Test: Thule Velocompact 925

Strøkent hengerfesteholder for 2 sykler

Innimellom er det svært upraktisk å ha syklene på taket. Alle SUV eiere har følt dette på kroppen. Det blir for høyt og upraktisk hvis SUVen er stor. Har du et hengerfeste på bilen er det veldig mye enklere å sette syklene bak på bilen, enn på taket. Hvis du skal kjøre laaaangt, er det mange som liker å ha syklene bak på på grunn av mindre luftmotstand og høyere fart.

Velocompact 925 er et sykkelstativ for to sykler. Og det er nesten ingen begrensninger for hva du kan montere her. Racere, terrengsykler, cyclocrossere. Alt får plass.

Det er ganske så stor forskjell på størrelse og vekt på en holder som tar to sykler versus tre. Velocompact 925 er ingen lettvekter, men stativet er lett nok til at det er uproblematisk og løfte stativet av og på hengerfeste når du trenger det.

Vi har brukt stativet til fjells ved flere anledninger og må si at det er vanskelig å ikke anbefale dette. Ja, det er et kostbart stativ, men det er solid bygget og vil vare i mange år.

Ordet compact i Velocompact, viser til at du kan skyve hjulholderne og dermed lysene mot midten slik at sykkelholderen blir smalere. Veldig praktisk når du setter den vekk i boden. Når du monterer den på bilen trekker du sidene enkelt ut igjen slik at det blir bredt nok til voksensykler.

Når sykler er montert vil de sperre tilgang til bagasjerom på bilen, derfor har Thule lagt inn en pedal du kan presse ned for å vippe syklene bakover og vekk fra bilen, slik at tilgang til bagga bli enkel. Og det fungerer helt ypperlig.

Den eneste ulempen vi ser ved å feste sykler bak på bilen, er at syklene blir ekstremt møkkete når det regner, og spesielt ille blir det hvis du må kjøre noen kilometer på grusveier for å komme til hytta eller noe slikt. I disse tilfellene håper vi du har tilgang til en hageslange så du kan spyle av syklene umiddelbart. Spesielt oppmerksom har vi lært at man må være med kjeder, gir og drev. Spyl det rent umiddelbart.

Prisen for stativet på Thule sine sider er 4.999,-, og det inkluderer ikke skiltplate for bilnummer, noe som er påkrevet når du er ute og kjører. Denne plata koster ikke mye hvis du vil kjøpe Thule original.

Det er verdt å huske at dette stativet er ikke dimensjonert for to elsykler. Maks sykkelvekt er oppgitt til å være 25 kilo, selv om maks lastevekt er 46 kilo.

Hvis du må stoppe og forlate bilen, for å handle eller noe slikt, er det en sikkerhet å vite at selve vriderne på kloa som festes i overrøret kan låses slik at ingen kan stjele sykkelen. Derimot er det ingen låsing av festene rundt hjula.

Selve holderen låses også slik at ingen kan komme og løfte holderen av kroken.

Les mer om stativet på Thule sine hjemmesider.

[review_summary positives=»
Enkel å montere og ta av
Tar liten plass i boden
Solid bygget
» negatives=»Pris»]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.