sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Moderne luksushjul med stort bruksområde. Er de verdt pengene? Moderne luksushjul med stort bruksområde. Er de verdt pengene?
4
Les også: 7 ting å tenke på når du skal kjøpe nye racerhjul Test av Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm TL racerdekk Test av... Moderne luksushjul med stort bruksområde. Er de verdt pengene? 4

Vi tester de nye, og ikke billige, Zipp 303 NSW Disc Carbon Clincher skivebrems-hjulene.

Motivasjonen for å kjøpe nye bling-hjul til raceren er gjerne ett av to. Enten gjøre sykkelen lekrere å se på, eller redusere roterende vekt. Det beste er naturligvis å få til begge deler i samme kjøp. Zipp 303 NSW Disc Carbon Clincher er et hjulsett som kanskje får til akkurat dette. Dette er hjul for deg som har tatt skrittet og kjøpt deg en racer med skivebremser. Hvis du ikke har kjøpt en av de aller dyreste syklene, vil sannsynligheten være stor for at du kan redusere en del vekt på sykkelen ved å kjøpe nye hjul.
Disse hjulene er allroundere laget for å brukes på raceren eller cylcocrosseren. Det betyr at de er laget for å tåle bank. Og de kan brukes tubeless. Det er tre gode ting, det.
De er også laget for å være raske, derav den høye felgen og den spesielle overflaten. Vekten er heller ikke ille, med tanke på størrelse på felg.

Zipp oppgir hjul vekten til å være 1530 gram. Og vi skulle ønske den var det. På våre vekter gikk hjulene inn til 1570 gram. Forhjul = 735 gram. Bakhjul = 835 gram.

Hvis vi sammenligner dette med standard hjulene på en Merida Reacto 7000-E, er vekt besparelsen ikke imponerende. Knappe 140 gram lettere enn Fulcrum Racing 4 er disse hjulene. Vi bygget om hjulene på nevnte Merida for å se hva forskjellen ble.

Dekkene vi valgte var Hutchinson Fusion 5 Performance, som er litt lettere enn Continental Grand Sport Race dekkene på Meridaen (ca 140 gram paret). I tillegg kjørte vi slangeløst, og det sparte vi nye 150 gram på. Totalt snakker vi en vektreduksjon på cirka 430 gram. Det er pent. Men vektreduksjonen du får på bare hjula er ganske lav. Til en prislapp som ligger rett under tretti tusen kroner, skulle vi ønske at det var større forskjell opp til et hjul som koster under åtte tusen.

Det skal derimot sies at du skal jobbe litt med å få tak i høy-profil racer hjul med disc nav som veier under 1500 gram. De er det ikke mange av.

Alt dreier seg ikke om vekt

Det er klart det ikke bare er vekt som teller når man skal kjøpe super-high-end-luksus hjul.
Du kan regne med at du med høy-profil hjul vil spare rundt 10 watt i en hastighet på 40. 10 watt over korte distanser betyr ikke så mye, men når du sitter i en konkurranse over mange timer, vil det merkes.

Av bildene ser du kanskje at felg veggen er full av små groper. Disse gropene er der for å sikre at luften beveger seg fritt og dermed reduserer drag. Det gjør også hjulene mer stabile, sier Zipp, fordi vinden ikke får like godt feste. De kaller det “aero balance” og er et uttrykk som slår to fluer i en smekk. Uten stabilitet i vind vil man ikke få utnyttet aerodynamikken i hjulene. Alle som har kjørt høy-profil hjul i vind vet hvor ustabil det kan gjøre sykkelen i fart. Vi har brukt hjulene i snart to måneder og må si at hjulene har merkbart mindre drag i vind enn andre hjul, men borte er det ikke. Du må fortsatt ha tunga i rett munn når det blåser sidevind og farten din er høy.

Felgringene er festet til Zipp Cognition nav. I baknavet er det clutch teknologi som reduserer friksjon når man triller. I følge Zipp er friksjonen opptil halvparten av et normalt nav uten clutch mekanisme.

Zipp har bygget disse hjulene med bøyde Sapim CX-Ray eiker, noe vi ser på som en fordel fordi de er ganske enkle å få tak i hvis du skulle være uheldig og ødelegge noen.
NSW står for Nest Speed Weaponry. Det er de dyreste felgene Zipp lager. Og de blir laget for hånd i Indianapolis, USA. Det gir seg uttrykk i prisen.

Mulighetene er mange med disse hjula.

Du sparer kanskje vekt. Du får kanskje raskere sykkel. Men det er bare litt av regnestykket. Med dette hjulsettet følger det ombyggingskit som gjør at du kan bruke forhjulet enten med normal hurtigkobling samt 12 x 100 eller 15 x 100 stikkaksel. Bakhjulet har to alternativ. Normal kobling eller en 12 x 142 stikkaksling. Dermed kan hjulene brukes til både raceren og cyclocrosseren. Og det er de bygget for å tåle.
Har du SRAM XDr kassett kan frinavet bygges om, men du må kjøpe XDr nav kit’et til 1.500,-.

Du trenger ikke verktøy for å skifte fra ett adapter til et annet. Vi har kjørt hjulene på både normale fem millimeters hurtigkoblinger og tolv millimeters stikk akslinger. Trekk adapterne ut av akselen og press på plass nye. På bakhjulet må du av med kassetten først.

Zipp har gitt 303 NSW hjulene en intern felgbredde på 21 millimeter. Noe som gjør at du kan montere dekk fra 25c til 2.5”. I følge ETRTO oversikten er felgbredden på 21 millimeter for stor for 25c, men vi har brukt det uten problemer. Andre merker har enda bredere felger og anbefaler fra 25c. 23c ville vi vært forsiktige med på disse på hjula.
Husk da at du kanskje får problemer med sykkelramma… sjekk hvor brede dekk ramme og gaffel kan ha før du kjøper.

Som sagt har vi kjørt hjulene med 25c dekk. Og de var naturligvis tubeless ready. Litt kåling var det for å få dekkene fylt med luft, men vi klarte det på fem minutter med gulvpumpe. Etter å ha fått dekkene ut i felgkanten, fylte vi på litt guffe og har ikke hatt noen problemer siden.

Alternativer

Til denne prisen finnes det en hel rekke med alternativer der ute. Hvis det er vekt som betyr noe for deg, er det fullt mulig å finne hjul som veier både 100 og 200 gram mindre enn Zipp. Men ikke alle har aero egenskapene som Zipp. Og de gjør ikke sykkelen like tøff å se på.

https://lightweight.info/en/en/components/wegweiser
https://amclassic.com/index.php/wheels/argent-disc-tubeless.html
https://shop.mavic.com/en-int/cosmic-pro-carbon-sl-ust-disc-rr0952.html#1028=3283
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/performance/pr-1400-dicut-21/
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-road/performance/prc-1400-spline/prc-1400-spline-35/

Spec

Zipp 303 NSW CC Disc Foran Bak
Vekt 735 g 835 g
Ant eiker 24 24
Felg profil 45 mm 45 mm
Felgbredde (innvendig) 21 mm 21 mm
Nav bredde 100 mm 135 mm / 142 mm
Max trykk 125 psi 125 psi
Max ryttervekt 110 kg 110 kg
Eiker Sapim CX-Ray Sapim CX-Ray
Tubeless ready Ja Ja
Stikk aksler 12/15 x 100 12 x 142
SRAM XDr kompatibel Ja Ja
Skivebrems Ja – centerlock Ja – centerlock
Pris ca 29.000,- for settet

Konklusjon

Hvis du er på jakt etter raske og ganske så stabile høyprofil hjul som kan løse flere oppgaver, er det vanskelig å finne bedre hjul enn disse. Men det koster å være kar. Prisen er høy og det er enkelt å finne rimeligere alternativer der ute. Men du betaler for å være tidlig ute og kjøpe hjul som ikke er laget i Kina eller Taiwan, og som bruker nyeste teknologi. Vi ser ingen grunn til å måtte bytte ut disse hjulene de neste 3, 4 årene. Bare husk at dette ikke er hjul for dekk mindre enn 25c. Det optimale er større.

Importør: Cycle Service Nordic – www.cycleservicenordic.com/no
Zipp web: www.zipp.com

  • Moderne, high tech hjul med bredt bruksområde.
  • Solid bling faktor
  • Pris
  • Å så digg det hadde vært om vekten var litt lavere

4 av 5

3 av 5

5 av 5

3 av 5

Les også:

Morten Iversen Potet

Morten var en av grunderne av Sykkelmagasinet Offroad tilbake i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i sykkel industrien. Sykkelmagsinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrtstestere i landet.