Astana og Limar med ny aerodynamisk hjelm
Hevder nye Limar Air Speed har lavere luftmotstand enn konkurrentene.
De siste årene har såkalte aero-hjelmer blitt vanlige i feltet. De fleste hjelmprodusenter har nå flere modeller og velge mellom. Limar har fra før av modellen 007, men har nå tatt oppgaven med å «aero-ifisere» feltet enda mer seriøst, blant annet ved hjelp av utstrakt testing i vindtunnelen Magny-Cours i Frankrike.
Les også: Test: Limar 007 Superlight sykkelhjelm
– Vi tester luftmotstand uansett hvilken retning hjelmen er vendt mot vinden fordi ryttere snur på hodet når de sykler, uttaler Limar i en pressemelding. Limar hevder også at hjelmen har lavere luftmotstand enn konkurrentene, men nevner ikke hvilke hjelmer de har testet den nye modellen mot.

Studier viser at kun sykkelen kun utgjør rundt 20% av luftmotstanden når den brukes i konkurranse, mens de resterende 80% avhenger av rytterens sittestilling. Hjelmen er derfor veldig viktig for å redusere motstand.

Resultatet fra vindtunnel-tester og Astana-lagets erfaringer har altså resultert i Airspeed. Til tross for en glatt overflate er det gjort plass til 12 lufteåpninger. Dette skal visstnok ikke ha noe å si for luftmotstanden. Ved en snittfart på 40 km/t skal Air Speed ha samme luftmotstand som Limar Speedking som er en triatlonhjelm du helst ikke vil bli sett med på annet enn tri-konkurranser…
Vekta ligger på 235 gram i størrelse medium. Hjelmen blir tilgjengelig på markedet fra juni 2018. Pris er dessverre ikke tilgjengelig enda.
PS! Har du lest noen av våre hjelmtester?