Ny Merida Ninety-Six, kommer 2021

Fullstending ny fulldempet plattform, og oppgradert geometri som skal takle utforpartiene bedre enn før.

Toppmodellen, RC 9000, kommer med XTR, Fox Factory dropper og Race Face karbonkrank.

Ninety-Six 2021 kommer i to versjoner: en klassisk 100/100 (100 mm foran og bak) rundbane konfigurasjon og en 120/100 (120 mm foran og 100 mm bak) stikonfigurasjon.

Toppmodellene er bygget på en RC CF5 ramme med en oppgitt vekt på 1695 gram i størrelse M. Mot 1845 i RC CF5/CF4 versjonen.

Geomtri oppdateringene dreier seg om å gjøre sykkelen mer moderne, med slakkere styrevinkel, brattere setevinkel og en litt lenger front (reach). Merida har redusert styrevinkelen i RC utgavene (100/100) med 1.5°, mens setevinkelen er økt med minium 1.5° (avhengig av størrelse). I tillegg har de senket kranken (de oppgir ikke hvor mye).
Stiversjonene med 120 mm vandring i front har en enda slakkere front (redusert med 3°).

Merida Ninety-Six 2021 intern kabelføring
Integrert karbeføring med egen kanal helt frem til utgangen.

Sammenlignet med nåværende versjon sier Merida at denne utgaven har et mer progressivt demperoppsett. Det skal fortsatt være fintfølende i starten, men strammes betydelig opp i midtpartiet av vandringen. Det burde øke klatreegenskapene, tenker vi. Det nye P-Flex systemet, uten svingpunkter i hverken kjede- eller setestag, reduserer vekt og øker stivhet, samt at det kan hjelpe i motbakkene. Den nye Cannondale fulldempede racingsykkelen har en lignende bakramme.

Merida Ninety-Six 2021 gaffel låsing
SRAM Twistlock låsing av demperne

Merida har også klart å få plass til to 0.75 drikkeflasker i den nye ramma.
Max drevstørrelse i front er 38.
Merida oppgir ikke maksimal dekkstørrelse i RC versjonen, men de sier at plassen er utvidet med nesten 2 centimeter.

Merida Ninety-Six RC XT – kommer med Shimano XT utstyr og SRAM Twistlock gaffel låsing.
Merida Ninety-Six RC 5000 – kommer med Shimano Deore/XT mix.
Merida Ninety-Six 8000 har 120 millimeter vandring i front og kommer med SRAM Eagle utstyr.

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022.