6 irriterende ting elsykkel-produsentene må fikse nå!

I vinter har vi tilbakelagt mange mil på elsykkel. Vi har tidligere skrevet om hva vi liker med elsykkel, men her presenterer vi altså de mer negative sidene som vi skulle ønske elsykkel-produsentene kunne finne en løsning på.

Om fordelene veier opp for ulempene får være opp til hver enkelt å vurdere. Vi synes i hvertfall fordelene veier tyngst, og har kommet dit at elsykkelen er nærmest uunværlig i det daglige.

LES OGSÅ: Test av Scott E-Scale 710 Plus

Men her er altså tingene som irriterer oss:

Elsykkel er dyrt

Joda, du får elsykler under ti tusen kroner, men skal du ha noe av god kvalitet må du ut med minst 20 000,- kroner. Det er for mye penger for mannen i gata, for ikke snakke om studenter. For mange sitter det langt inne å bruke slike summer på en sykkel. Ettersom det globale produksjonvolumet på elsykler og komponenter begynner å bli temmelig høyt, bør det være mulig å få ned prisen på kvalitetssykler. Det er et eller annet sted i kjeden noen tjener veldig mye penger, det er helt sikkert.

Den blir stjålet

Når prisen er høy, øker også risikoen for tyveri. Bor du i en by kan du rett og slett ikke sette fra deg sykkelen uten å ha den under oppsyn. Det er bare et tidsspørsmål før kjeltringene klipper låsen og stikker av med den. Elsykkel fungerer egentlig helt perfekt til jobb eller handleturer, og da må du alltid tenke på risikoen ved å sette fra deg sykkelen utendørs. En form for GPS-sporing eller alarm hadde løst mye.

Tar lang tid å lade

Når du kan lade en Tesla med 500 km rekkevidde på 20 minutter, hvorfor kan du ikke da lade et elsykkelbatteri med 50 km rekkevidde på enda kortere tid? Det tar flere timer å lade elsykkelbatteriet, noe som kan være et problem for dem som sykler mye. Dette gjør at det f.eks. blir vanskelig å bruke elsykkel til budtjenester eller andre yrker der det er mye farting hit og dit.

Elsykler er blytunge

Over 20 kilo er normen, og det legger lokk på deler av sykkelgleden. I tillegg blir de vanskelige å håndtere om du f.eks. må bære den tre etasjer opp til kontoret eller en leilighet. Selv om syklene er dyre, er de ikke akkurat ustyrt med lettvektskomponenter…

Fartssperren slår inn for tidlig

Dette er kanskje ikke elsykkel-produsentene sin skyld, men det er nå likevel irriterende med fartssperre på 25 km/t. På flatmark slår sperren inn altfor tidlig, og du blir frasyklet av folk uten motor. Dersom du ønsker å sykle uten motorhjelp får du kjørt deg. Det er nemlig litt motstand i motoren når du tråkker uten assistanse, i tillegg krever det litt krefter å holde en sykkel på over 20 kg oppe i fart.

Har fortsatt en del på når det kommer til design

Vel, det er ikke mange elsykler som ser bra ut…

buddy el sykkel

Terje