Zipp frir til grusracerne

Med Zipp 303 Firecrest 650b skal de nå frem til de som foretrekker grus- og traktorveier fremfor nylagt asfalt.

Salget av eventyrsykler har gått til værs i år. Syklene kan best beskrives som en krysning av cyclocross, terrengsykkel og landeveissykkel. De har en komfortabel sittestilling og er laget for å romme dekk med mer volum. Ofte er syklene designet for å romme både 28 tommers hjul og 27,5 tommers (650b) hjul. Grunnen til at du skal gå ned til 650b hjul er at du får plass til større dekk, typisk med 2.1 tommmer bredde. Selv om du går ned i hjulstørrelse, vil diameteren ut til ytterst på dekket bli omtrent den samme siden volumiøse terrengdekk på 2.1 tommer har mer volum enn 35 millimeter cyclocross-dekk.

Les også: Test: Focus Paralane Ultegra

zipp 303

Så at  Zipp nå lanserer 303 Firecrest 650b er altså et svar på denne trenden. Hjulene kommer kun for skivebrems (felgbrems er gjerne litt ukurant i denne størrelsen) og er klargjort for å kjøres slangeløst. Som man ser av bildene er de laget av karbon og vekta ligger på 1595 gram for hjulsettet.

Les også: Dette kan være årets mest spennende modell fra Merida

De nye hjulene har en intern felgbredde på 21 mm. Felgen har en 45 millimeter dyp aero-fasong. Zipp har også valgt å ha en kant på innsiden  av felgen, noe som reduserer faren at dekket popper av felgen ved lave lufttrykk.

Hjulene kan tilpasses de fleste typer akslinger og er kompatibel med både quick release og gjennomgående aksling.
Prisen vil ligge på 1200 euro for forhjul og 1400 euro for bakhjul. Tilgjengelig fra oktober 2017.
 zipp 303

Les også:

Henrik Mühlbradt

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.