sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test: Craft Aerotec bib og trøye Test: Craft Aerotec bib og trøye
4
Minimalistisk, lett og innovativt Svenske Craft har kommet langt de siste årene med tanke på innovativt sykkeltøy. Aerotec serien holder ikke mye tilbake fra... Test: Craft Aerotec bib og trøye 4

Minimalistisk, lett og innovativt

Svenske Craft har kommet langt de siste årene med tanke på innovativt sykkeltøy. Aerotec serien holder ikke mye tilbake fra de aller største og råeste merkene på markedet.

 

Aerotec bib og trøye er myntet på konkurransesyklisten som er opptatt av aerodynamikk (hvem er ikke det?) og da først og fremst landeveissyklistene.

Dette er plagg som skal sitte tett, tett, tett. Og det gjør de. Men heldigvis uten at det blir for ukomfortabelt.

Det første vi la merke til, både på trøye og bib var forskjellen i bruk av materialer på hver enkelt plagg. Bib`en er satt sammen av en rekke paneler og fire forskjellige materialer. Panelene på baksiden av buksen er limt, men de er sydd med flate sømmer i front. Ermet nederst på hvert bukseben er tynt, bredt og tett. Materialet på sidene av buksen ser luftige og skjøre ut, men føles tvert om.

Bukseselene er brede og ekstremt fleksible. De strekker seg godt og ligger komfortabelt over skuldrene. Hvis du tar en titt på selene ser du at de løper i sin helhet fra bak til front, omtrent som normale, gammeldagse bukseseler.

Craft har også sydd inn to rader med reflekser som løper ned på baksiden av lårene.

Inne i buksa ligger en C1 pute som er tynn i fronten og ganske så tykk i baken. Vi liker det godt. Den tynne fronten merker vi lite til og det er akkurat slik det skal være. Kanskje er puta litt tjukk bak, men ikke noe som plager oss.

Craft Aerotec bib kommer i størrelse XS til XXL. Vi har testet M på sykkelkropper på 180 og 76 kilo. M er akkurat ok. Hadde vi vært litt større ville nok L vært mer naturlig å bruke.

Craft Aerotec trøye

Trøya er mer teknisk enn bib`en. Her har Craft brukt 5 forskjellige materialtyper for å få til det de ønsker.

Fronten og ryggen er svært fleksible, mens materialet på sidene og over skuldrene og armene er mindre strekkbar.

Trøya har en hel del reflekser. Det er refleksbånd på begge sider av glidelåsen, rundt hele livet, rundt ermene og på ryggen ved lommene. Ikke noe problem å synes i billys med andre ord.

Armene på trøya er uvanlig lange, noe som er bevisst for å gi best mulig aerodynamiske egenskaper. Over skuldrene og armene er materialet litt “ujevnt” for å sikre at vinden bryter og minimerer friksjon, omtrent som på en golfball. Likevel er dette lett å bli vant med, de lange armene.

Craft har gjort det rett med plasseringen av lommene på ryggen. Det er de standard tre pluss en med glidelås på utsiden av den midtre (til penger, kort, bilnøkler eller annet viktig som ikke må mistes).

En sykkeltrøye er ikke skikkelig sykkeltrøye før den er sydd fremover og tilpasset syklistens form på sykkelen. Det betyr at fronten er mye kortere enn baken og armene er sydd fremover for å sikre at det ikke blir for mye strekk over skuldre og rygg.

Vi testet trøya i M (av XS til XXL) og må si at det er på grensen med våre 180 centimeter og 76 kilo. Er du litt større enn dette tenker vi en L er et bedre valg.

Jada!

  • Komfort
  • Lommeplassering
  • Egenskaper

Tja…

  • Litt lange armer

Terningkast

Terningkast Aerotec trøye: 3.5 av 5

Pris: ca 1500,- på nett

Terningkast Aerotec bib: 4 av 5

Bib; pris: ca 1500,- på nett / Trøye; pris: ca 1500,- på nett

Les også:

    None Found

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.