Vi tester «racer» dekk.

Test av Specialized Turbo S-Works Gripton-dekk

Raske, lette og passe brede

Vi har testet de nyeste Turbo-dekkene fra Specialized. Turbo S-Works i 24c-dimensjon.

Specialized selv skryter av godt grep og veldig raske dekk. Vårt inntrykk stemmer ganske godt med det de sier at dekkene skal være. De er ikke de letteste på markedet med sine 210-215 gram i 24c, men de er heller langt fra tunge. Dette er racingvekt som de aller fleste av oss er happy med.

Og dekk betyr noe på raceren (også på terrengsykkelen). På raceren snakker vi om en kontaktflate per dekk på litt over en kvadrattomme. Dette er alt som binder sykkelen og underlaget sammen. Det høres merkelig ut at denne lille kontaktflaten skal bety så mye for rullemotstand og grep. I svinger, på våt asfalt, ønsker du at dekket sitter godt. Liten kontaktflate setter krav til gummiblanding som dekker dine behov som syklist.

Vi har lenge hevdet at større dekk med lavere dekktrykk ruller lettere enn smale dekk pumpet steinharde, og Specialized bekrefter dette i lab’en.

Et bredere dekk (24c vs 21c) ved samme dekktrykk ruller lettere over ujevnheter og blir raskere. Samtidig gir det litt større kontaktflate, som potensielt øker festet i svinger.

Gummiblandingen et dekk er laget av vil påvirke både rullemotstand og grep. Gripton-teknologien Specialized bruker skal etter sigende ivareta begge interesser.

Gripton har i all hovedsak syntetisk gummi med en splash silisiumdioksid. I følge Specialized gir dette en gummiblanding med mindre friksjon og mindre varmeutvikling. Dette gjør at de absorberer mindre energi og dermed kan bli raskere.

De sier selv at dekkene ruller raskere enn Continentals GP4000S, noe som i seg selv er heftig.

Vi har ikke hatt dekkene lenge nok på test for å si noe om slitasje, men foreløpig virker det som at de er på nivå med mye annet i denne klassen.

På veien opplever vi at dekkene er myke og ruller godt. Minst like godt som de raskere dekkene der ute. Men vi tester ikke i lab’en, vi kjører på følelse og snakker fra erfaring. Du må ta det for det, det er. Og vi kan foreløpig ikke motargumentere. Dekkene holder det de lover, så langt iallfall.

Det vi derimot kan si er at vi føler oss komfortable på raceren i svinger i høy fart. I svinger vi normalt ikke tråkker, har vi gjort det med disse dekkene. Og det er et godt tegn.

Oppsummert

  • Lav vekt
  • Ruller godt
  • Holder hva det lover
  • Dekk bilde

Anbefalt eller ikke?

«SYKKEL anbefaler

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.