Sykkelen min: Eiriks Echo Mark 6 Pro
Sykkelen hans har hverken gir eller sete, men hydrauliske felgbremser – det har den! Sjekk ut sykkelen til Eirik Ulltang – Norges beste trialsyklist.
Hva skjer om dagen, Eirik?
Nå om dagen har det gått veldig mye i sykkelshowet. Jeg har gjort mange små endringer som har tatt mye tid, veldig mye mer tid enn jeg forventet. I tillegg prøver jeg å forberede meg best mulig til årets første verdenscup, som er 20. mai i Belgia. Planen for resten av sesongen er egentlig bare å få syklet mye, gjort mange show og prøve å gjøre gode ritt.
(Foto:Erik Solbakken)
Er det mange som driver med trial i Norge?
Det er ikke mange som driver med trial i Norge. Kanskje et sted mellom 50 og 100 personer holder på mer eller mindre aktivt, men vi har ingen sikre tall. På en norgescup pleier det å møte opp alt fra 15 til 30 syklister, men i løpet av en rittsesong er det vel rundt 30-50 unike ryttere som har deltatt.
(Foto: Erik Solbakken)
Og hvor går man om man har lyst til å begynne med trial?
Ønsker du å starte med trial, er det bare å starte med en gang. Man trenger ingen spesiell sykkel, en vanlig terrengsykkel gjør nytten helt i starten. Begynn med å jobbe med balansen, lær deg å stå stille. Derfra prøver du å flytte litt på hjulene, før du går over til å lære deg å hoppe på bakhjulet. Da er du i gang, og trialverdenen har åpnet seg for deg. En ny trialsykkel starter på et sted mellom syv og åtte tusen, og det er butikker som selger trialsykler i Norge, bl.a. Flaid.no.
Hva slags bruk er sykkelen ment for?
Den er laga for rein trialsykling. Hopp og sprett i skog og by.
Hvorfor har du bygget opp sykkelen på akkurat denne måten?
Jeg har bygd sykkelen slik mest fordi den ble levert slik. Eneste jeg bytter var dekkene, felgbånd og bremseklossene. Dette er første sykkel jeg har kjørt omtrent 100% komplett, og det sier litt om hvor bra årets modell fra Echo er.
Hva er du mest fornøyd med?
Geometrien. Den passer meg veldig bra. I tillegg er jeg fornøyd med å se mange av endringene som er gjort fra i fjor er det jeg selv som har bidratt med å få til.
Noe du kommer til å endre på i fremtiden?
Jeg kommer nok til å bytte til lettere eiker foran, da det er noen rimelig heftige som står på nå. Ellers er alt av bolter allerede titan, og det er få ting som kan gjøres lettere eller bedre enn det er nå. Så får vi se hvordan ting holder, jeg har en tendens til å knekke mange komponenter, det går nærmest en gaffel hver andre måned.
Spesifikasjoner:
Model name: Echo Mark 6 Pro
Frame: Echo Mark 6
Fork: Echo Urban
Wheels: Echo SL
Tires: F.: Vee Tire Co. The National WAW 26×2.0 / B.: Vee Tire Co. T-AM WAW 26×2.50
Cockpit: Echo SL Carbonstyre med Echo SL 148 mm x 28 grader stem
Drivetrain: Echo SL titanium frihjul og drev, med KMC Z610HX kjede
Brakes: Echo TR hydrauliske felgbremser med TNN bremseklosser
Seat/seatpost: Hehe!
Weight: 8,1 kg