sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av piggdekk for cyclocross og hybridsykler Test av piggdekk for cyclocross og hybridsykler
I et land der det er vinter nesten halve året, er det viktig å ha godt grep på glattisen. Ikke bare er det artig... Test av piggdekk for cyclocross og hybridsykler

I et land der det er vinter nesten halve året, er det viktig å ha godt grep på glattisen. Ikke bare er det artig å sykle med piggdekk som gir godt feste på isen, men det øker også sikkerheten vesentlig.

I denne testen har vi testet ulike dekk for cyclocross og hybrid fra de to mest populære piggdekkmerkene – Schwalbe og Suomi Tyres. I tillegg har vi testet ut Continentals piggfrie alternativ. Alle dekkene er testet på 28 tommers hjul.

Testforhold

Dekkene har hovedsakelig blitt testet på bar is, snø og bar asfalt. Hvorfor tester vi dekkene på bar asfalt? Jo, fordi at gjennom vinteren så er det alltid mildværsperioder der man ikke tar seg tid til å bytte dekk, derfor er egenskapene på bart underlag også viktige. Generelt så kan man si at det er kjipt å sykle med piggdekk på bart underlag; Du har høyere rullemotstand og relativt dårlig grep.

Men når underlaget er is eller snø, kommer selvsagt piggdekk til sin rett. Underlaget gir litt etter mot piggene og man vil oppleve lavere rullemotstand og mer behagelige kjøreegenskaper i dekkene.

LES OGSÅ: 4 tips til montering av trange piggdekk

Innkjøringsperiode

Både Schwalbe og Suomi Tyres anbefaler å kjøre inn dekkene ved å tilbakelegge en distanse på 50 km for at piggene skal “sette” seg skikkelig i dekkene. I testperioden har vi, grunnet værforhold, ikke alltid hatt mulighet til å kjøre inn dekkene på denne måten. Likevel har vi ikke opplevd å miste noe særlig pigger. Bare ta det pent de første kilometerne, så setter de seg godt, er vår erfaring. Unngå sladding og aggressiv sykling, så varer dekkene lenger.

Hvilket dekktrykk skal du sykle på?

Ikke se på hva dekkene tåler av maks trykk og pump opp til 4-5 bar. Piggdekk har gjerne hard og solid casing for å kunne holde på piggene, så det er greit å ha litt lavere trykk. Da har du også bedre grep og bedre komfort. En person på 80 kg kan fint ligge rett i underkant av 2 bar.

Piggfri outsider

For å krydre testen har vi tatt med Continental Winter Contact som er et vinterdekk uten pigger. Vi bruker jo piggfrie vinterdekk på bilen, så hvorfor ikke på sykkelen?

Lurer du på hvilke vinterdekk du skal velge til sykkelen din? Da er det bare å fortsette å lese!

Tekniske data og sammendrag:

Modell Schwalbe Marathon Winter Schwalbe Winter Suomi Tyres W106 37-622 Suomi Tyres W240 54-622 Suomi Tyres W240 32-622 Continental TopContact Winter II
Pris 819 399 326 549 499 469
Bredde 35 mm 35 mm 37 mm 54 mm 32 mm 40 mm
Vekt (gram) 970 905 890 1100 820 680
Antall pigger 240 120 106 240 240 0
Rullemotstand 3 4 5 2 3 6
Svingegenskaper (is/snø) 5 2 2 3 4 1
Grep (akselerasjon/brems) (is/snø) 5 4 3 3 4 2
SUM 13 10 10 8 11 9

Slik opplevde vi dekkene

Schwalbe Marathon Winter – Testvinner!

Marathon Winter er et populært dekk, og det har vi ingen problemer med å forstå. Dekket har mange pigger fordelt på både midten og sidene, noe som sikrer godt grep under de fleste forhold og forutsigbarhet når man svinger. Dette er det dekket i testen vi følte oss tryggest på under krevende forhold, som f.eks. Holke. Ellers er kjørefølelsen sånn midt på treet. Dette er nemlig et solid dekk med ganske hard casing. Det går utover komforten, så det kan være smart å eksperimentere med litt lavt trykk. Vi fant sweetspot rundt 1,8 bar (rytter på 80 kg). Dekkene er blant de tyngste i testen.

Passer for: Deg som sykler under all slags forhold og har fokus på best mulig grep fremfor lekenhet og akselerasjon.

Schwalbe Winter

 

 

Dette er lillebroren til Marathon Winter. Forskjellen er at Winter har færre pigger. Disse er kun plassert i midten av dekket. Dette utgjør en stor forskjell. Det negative er at du får dårlig grep i svinger og når du for eksempel treffer issvuller på skrå. Det positive er lavere vekt og litt bedre rulleegenskaper, spesielt på asfalten. Men også her er casingen hard, noe som har negativt for komforten.

Passer for: Deg som setter rulleegenskaper og vekt foran trygghet under lumske forhold. Her må du være forberedt på å måtte ta det litt roligere på glatta, ellers er det et godt alternativ som ferdes mye langs veier der det strøes eller saltes.

Suomi Tyres W106 37-622

suomi tyres

Dette er et grovt dekk med traktormønster. Likevel er de smale nok til å få plass på en vanlig cyclocross. Dekket har få pigger og de er plassert på midten av dekket. Da sier det seg selv at svingegenskapene på is er ganske dårlige. Snøføre er dette dekkets beste underlag. Det grove mønsteret griper godt tak i løst underlag. En positiv overraskelse er at dekket føles mykere i casingen enn Schwalbe-dekkene, noe som gjør at dekket er langt mer komfortabelt og gir lav rullemotstand. Det gjør det til en favoritt under enkle værforhold.

Passer for: Deg som ikke ferdes noe særlig på is, men holder deg til snødekte eller bare veier. Fin kjørefølelse og grei vekt.

 

Suomi Tyres W240 54-622

Dette dekket er en del bredere enn de andre dekkene i testen. Det betyr at du ikke får plass til det på vanlige cyclocross-sykler, men det kan godt hende det fungerer på noen hybrider. Vi testet det på en terrengsykkel. Dette var dessverre ingen høydare. Dekket er blytungt med sine 1100 gram, noe som bidrar til å trekke ned sykkelgleden. Til å være et så bredt dekk er det ikke mange pigger, så grepet er dårlig og uforutsigbart på is og snø. Spesielt i svinger føler vi oss utrygge.

Passer for: El-syklister, kanskje? Da slipper man ihvertfall å irritere seg over vekta.

Suomi Tyres W240 32-622

Dette dekket er det smaleste i testen, noe som kan være avgjørende for de som har trang bakramme på sykkelen. Er du primært ute etter godt grep og gode svingegenskaper, kan dette dekket være et godt alternativ. Når det er sagt er det ikke helt oppe på samme nivå som Schwalbe Marathon Winter. Det er fordi piggene virker skarpere på sistnevnte, noe som gir bedre egenskaper på glatta. Suomi-dekket kunne med fordel hatt litt tettere knaster på midten for å forbedre rulleegenskapene.

Passer for: Deg som trenger et allround-dekk som har gode egenskaper under alle forhold.

 

Continental TopContact Winter II

Dette er et piggfritt vinterdekk. Mønsteret ligner litt på det vi ser på bildekk der knastene er delt opp med små kutt for å holde på grepet på glatt underlag. Det går helt fint å sykle på snøen med piggfrie dekk, og grepet viste seg å være svært bra. Man må riktignok ta det litt roligere i svingene enn man må med gode piggdekk. Det er deilig å slippe alle de negative egenskapene som piggdekk har, f.eks. Rullemotstand, komfort og grep på asfalt. Her ruller man kjapt og fint av sted. Helt til man treffer is. På is kan ikke dette dekket utrette mirakler uten pigger.

Passer for: Deg som styrer unna de isete partiene og setter pris på farten og lekenheten et piggfritt dekk gir.

 

GLÆTT: Med piggdekk forlenger du sykkelsesongen til å vare hele året – noe som kan gi mange fine opplevelser. Som her fra Østernvann i Bærumsmarka i januar 2017.

Les også:

Terje