sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Å kjøpe racer har akkurat blitt litt vanskeligere Å kjøpe racer har akkurat blitt litt vanskeligere
Dette er ting du må ta stilling til. Lenge, lenge, lenge har det vært noenlunde enkelt å kjøpe en racer; finn en du liker... Å kjøpe racer har akkurat blitt litt vanskeligere

Dette er ting du må ta stilling til.

Lenge, lenge, lenge har det vært noenlunde enkelt å kjøpe en racer; finn en du liker å se på, en som passer deg og lommeboken din og kjøp. På veien vurderte du kanskje kostnader opp mot Shimano 105 eller Ultegra, eller Shimano i forhold til SRAM eller Campagnolo.
Ja, også var det en periode hvor du måtte velge mellom lavere spekk og karbonramme, eller høyere spekk og alu ramme. Så helt 100% lett var det ikke før heller.

Bilde: Scott Addict Premium Disc

Men nå er det noen flere parametre å tenke på! Nå må du velge mellom skivebrems og felgbrems, mekanisk gir og elektrisk gir, sportsgeometri eller racinggeometri.

Kanskje blir valget slik

Du velger mekanisk gir og skivebrems fordi du vil ha DuraAce og fete komponenter, og ikke er villig til å betale kostnaden for elektronisk giring. Ja vekten går kanskje litt opp, men du har i alle fall gode bremser i all slags vær og du slipper å tenke på karbonfelger og felgbrems når det er vått. Eller går du all-in og betaler for både skivebrems og elektronisk giring fordi du ikke tenker altfor mye på vekten, men er mer opptatt av at du får et “problemfritt” sykkelhold?

Bilde: Cannondale Supersix Evo Hi-Mod Disc Ultegra Di2

Geometri

Kan du bruke en racer med racing geometri, eller dikterer kroppen at du må bruke en som har mer tilgivende geometri?
I vår bok er passform fortsatt det aller viktigste. Du sykler fortest på en sykkel som passer deg godt. Det betyr å måtte svelge en kamel hvis kroppen ikke lenger er like myk og agil som før. Du klarer kanskje å sitte utstrakt over sykkelen i en times tid, men da kommer smertene krypende.

De to viktigste forskjellene mellom racing- og sportsgeometri er at fronten på sistnevnte er høyere og overrøret er kortere. Det betyr at du får styret nærmere kroppen og ikke må bøye deg for langt over sykkelen for å nå frem.

Bremser – bremseskiver versus felgbrems

I 2017 kommer skivebremsene for alvor inn i racingmiljøet. Det er nå helt legitimt å bruke skivebremser, selv i konkurranser. Vi tror at om noen år vil det være obligatorisk å bruke skivebremser i konkurranser. Forskjellen mellom skivebrems og felgbrems er drøy. I all slags vær. Men det er kanskje når det er vått ute at du virkelig får noe igjen for skivebremser versus felgbrems, spesielt hvis du bruker karbonfelger.
Derimot betaler du en pris for dette. Både i form av penger og vekt. Skivebremser krever litt mer gods i bakramma og i gaffelen. Hjulene må forsterkes og det monteres tykkere vaiere, også har vi naturligvis kaliperene og bremserotorene.
Du må forvente at sykkelvekten går opp med 200-300 gram. Og du må vite at det foreløpig er noe begrenset med utvalg av hjul.

Vi synes det er kult med skivebremser på racer. Vi tenker også at det er tryggere. En liten vektøkning bryr ikke oss så mye. I kampen skivebrems versus felgbrems er det skiver som vinner. Uten tvil.


Bilde: Merida Scultura CF Team Disc

Elektronisk versus mekanisk

Det er mange som nå har elektronisk girsystem på sykkelen. Det er veldig mange fordeler, og i vår bok veldig få ulemper med dette.
Ulempe nummer en er kostnaden. Det er en god del dyrere å kjøpe elektronisk enn mekanisk. Ulempe nummer to, riktignok en liten en, er at du må huske å lade. Men etter å ha ladet kan du sykle leeeeeeenge uten å lade igjen. Kanskje hele sesongen hvis du ikke bruker raceren veldig ofte og lenge.
Foruten presis giring med minimal effort, er kanskje den største fordelen at du slipper å tenke på vaiere som ruster, vaiere som gjør giringen tregere og skifte av dette hvert eneste år.
I tillegg er det mulig å plugge på ekstra girknapper som kan monteres på et passende sted slik at du kan gire fra flere forskjellige posisjoner.

Har du råd er ikke vi i tvil om at elektronisk vinner over mekanisk.

Konklusjon

Ja, det er mer å tenke på nå når du skal kjøpe ny racer enn det noen gang har vært før. Har du masse, masse penger kjøper du både elektronisk girsystem og skivebremser. Hvis vi måtte velge mellom de to, ville vi gått for skivebremser.
Hvis du mener noe annet må du gjerne legge inn kommentarer om dette under.

I prioritert rekkefølge, mener vi sjekklisten må være som dette:

  1. Vi gjentar vår holdning om at passform er det aller viktigste. Uten en sykkel som passer hjelper det lite at den er fylt med snadder.
  2. I valget mellom skivebrems eller felgbrems ville vi valgt skivebrems.
  3. I valget mellom elektronisk- versus mekanisk girsystem, velger vi elektronisk.
  4. I valget mellom elektronisk girsystem eller skivebrems, velger vi skivebrems.

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.