Ny Merida Ninety-Six, kommer 2021
Fullstending ny fulldempet plattform, og oppgradert geometri som skal takle utforpartiene bedre enn før.
Ninety-Six 2021 kommer i to versjoner: en klassisk 100/100 (100 mm foran og bak) rundbane konfigurasjon og en 120/100 (120 mm foran og 100 mm bak) stikonfigurasjon.
Toppmodellene er bygget på en RC CF5 ramme med en oppgitt vekt på 1695 gram i størrelse M. Mot 1845 i RC CF5/CF4 versjonen.
Geomtri oppdateringene dreier seg om å gjøre sykkelen mer moderne, med slakkere styrevinkel, brattere setevinkel og en litt lenger front (reach). Merida har redusert styrevinkelen i RC utgavene (100/100) med 1.5°, mens setevinkelen er økt med minium 1.5° (avhengig av størrelse). I tillegg har de senket kranken (de oppgir ikke hvor mye).
Stiversjonene med 120 mm vandring i front har en enda slakkere front (redusert med 3°).
Sammenlignet med nåværende versjon sier Merida at denne utgaven har et mer progressivt demperoppsett. Det skal fortsatt være fintfølende i starten, men strammes betydelig opp i midtpartiet av vandringen. Det burde øke klatreegenskapene, tenker vi. Det nye P-Flex systemet, uten svingpunkter i hverken kjede- eller setestag, reduserer vekt og øker stivhet, samt at det kan hjelpe i motbakkene. Den nye Cannondale fulldempede racingsykkelen har en lignende bakramme.
Merida har også klart å få plass til to 0.75 drikkeflasker i den nye ramma.
Max drevstørrelse i front er 38.
Merida oppgir ikke maksimal dekkstørrelse i RC versjonen, men de sier at plassen er utvidet med nesten 2 centimeter.