4 grunner til at du skal ha skivebremser på landeveissykkelen

Skivebremser på landeveissykkelen er stadig forbudt.

Nylig gikk Norges Cykleforbund ut og presiserte reglene rundt skivebremser i landeveisritt. Kort fortalt: Når det gjelder forbudet mot skivebremser, er det fortsatt ikke lov å benytte skivebremser i aktive landeveisritt i sesongen 2017. Hvis det blir en endring av reglene, vil ikke dette gjelde før i sesongen 2018.

MEN, det er et smutthull: Det er lov å benytte skivebremser i turritt og trimritt. Det betyr at forbudet egentlig rammer veldig få, men om du f.eks. kjører master-klasse må du inntil videre parkere skivebrems-raceren.

 

Skivebremsforbud eller ei, her er noen grunner til at skivebremser er en bra ting:

 

1) Bremsekraft

Skivebremser har mye mer kraft og du trenger bare et lett trykk på hendelen for å stoppe. Dette gjør det ikke bare tryggere å være ute i trafikken, men du kan også bremse senere inn i svinger og dermed holde en høyere snittfart.

 

2) Modulasjon

En ting er at maksimal bremsekraft er solid, men da er det desto viktigere at bremsene har god modulasjon – noe som betyr at du kan enkelt kan justere bremsekraften til enhver tid. En annen fordel med skivebremser er at du ikke trenger å bruke mer enn én finger ved lette nedbremsinger noe som gjør at du har godt grep om styret når ting er hektisk på dårlig vei.

 

3) Mindre vedlikehold

Med vanlige bremser må man hele tiden passe på at klossene er perfekt posisjonert i forhold til felgen, og når de slites må vaierne strammes. I tillegg må klosser byttes ofte. Med skivebremser justerer du én gang og skifte av bremseklosser er superenkelt når de en sjelden gang må byttes. Regn med at bremsene må luftes omtrent årlig.

 

4) Felgene varer lengre

Landeveissyklister elsker gromme hjul, og kan fort svi av 20 000,- kroner på høyprofil karbonhjul av karbon. Dessverre sliter tradisjonelle bremser på felgveggen, og det gjør at et dyrt hjulsett ikke akkurat varer evig. Det slipper du å tenke på med skivebremser. Med skivebremser er det ingen slitasje på felgveggen, og hjulene vil vare leeeeenge!

R3_Disc__0004_R3_4

GLEM DET: Cervelo R3 Disc er ikke lov å bruke i aktive ritt.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *