SRAM lanserer trådløse terrengsykkel-gir

Vi har sett proffryttere som Nino Schurter teste trådløse gir på terrengsykkelen sin i lengre tid. Etter fem år med utvikling er SRAMs trådløse gir omsider tilgjengelig for alle terrengsyklister som er villig til å grave dypt i lommeboka.

Trådløs giring er på ingen møte nytt for SRAM. SRAM har allerede hatt sin landeveisgruppe eTap tilgjengelig på markedet i et par år. Det var derfor bare et tidsspørsmål før trådløse gir nådde terrengsyklene.

Shimano har i flere år tilbudt elektriske gir for terrengsykler, men disse er da med ledninger mellom skiftere, batteri og selve girenheten. Det store trumfkortet til SRAM AXS er derfor at man kan kjøre helt uten ledninger, noe som gir et rent utseende, enklere vedlikehold, enklere mekking og montering, samt mindre lyd.

sram axs shifter
RYDDIG: Dersom du lar deg fascinere av teknologi og minimalisme, kan SRAM AXS være noe for deg. Foto: SRAM

Den åpenbare nedsiden med SRAM AXS og at batteriene er festet direkte på de komponentene som trenger strøm, er at størrelsen og kapasiteten blir mindre enn hos Shimano. SRAM oppgir at batteriene holder til cirka 20 timer med sykling og tar en time og lade.

sram axs batteri
LITE BATTERI: Det skal visstnok være en smal sak å bytte batteri, noe som er en fordel når det ofte må tas med til lading. Foto: SRAM

AXS er altså navnet på den nye elektroniske integrasjonsplattformen som skal kunne koble sammen ulike typer komponenter og software. Det er ikke bare terrengdelene som havner under AXS-betegnelsen, men også landeveiskomponentene. Det betyr at man kan mikse terreng- og landeveiskomponenter om hverandre. Vil du ha bukkehornstyre og 11-50 kassett på gravelsykkelen? Ja, da skal du kunne kombinere landeveishendler og et terreng-gir med kapasitet til stor utveksling bak. Enkelt og greit. Alt oppsett konfigureres med en app på telefonen.

axs app
APP: I 2019 trenger du ikke skrutrekker for å justere gir, nei… Foto: SRAM

For terrengsykkel er det foreløpig toppgruppene XX1 Eagle og X01 Eagle som kommer som med AXS. SRAM har gått bort fra to- og tre-delte kranker, så du må klare deg med et 1×12 system. SRAM skryter av god girfølelse der man selv kan konfigurere hva knappene eller hendlene skal gjøre. All kabelfriksjon blir borte, så girskift skal gå raskt og lett. I tillegg vil man hevdes det at det skal gå fint å gire med fullt trøkk i pedalene.

Les også: Slik justerer du gir

1×12: For terrengsyklister som ønsker trådløse gir er det bare å glemme to-delt krank. Det synes vi er helt greit.

En av våre største bekymringer rundt det å sykle rundt med et knalldyrt elektrisk gir i terrenget, er selvfølgelig at det er fort gjort å slå det borti en stein. For å løse dette, har ingeniørene hos SRAM kommet opp med noe som de kaller Overload Clutch. Dette er en teknologi som er laget for å beskytte motoren i giret. Det fungerer slik at om giret får et slag fra siden, så trekker det seg inn. Etter et par sekunder spretter giret så tilbake i posisjon. Det høres jo vel og bra ut hvis det funker. Hvis det ikke funker, så koster XX1 Eagle AXS-gruppe godt over 20 000 kroner. Hva bakgiret alene kommer på har vi ikke fått oppgitt, men at det fort kan bli en kostbar kræsj er helt sikkert…

Og ikke nok med det…

Er det noe som har vært med på å rote til styret, så er det fjernstyringen og kablene til heve-senkepinnen. Nå er ikke dette noe problem lenger, for nå kommer også RockShox Reverb i AXS-versjon. Det vil si at man ikke har noen vaier eller hydraulisk mellom styret og setet lenger. Batteriet er festet på toppen av setepinnen, og skal holde til rundt 40 timer med stisykling. Batteriet er identisk med det som sitter på giret, så om du skulle gå tom for juice på bakgiret er det bare å nappe ut batteriet fra setepinnen og feste det på bakgiret.

rockshox reverb axs
FJERNSTYRT: High tech så det holder. Nå venter vi bare på trådløse bremser… Foto: SRAM

RockShox Reverb AXS kommer i størrelsene 30.9mm, 31.6mm, 34.9mm og du kan velge mellom slaglengde på 100mm, 125mm, 150mm og 170mm. Prisen vil ligge på 800 Euro.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.