 23%. Noe som er betydelig med tanke på at den forrige modellen også var stiv nok for de fleste av oss. I tillegg har de lånt bakenden fra toppmodellen RCA (som koster dobbelt så mye som denne), mens andre rør har fått en flatere bakende for mer effektiv luftstrøm.

Bakenden har om mulig blitt enda tynnere enn før, noe Cervelo mener ikke kompromisser på stivhet, men øker komforten.

Cervelo 1

Av rent estetiske årsaker skulle vi ønske at Cervelo hadde lagt batteripakken skjult i setepinnen som mange andre i testen. Derimot er det en fordel å flytte vekt nedover, da en sykkel som er lett i toppen vil føles lettere og mer responsiv i spurter og klatringer.

Cervelo S3 er for deg som vil ha en aerosykkel som gir respekt i ethvert sykkelfelt. Vekten er god, kjørefølelsen er knall i mange settinger.

Spekk:

SYKKEL CERVELO S-3 DI2 6870

Pris 49.990,-

Sykkelvekt 7.4 kg

Ramme Cervelo Carbon

Gaffel Cervelo Carbon

Felg Mavic Cosmic Elite

Nav Mavic Cosmic Elite

Dekk Mavic Yksion Comp 23c

Krank Rotor 3D30 (52-36)

Bakgir Shimano Di2 6870

Fremgir Shimano Di2 6870F

Gir/bremsehendler Shimano Ultegra Di2

Bremser Shimano Ultegra

Kassett Shimano HG 6800 (11-23)

Kjede Shimano HG 700

Styre 3T Ergonova Pro

Stem 3T Arx Pro

Setepinne Cervelo carbon aero

Sete Fizik Antares

KARAKTER

Ramme/gaffel (40%) 9,5

Hjul (20%) 9,0

Drivverk/bremser (25%) 8,0

Annet utstyr (15%)* 8,0

SUM 8,8

Klatring (33%) 8,3

Flatmark (33%) 8,3

Utfor (33%) 8,1

TOTAL 17,0

GEOMETRI

Størrelse 48,51,54,56,58,61 – 54 testet

Vinkel, styrerør 73°

Vinkel, seterør 73°

Lengde, styrerør 148 mm

Lengde, overrør 548 mm

Lengde, seterør

Lengde, kjedestag 405 mm

Akselavstand 980 mm

Stack** 555

Reach*** 378

Sportslighet**** 1,47

Trail (oppgitt) –

Importør Derby Cycle Werke GmbH

 

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *