sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: Merida Reacto Disc CF 8000-E, 2018 Test: Merida Reacto Disc CF 8000-E, 2018
4.5
Les også: Test av Fuji Cross 1.1 2018 Test: Focus Paralane Ultegra Test av 5 racersykler med skivebremser Test : Fuji Transonic 2.1 2017... Test: Merida Reacto Disc CF 8000-E, 2018 4.5

Flott racer med både skivebremser og elektronisk giring.

Vi vil tro det er mange der ute som ønsker seg en racer med både skivebremser og elektronisk giring. Merida Reacto Disc CF 8000-E er en sykkel verdt å ta i nærmere øyesyn. Denne sykkelen tror vi kan være på manges ønskelister gjennom sesongen.

Reacto er ikke noen ny modell fra Merida, men for 2018 har de gjort en fullstendig overhaling av ramma og sykkelen. Det har vært fokus på lavere vekt og bedre aerodynamikk.

Merida opplyser at vekten på ramma er redusert med 17%, og veier nå 1120 gram i str 52. Dette har de blant annet fått til ved å legge lagene med karbon på en ny måte. Samtidig har de klart å gjøre ramma 10% stivere, opplyses det. Reacto er en ramme med fokus på aerodynamikk, og for 2018 skal du spare 8 watt i en hastighet på 45 km/t. Noe som er 5%.

I produksjonen har Merida forholdt seg til NACA0028 standarden, som sikrer optimal luftstrøm over rammeprofilene (rørene). Merida kaller det NACA Fastback Profile. Setestag og overrør har blitt litt slankere og setestagene ligger nærmere bakhjulet, samtidig som det har fått en kraftigere utover profil mot hjulfestene.

Å bygge en aerodynamisk ramme men aerodynamiske komponenter, og samtidig ha skivebremser, kan virke som en motsigelse, og det er det jo forsåvidt. Men det taiwanske selskapet har gjort det de kan for å redusere den negative aerodynamiske effekten av skivebremser så godt det lar seg gjøre.

Tester Merida har gjennomført viser at watt forskjellen mellom en Reacto med skivebremser mot en med felgbrems er på fattige 1 watt i 45 km/t.

Hvis du skulle ha uflaks og falle i asfalten med sykkelen, er det betryggende å vite at tester Merida har gjennomført viser at ramma tåler hele 40% mer enn forrige utgave. Dette skal de ha klart å få til gjennom bruk av nano partikler i resinet (“limet” som binder karbonlagene sammen).

Videre sier Merida selv at denne Reacto ramma er den letteste, raskeste og mest komfortable de har laget.

For deg som liker å skru på egen sykkel er det godt å vite at Merida har hatt deg i tankene. Det skal nå være enklere å raskere enn før.

Utstyr

Merida har utstyrt denne Reacto med komplett Shimano Ultegra 8070 (ny for 2018). Ultegra har en typebenevnelse i 8000-serien og 8070 som forteller oss at det er utgaven med skivebremser som er montert. Bakgiret er også nytt og har hentet designet fra Shimanos Shadow konsept introdusert på terrengsykler for noen år siden. Tanken er at giret sitter tettere mot sykkelen, er mer kompakt og mindre utsatt for skader hvis du skulle falle. Bakgiret kommer i to versjoner. SS og GS. Forskjellen mellom de er lengden på kjedefører, som igjen styrer hvor stor kassett du kan montere. SS er den korte utgaven og kan ikke brukes på kassetter større enn 30.

Men det skal sies at 30 tenners kassett sammen med en kompakt krank, vil gjøre det mulig å sykle betydelig brattere i motbakker enn før.

Kaliperne har for første gang fått Ultegra branding fra Shimano, og de biter godt. Merida har lagt inn kjølefinner som er montert på gaflene for å minimere overoppheting av bremsene i lange utforkjøringer.

Fronten på sykkelen ser imponerende ut. Hvis vi starter nederst, begynner det hele med 25 millimeters dekk montert på svarte, høyprofil Vision Metron 55 disc felger. De er festet i gaffelen med en 12 millimeters stikkaksel. Gaffelen løper opp i et kraftig hoderør som er bredere nede enn oppe. På toppen finner vi en Vision Metron 5D fullintegrert styre og stem kombo. Styret er slankt og bredt oppe og øker inntrykket av at denne sykkelen skjærer seg gjennom vind. Merida har montert med et feste for Garmin enheter som ser ut til å være en del av styret. Fronten både ser solid ut og gir et svært godt inntrykk av styrings stivhet.

Vision Metron 5D styre-stem komboen kan kjøpes løst, og den er ikke billig. Du må regne med å punge ut med rundt 6.000 – 7.000,- Nok.

Vekten på ramma er oppgitt å være 1030 med fester for skiver, og 30 gram mindre for felgbrems versjonen. Gaffelvekten er tilsvarende 398 gram vs 368 gram. Merida setter ingen rekorder med dette, men at det er ekstremt lett, er det ingen tvil om.

Inntrykk

Vi har alltid vært litt svake for “stealth” utseende sykler. Denne Meridaen er helsvart og ser seriøst barsk ut. Den ser rask ut også. Fete hjulprofiler, tøffe ramme rør og en skikkelig stilig cockpit med fullintegrert stem-styre-kombo.

Etter vår mening er det ingenting å utsette på look iallfall. Men utseende er en ting, kjøreopplevelse er en annen. Det optimale er om sykkelen oppleves like rå som den ser ut.

Og det er ikke mye vi har å utsette på Merida Reacto Disc CF 8000-E. Vi ligger komfortabelt i bukken og når vi reiser oss for å teste egne spurtegenskaper, reagerer sykkelen umiddelbart og spesielt fronten opplever vi som bunnsolid.

I klatringene og når man sitter med hendene hvilende på toppen av styret kjenner vi at våre hender har store flater å hvile på. Den flate toppseksjonen på styret er veldig vid og det føles litt underlig å nesten ikke nå rundt hele styret.

Som vanlig med store felgprofiler, er vinddraget også her merkbart, men vi har definitivt opplevd det verre. Selv i sidevind, som kan være ubehagelig i store hastigheter, føler vi at kontrollen er tilstede. Helt stabilt er det ikke, man merker nervøsitet i sykkelen, men som sagt… vi har opplevd det verre.

På slettene, nede i bukken i høy fart er det fint å oppleve at man får noe igjen for all aerodynamikken. Det er naturligvis vanskelig å måle ute på veien, men vi har iallfall ikke grunnlag for å si at Merida sine påstander ikke holder mål.

Kombinasjonen med skivebremser og elektronisk giring er rå, og vi håper alle våre lesere der ute får muligheten til å oppleve dette. Det er rått å oppleve at bremsene biter uansett vær. Å kjøpe lette karbonhjul er plutselig ikke så værutsatt lenger.

Vær klar over at Reacto rammene har to betegnelser: CF-4 og CF-2. Forskjellen mellom de er først og fremst geometri. CF-4 er lenger og lavere og er bygget mer aggressivt enn CF-2 som er litt kortere og høyere. Testsykkelen er en CF-4 modell.

Sykkelen kommer med stikkakser både foran og bak. Dette øker stivheten og tryggheten. Og det reduserer tid for et slangebytte i en konkurranse. Må også nevne at FSA løsningen er ekstremt enkel og veldig rask i bruk. Et av de bedre systemene på markedet når det gjelder brukervennlighet for raskt hjulpåsett og avtak.

Testet av Morten Iversen 

 

 

Spesifikasjoner

Sykkel Merida Reacto Disc CF 8000-E
Pris 56.990,-
Sykkelvekt ca 7.6 kg
Ramme Reacto CF4
Gaffel Superlite karbon med 12 mm stikk
Felg Vision Metron 55
Nav
Dekk Continental Grand Sport Race 25c
Krank Shimano Ultegra (52-36)
Bakgir Shimano Ultegra DI-2
Fremgir Shimano Ultegra DI-2
Gir/bremsehendler Shimano Ultegra Disc
Bremser Shimano Ultegra Disc
Kassett Shimano CS R8000 (11-28)
Kjede KMC X11EL
Styre Vision Metron 5D
Stem Vision Metron 5D
Setepinne Reacto Superlite
Sete Prologo Zero II pas T2.0
Geometri
Størrelse M – 54 cm testet
Vinkel, styrerør 73.5°
Vinkel, seterør 74°
Lengde, styrerør 157 mm
Lengde, overrør 560 mm
Lengde, seterør 540 mm
Lengde, kjedestag 408 mm
Akselavstand 990 mm
Stack** 557
Reach*** 395
Sportslighet**** 1,41
Importør Stians Sport As
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri
Dette er kort oppsummert en knallbra sykkel. En vi fint kunne eid selv. Den er lett, den er rask, den er responsiv og den er godt utstyrt. OG den ser bad-ass ut! Gøy at Merida også har begynt og eksperimentere med andre farger. Har du pengene, synes vi du bør vurdere denne.
  • Ramme og gaffel
  • Aggressivitet
  • Utstyr
  • Pris

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.

Ingen kommentarer

Bli den første til å legge inn en kommentar