sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Garmin Vector 2 wattpedaler Test av Garmin Vector 2 wattpedaler
Les også: 5 grunner til at syklister bør trene med watt Test av Garmin Vector 2 wattpedaler

Hvis valget står mellom trening på puls versus kraft basert sykkeltrening, er det kraft du bør velge. Ingenting måler kreftene du legger ned i pedalene bedre enn en wattmåler.

Garmin er en av mange produsenter av wattsystem. De lanserte sin pedalbaserte wattmåler for et par år siden. Tidlig i 2016 slapp de versjon 2 av Vector. Det er den vi tester.

Garmin Vector 2 rapporterer kraft fra begge pedaler. Det finnes en rimeligere utgave av Vector 2 og den heter Vector 2S. Den viktigste forskjellen er at 2S kun måler watt uttak fra den ene pedalen.

I esken som medfølger ligger det to pedaler, to klosser, to sensorer som skal monteres på pedalarmen og plugges inn i akselen på baksiden av krankarmen, et lite verktøy og instruksjoner for montering.garmin-8

Hvis instruksjonene ikke skulle holde finnes flere fine hjelpevideoer på Garmin sine hjemmesider som reduserer installasjons usikkerhet. Det er litt å passe på, men i korte trekk dreier det seg om at pedalene må skrus godt fast i krankarmene og sensoren skal rundt pedalakselen og presses helt inntil krankarmen før du skrur de fast. Deretter parer du systemet til din Garmin Edge sykkelcomputer (eller noe annet som leser ANT+ watt) og kalibrerer. Instruksene som dukker opp på Edge skjermen er enkle å forstå og følge.

Look kompatible klosser

Du kan ikke bruke Shimano klosser under skoene til disse pedalene. Har du Look KEO pedaler fra før er du derimot safe.

Masse data

garmin-5

Da Vector 2 har følsomme målere inne i begge pedaler kan du få ut mye mer informasjon enn fra et krankbasert system som Power 2 Max. For eksempel kan du få informasjon om styrkeforskjellen mellom venstre og høyre ben, du kan se om du tråkker med innsiden eller utsiden av foten og du kan hente ut mer avansert informasjon om sykkeldynamikk. Etter vår mening er mye av denne informasjonen morsom, men den vil være vanskelig å sette ut i konkrete forbedringspunkter.

Av mer matnyttig info kan vi nevne tråkkfrekvens, noe som kan være veldig fint å vurdere opp mot kraftuttak. De fleste av oss har en innebygget frekvens vi trives med. Men hvis du ser at du kan hente mer effekt ved å øke frekvensen er dette nyttig informasjon.

I utgangspunktet er det lettvint og praktisk med wattmåling i pedalene. Pedaler er enkle å bytte fra en sykkel til en annen. Og Vector 2-pedalene veier ikke mer enn 352 (inklusive sensorer). Det er ikke er mer enn knappe 100 gram forskjell til for eksempel Dura Ace-pedalene fra Shimano.

Ulempen er at Garmin er følsomme for hvor hardt du strammer pedalene i krankarmen (du kan ikke stramme for hardt). Akkurat derfor foreslår Garmin at du fester pedalene med en nøkkel som gir informasjon om newton når du strammer til.

På hjelpevideoen til Garmin sier de klart og tydelig at hvis du ikke har dette, så vil det også fungere å stramme godt (ta i en del, men ikke legg hele kroppsvekta bak). Hvis pedalene ikke monteres stramt nok vil systemet underrapportere watt. Du får ikke feil watt ved å stramme for mye. Garmin sin spekk er å stramme til 40 newtonmeter.

Når pedalene er festet skal du montere sensorene. Det er en til hver pedal, og det spiller ingen rolle hvordan du monterer de, så lenge de sitter helt inntil krankarmen. Det er viktig at sensorene festes såpass hardt at de ikke roterer når du trår.

Garmin sier også i noen foruminnlegg at den beste målingen får du etter første sykkeltur når sensorene har “satt seg”.

Pass på at sensoren passerer kjedet når det er på store skiva i front og minste bak, slik at du ikke ødelegger noe. Hvis kjedet er for nærme kan du bruke en avstandsskive mellom pedalaksel og krankarm for å øke distansen.

Kompatibel sykkelcomputer. Edge er best.

garmin-2For at Garmin Vector 2-pedalene skal kunne gi deg nøyaktig og stabil wattmåling må du også bruke en kompatibel computer (for eksempel en Edge 100 eller 520) for å justere noe Garmin kaller “installation angle”. Du trenger ikke tenke så mye på hva det betyr, bortsett fra at du må aktivere dette gjennom en Edge 1000 for eksempel. Og det er her rulla kommer inn i bildet. For at vinklene skal leses rett kreves det jevnt tråkk i en viss frekvens og over en viss tid. Etter at din Garmin enhet har lest av vinklene blir du spurt om å legge inn kranklengden. Når du har gjort dette er du klar til å sykle.

Du kan verifisere at alt er gjort riktig ved å se at ledlyset på sensorene blinker en gang hvert tiende sekund, omtrent.

Denne prosedyren trenger du ikke gjøre mer enn en gang, så sant du ikke tar av pedalene.

Men systemet krever at du kalibrerer pedalene før hver eneste sykkeltur. En Edge enhet spør deg om dette før hver tur. Eventuelt kan du gjøre det manuelt ved å trå bakover 5 runder mens du sykler.

Et tips når du monterer første gang er å feste sykkelen i en rulle hvis du har dette. Det vil gjøre det enklere å gjøre ting rett.

Garmin sier selv på sine hjelpesider at Vector 2 vil gå gjennom en innkjøringsperiode og at det kan være lurt å resette installasjonsvinklene etter et to, tre turer. Dette gjør du ved å skru av Edge-enheten, trekke ut pluggen av pedalene og venter i 10 sekunder før du starter opp systemet igjen.

Selv om denne informasjonen er god, synes vi det understreker at Vector 2 ikke er et plug-and-play verktøy. Du kan ikke bare montere og forvente nøyaktige målinger, dessverre.

Det vi er litt skeptiske til her, er at det er flere ting som må være rett for at wattmålingen skal bli korrekt. For det første bør pedalene strammes likt. For det andre må sensorene være helt inntil krankarmene. For det tredje må ikke sensorene rotere på pedalakselen, dette tuller med installeringsvinklene og vil resultere i feil kraftmåling. Og for det fjerde må du huske å kalibrere før du legger ut på en tur.

I starten trivdes vi ikke godt med at kalibreringen, selv om den viser ok, aldri ble helt nøyaktig. Hvis Edge rapporter en feilmargin på 0 er alt ok, men det skjedde aldri i starten. I følge forumene er ikke dette et problem så lenge avvikene ikke er for store. Etter en oppdatering av pedalene og skikkelig stramming, har derimot ikke dette vært et problem.

Nøyaktighet

Vi har sagt det før og sier det igjen. Om watt systemet oppgis med en nøyaktighet på 98% eller 97% er ikke så nøye. Det som er viktig er at wattmålingen er konsistent. Det betyr at målingen skal vise 240 watt i morgen, hvis du tråkker akkurat like hardt i dag. Uten dette er verktøyet helt ubrukelig.

Før siste firmware oppdatering hadde vi problemer med at pedalene droppet ut flere ganger i løpet av en sykkeltur. Det vil si at vi opplevde korte signalbrudd. Derimot ser det ut til at siste oppdatering fikset også dette. Enten det, eller så har vi lært at det er viktig å skru pedalene godt fast i krankarmene.

Vi har sammenlignet med kraft rapportene fra Vector 2 mot et annen system vi har brukt samtidig, Power 2 Max. Og det er ikke overraskende at forskjellen er ganske stor. Begge systemene oppgir en nøyaktighet på cirka 97%.

Det er vanskelig å vite om P2M eller Vector 2 er mest nøyaktig, men det spiller egentlig ingen rolle. Det viktige er at du bruker samme system og måler fremgang (eller tilbakegang) med det samme krafftsystemet.

Garmin reduserte prisene på sine produkter for noen måneder siden og selger pedalene på egne nettsider for 11.999,-. Vector 2S selger de for 7.499,-.

Til sammenligning selges de for 10.799,- på Bikeshop.no

Et tips til slutt. På Edge-enheten kan du gå inn i menyen og finne kraftmåleren (når den er aktivert) og trykke på “Om” for å få opp informasjon om batteristatus, om en av målerne rapporterer feil eller hvilken firmware-versjon som er installert.

Det er mye bra med Vector 2-pedalene. Systemet er enkelt å montere. Det er enkelt å bytte fra sykkel til sykkel. Det er enkelt å kalibrere, selv om det er litt hassel. Og vekten er lav. I tillegg kan det gi deg en veldig stor mengde med data. Det er kort sagt et drømmeprodukt for deg som elsker å analysere.

Garmins treningskalender online, Garmin Connect, er gratis og gir mange grafer og mye data etter at en tur er lastet opp.

Du kan også sette opp Garmin Connect til å automatisk synce mot for eksempel Strava.

Syncer du mot Strava må du være klar over at de ikke mottar annet enn standardparameterne, som for eksempel snittkraft, makskraft, normalisert kraft og den slags. Her får du for eksempel ikke se hvor lenge du sto oppreist i pedalene og hvilken kraft du da trår med.

Du må være forberedt på å bruke litt tid når du monterer og du bør absolutt følge instruksene så godt du kan. Hvis du ikke har planer om å ta pedalene av og på sykkelen, vil du gjøre livet enklere for deg selv med dette produktet.

Selv om vi var skeptiske til å begynne med, på grunn av stor variasjon i målingen, ser det ut til at det har stabilisert seg. Noe som gjør at vi føler oss komfortable med å bruke pedalene som et måleapparat gjennom sesongen.

Ett potensielt svakt punkt, er sensoren som kobles til. De er laget av plastikk og sitter utsatt til. Skulle du ødelegge en slik koster en ny ca 700,-. Vi har derimot ikke ødelagt en enda. Bank i bordet.

  • Kraftmåling fra begge pedaler.
  • Masse data å analysere for den som liker den slags.
  • Relativt enkel å montere sammenlignet med mange kranksystemer.
  • Jevnlige oppdateringer av firmware.
  • Krever nøyaktig montering.
  • Krever en innkjøringsperiode (i hovedsak gjelder dette monteringsvinklene til sensorene som kan endre seg noe etter installasjon før de setter seg)
  • Koster mye penger

5 av 6

Les også:

Terje