sykkelen.no sykkeltester, sykkelnytt og sykkelutstyrstester
Les også: 5 ting du bør tenke på når du kjøper nye sykkelsko for vinteren Vintersykling – 10 tips Winter is coming. Er du klar?

Noen enkle tips om hvordan du kler deg i vinter.

Foto: Rapha

Som syklist ønsker man gjerne å sykle hele året. Men dessverre stopper kulde, vind, snø og slaps mange. Det kan vi forstå, men det er ikke nødvendig. Du kan fint holde deg godt temperert i både 60 og 90 minutter på sykkelen selv om det blåser og kulda biter.

Det kan være frustrerende å sykle i vind. Enda verre er det hvis det er snø og is. Det går så mye saktere enn hva man er vant med. Akkurat derfor er vi opptatt av sykkelklær som fanger minimalt med vind. Det er altfor mange syklister som bruker plagg som fungerer som seil og dermed bremser farten unødvendig mye.

Som mye annet her i livet, er det mest tilfredsstillende å bruke utstyr laget for det du driver med. Sykling er det perfekte eksempel. Plaggene skal sitte tett mot kroppen og redusere vindmotstand til det minimale. Samtidig skal det ikke hindre bevegelser.

Hvor og på hva?

Det er av høy viktighet å tenke over hvor du skal sykle og på hvilket redskap. Dette påvirker behovet for bekledning.
For eksempel kler vi oss annerledes hvis vi skal ut i skogen på terregsykkelen enn hva vi gjør hvis det er en asfalt tur på raceren.
Som landeveissyklist sitter man mye mer statisk på sykkelen. Det er stort sett beina som gjør jobben. Terrrenget er mer åpent og man er mer utsatt for vind. Dessuten er farten gjerne en god del høyere enn i skogen. Spesielt fart påvirker opplevelsen av kulde.

Vi begynner på toppen og beveger oss nedover.

Hode

Sykkelhjelmen er en selvfølge. Den må være på uansett. Under hjelmen er det ikke plass til mye, men det finnes gode luer som er laget for akkurat dette. Vi anbefaler en lue med vindtett front, som dekker ørene og går litt ned i nakken. En balaclava kan brukes, men da skal det være kaldt. Minst 10 minus etter min mening. Vi bruker gjerne hjelmlue når temperaturen er under 5-6 grader.

Vintersyklisten-hjelmluer

Vindtett front på hjelmluen angrer man aldri på. En fordel at den også går godt over ørene og ned i nakken.

Hals

Nakken beskytter du med en løs hals. Helst laget av ull. De løse halsene er lange og kan også trekkes over haka, som ofte blir kald. Løse halser bruker vi stort sett kun på de aller kaldeste dagene. Det vil si når gradestokken viser minus.

Vintersyklisten - hals

Halser kommer i mange materialer. Ull er å foretrekke, men de kan ofte blir litt tynne. Noen ganger er tykk fleece digg.

Overkropp

Av alle kroppsdeler vi må beskytte er overkroppen den viktigste. Spesielt bryst og mage regionen.

Som nordmann vet du at man skal kle seg lagvis. Det er en selvfølge. Det er også en selvfølge at man kler seg med ull innerst. Tynn ull kan brukes hele året, men vi opplever det som spesielt viktig på kalde dager. Ull både varmer og isolerer. Vi unngår i det lengste å bruke typ fleece innerst mot kroppen. Bomull er fy, fy! Ikke tenk tanken engang.
Det er svært individuelt hva man trenger av beskyttelse, men undertegnede har gjennom mange år med vintersykling skrudd seg inn til dette.

+5 -> 0 grader

  • Medium tynn ull innerst
  • Vest med isolering som mellomplagg
  • Vindjakke ytterst

Har jeg ikke isolerende vest tilgjengelig har jeg fortsatt ull innerst, men har har også en ullmiks sykkeltrøye som mellomplagg før jeg tar på en tettsittende, 100% vindtett softshell jakke ytterst. 

Vintersyklisten - vinter akker

En god vinterjakke er et essensielt plagg i syklisten sin garderobe.

0 -> ÷5 grader

Minusgrader er ikke noe problem. Det er ikke store forskjellen mot det som er skrevet over, men ytterplagget er gjerne tykkere. Den er gjerne litt mer romslig og materialet er naturligvis vindtett, men innsiden er mer børstet. Det er viktig at den har reflekser, lommer på ryggen, er høy i halsen og strekker godt ned over nedre del av ryggen. 

Fingre

Fingrene er mitt såreste punkt. Jeg blir veldig fort kald. Her er det veldig stor forskjell på om jeg skal bruke terrengsykkelen, eller landeveissykkelen. Sistnevnte setter andre krav til beskyttelse. På terrengsykkelen er det såpass mye bevegelse og farten er en del lavere så jeg klarer meg ofte med tynne, vindtette hansker. På raceren må de også være vindtette, men de må være tykkere.

Vintersyklisten - vinterhansker

At vinterhanskene skal være vindtette sier seg selv. Det er en fordel at hanskene går et stykke opp håndleddet.

Hofter og bein

Når det gjelder underkropp er min opplevelse at skritt og rumpe er veldig utsatt for kulde og kald vind. Er det vått og kaldt blir rumpa veldig raskt kald hvis vi sykler uten skjermer. Dekksprut er ikke noe hyggelig.

Det finnes mange langbukser som er laget for syklister. Felles for de alle er at de er mye tykkere enn normale sykkelshortser og er børstet på innsiden.
Reflekser er en selvfølge. 

Det er gjerne slik at man trenger to langbukser: en for typisk kjølige temperaturer ala mellom 0 og 8 grader og en for kuldegrader. Forskjellen er at sistnevnte bør ha vindbeskyttelse i fronten, minst fra mage og ned til over knærne. Gjerne også en liten lapp på rumpa. Mange seter i dag er hule i midten og da spruter det rett fra dekkene og opp i rumpa og skrittet. Gjelder dette deg bør du enten bytte setet om vinteren, bruke skjermer eller ha en bukse som gir beskyttelse.

På de ekstra våte dagene (slapsete og ekkelt) bruker vi gjerne en gammel, vanntett turbukse som er klippet til shorts over biben. Det er perfekt og gir akkurat den beskyttelsen du trenger.

Vintersyklisten - vinterbukser

Vinterbukse med seler mener vi er nødvendig. Vindtett front trengs kun på de aller kaldeste dagene (godt under 0°).

Føtter

Foto: Castelli

Som syklist vil man ikke kvitte seg med klikkpedaler. Selv ikke om vinteren. Vi gjør det iallfall ikke. I temperaturer ned mot 2-3 grader klarer vi oss ofte med sommerskolene våre og gode skotrekk. Skotrekk kommer i alle mulige størrelser og materialer. Noen er tynne og beskytter mot vind, mens andre er tykkere og beskytter mot vind og regn og isolerer, mens andre igjen beskytter mest mot regn. Skotrekk er forbruksvare. Med det mener vi at de slites raskt ut, spesielt hvis du er terrengsyklist. Vi anbefaler at du har minst to trekk. Ett som er relativt tynne og beskytter mot regn, og et annet som er tykkere og gir god varmeisolasjon. Tykke neopren trekk er vanlig og fungerer godt. Det er derimot veldig viktig at trekkene sitter godt over skoene slik at de tetter så mye som mulig. Det er ikke gøy å gå i slaps eller snø og se at tuppen av trekkene plutselig er av skoen. 

Vintersyklisten-skotrekk

Når det blir kuldegrader må sommersko byttes ut med vintersko. Foruten at vinterskoene er tette og høyere, er de også uten hull fra yttersåle til innersåle. Dette hindrer kald luft, fra undersiden, å trenge inn i skoene. Gode skotrekk er et must, men sykler du om vinteren er også vintersko et must. Kjøp gjerne skoene litt store slik at du har plass til sokker og innersåler. Pass på at du ikke strammer skoene for hardt. Vintersko skal ikke strammes like godt som sommerskoene fordi dette hindrer blodomløpet.

Vintersyklisten - Vintersko

Gode vintersko er et must for vintersyklisten. Dette er sko som lar deg bruke klikkhedaler som likevel holder deg varm på beina.

 

Les også:

Morten Iversen Grunder

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør og journalist i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Han er en av de mest erfarne sykkel- og utstyrstestere i landet.

%d bloggere liker dette: