sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Test av Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm TL racerdekk Test av Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm TL racerdekk
4
Les også: Moderne luksushjul med stort bruksområde. Er de verdt pengene? Vi hjelper deg med å finne det beste terrengsykkeldekket! Piggdekktest: Schwalbe Ice Spiker... Test av Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm TL racerdekk 4

Lette tubeless ready dekk for entusiast og konkurranse syklist.

Det er tre ting som er viktig med sykkeldekk for raceren. Det må rulle godt, det må sikre mot punkteringer og det bør være lett. Ofte går lav vekt på kompromiss med punkteringsmotstand. Et veldig lett racerdekk i størrelse 25c er 200 gram. Under dette kaller vi ultralett. De dekkene er det ikke mange av. Iallfall ikke i 25c.
Når det gjelder rullemotstand er dette vanskelig å måle, men det finnes internasjonale aktører som har gjort akkurat dette med en hel rekke dekk. Vi refererer til de i testen ved behov. På generell basis kan vi si følgende: Gitt samme dekk med samme gummiblanding og samme dekktrykk, vil et 23c dekk tape mot et 25c. Det finnes veldig mange tester der ute som verifiserer dette. Man kan også si følgende: Et 23c dekk med 100 psi trykk har samme rullemotstand som et 25c dekk med 80 psi trykk. Det betyr større komfort for deg som syklist.
Poenget her er at et dekk med større tverrsnitt ruller lettere enn ett med mindre. Det gjelder også 28c mot 25c. Derimot kommer andre forhold inn også. Et 28c dekk veier en del mer enn 25c. Og denne ekstra vekten er ikke alltid fordelaktig. På raceren, i et terreng med en del motbakker, vil 25c kanskje være det ultimate. Men er det flatt og farten kan holdes ganske høy, er det mulig at et 28c dekk vil være å foretrekke. Men nok om dekk størrelse.

Hutchinson sitt nye Fusion 5 dekk, 11Storm, er en videreutvikling av Fusion 5 dekket, som i utgangspunktet har gode rulleegenskaper.
Dekket vi har på test er et tubeless ready (TLR) dekk, noe som betyr at det er laget for å brukes med “guffe” (oftes flytende latex), fremfor slange. Vekten på dette dekket er lave 240 gram (cirka) og det må vi er meget pent til det tubeless ready dekk å være.
Fordelen med TLR er at det er enkelt å få på felgen og enkelt å pumpe opp uten slange. Vi monterte disse dekkene med fingrene og pumpet opp med vår gulvpumpe på første forsøk uten problemer.
Akkurat dette dekket er et Performance dekk og er det letteste TLR dekket i serien. Det finnes foreløpig kun i 25c dimensjonen, men Hutchinson opplyser at et 28c dekk er rundt hjørnet.

25c skal i utgangspunktet være 25 millimeter bredt, men det kommer an på felgen. Vi monterte dekket på en felg med 21 millimeter indre bredde og målte dekket til 28c med en høyde på 25 c.

Oppgitt vekt på dekkene er 255 gram per dekk. Vi har veid inn to dekk til 237 gram og 242 gram. Godt å se dekk som er lettere enn oppgitt!
Du kan kjøpe Fusion 5 Performance dekk i 25c som ikke er TLR som vi har veid inn til 202 og 211 gram. Det er lett. Disse dekkene er derimot ikke brukbare med guffe. Her anbefaler vi på det sterkeste slanger.
Det er ikke så mye å hente på å droppe slangen rent watt messig, men du kan unngå å måtte stoppe for å bytte slange ved punktering. For selv om det er et TLR dekk anbefaler vi guffe som kan tette små hull. Og bare så det er sagt. Fordi TLR dekk er litt tykkere, er det lettere for guffa å tette hull. Litt lekkasje må du regne med, men du slipper nok å stoppe, så sant hullet ikke er stort.

ElevenStorm er en ny gummiblanding Hutchinson kaller Infernal, som både skal gi bedre grep på sleipt underlag og vare lenger. Det er naturligvis vanskelig å teste dette, men våre opplevelser er at dekket holder mål. Vi føler hverken at det er tregt eller har dårlig grep. Kanskje heller tvert i mot, iallfall hva grep angår.

Vi må si at disse dekkene minner en del om Continental GP 4000 S 2, og det er tommel opp, da GP 4000 har vært et referanse dekk for alle som vil ha raske, solide dekk i mange år nå.

Importør: Stians Sport AS
Pris: 499,- per dekk. De selger en pakke med to dekk og slangeløst kit med guffe til to dekk for 999,- Og det er en ganske fin pris.

5 av 5

4 av 5

4 av 5

4 av 5

4 av 5

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.