Test Scott Spark Premium
Vi tester Scott Spark Premium 29”. Den er dyr, den er lekker, men er det fulldempet du skal ha?
Det skal litt til å bytte ut en god hardtail (en sykkel med dempegaffel foran og stiv bakramme) med en god fulldempet. Og da tenker jeg først og fremst på de mentale hindrene. En fulldempet sykkel har flere deler, flere ting som kan ryke, flere ledd som kan gi svikt i ramma når du trenger stivhet, den veier kanskje mer og det er ikke sikkert den gjør deg raskere.
Scott Spark Premium har derimot overbevist meg om at en godt bygget, fulldempet rundebanesykkel iallfall ikke har skylden for at enkelte dager er tregere enn andre. Derimot har den heller ikke overbevist meg om jeg må ha en fulldempet for å sykle fort på skiftende underlag (asfalt, grus, sti).
Det som er helt sikkert er at komforten på sykkelturene har øket markant, og det betyr noe på lengre økter fordi jeg ikke blir like sliten. Ruglete underlag merkes ikke like godt (om noe overhodet). På stipartier, som på en hardtail krever mye kroppsarbeid (inn og ut av setet for eksempel), kan jeg bli sittende og spinne (høy tråkkfrekvens) på en annen måte. Det gjør at det går fortere og at jeg sparer litt krefter. Spesielt når farten øker på stiene er det lettere å stole på at sykkelen kommer seg over uten fare for punktering.
Scott Spark kommer i en rekke utgaver og med to hjulstørrelser. Denne Premium-sykkelen har de største hjulene (29”) og er utstyrt med Shimano XTR over det hele, karbon setepinne, karbon styre, relativt lette aluminiumshjul og Fox demper foran og bak. Herligheten koster rundt 70.000,-
Uten pedaler, flaskeholder eller noe annet dill veide vi den inn til 10.4 kilo i størrelse M. Det er ikke superlett, men det er heller ikke tungt.
Hjulsettet veier rundt 1600 gram og det er heller ikke ille med tanke på størrelsen. Derimot er det fullt mulig å spare noen hundre-grammere akkurat her hvis du har råd.
Spark er en fulldempet sykkel laget for akkurat min type sykling. 50/50 med grus og sti. Den er utviklet for, og brukes i verdenscupen på både rundbane og maraton, så den er effektiv nok.
Sentralt i hele setupen er Scott sitt TwinLoc og Traction Control-system. Uten dette ville det vært vanskelig å selge sykkelen til slike som meg.
Kort fortalt handler det om at du via en hendel på styret kontrollerer dempingen både foran og bak i tre trinn. Når den er åpen er både gaffel og bakdemper på sitt mest mottakelige. I trinn to vil vandringen i baken bli kortere og kompresjonen hardere, og gaffelen foran vil også bli hardere. I trinn tre vil begge deler være låst.
Vi anbefaler at de første turene utføres med en demperpumpe i sekken slik at du kan justere lufttrykket i demperne underveis. Spesielt bakdemperen er viktig.
Dette er essensielt for at du skal få en sykkel som oppfører seg mest mulig optimalt i forhold til dine ønsker. Ikke glem returhastigheten! Vi liker den tregere bak enn foran, dette fordi en rask retur bak vil gi en form for rekyl følelse når setet kommer opp igjen i stor fart. Scott og Fox har gjort det enkelt å justere returen med en liten hendel som er enkel å nå i fart.
Det er også veldig viktig at du følger Scott sine instrukser om at Traction Control-pilen på bakdemperen er på rett sted når du låser til trinn to. Først i denne posisjonen vil baken gjøre som den skal.
Hvis jeg hadde fått alt som jeg ønsket ville gaffelen senket seg et par centimeter når jeg låser systemet. Slik DT Swiss sin gaffel gjør.
Etter en del prøving og feiling har jeg funnet et setup som fungerer veldig bra for meg med 170 psi bak og 120 psi foran.
Trinn en og trinn tre er ganske enkle å ha med å gjøre. Da er systemet enten åpent eller låst. Da handler det om at lufttrykket skal hindre at demperne ikke kneler (bunner ut) for ofte i løpet av en tur. For meg er det snakk om at det kun er på de hardeste slagene at maks vandring skal brukes.
Det er trinn to, Traction Control-trinnet, som har skapt litt hodebry. På den ene siden ønsker jeg noenlunde bra flyt på stiene når det er flatt eller svakt oppover, samtidig ønsker jeg maksimal bruk av kraft i de tekniske klatringene, og spesielt når det er veldig bratt. Og det er akkurat her jeg rives litt mellom å bruke sykkelen stiv eller utnytte kraften som ligger i at en aktiv bakdemper holder dekket nede på bakken og gir et veldig godt grep.
Etter hvert har jeg lært meg at det å bruke TwinLoc’en aktivt er en fordel. Jeg har også lært meg at selv på noenlunde flate gruspartier (dårlig grus/pukk) har jeg mer å hente på å kjøre i trinn to i forhold til låst i trinn tre. Det har vært en veldig positiv overraskelse. Flyten og kontrollen er rett og slett superb.
Jeg liker at jeg selv kan styre når jeg vil aktivere demperne og hvor mye de skal aktiveres.
Sykkelen er satt opp med 15 mm QR-aksling foran og 142 x 12 RWS-aksling bak. Fra et stivhetsperspektiv (og sikkerhetsmessig) er dette bra, hjulene sitter veldig godt i sykkelen. Men hvis du punkterer må du regne med å bruke litt ekstra tid. De svære akslingene løper gjennom navet og skrus fast på ene siden av gaffelen både foran og bak. Dette gjør at du først må skru løs akslingen for deretter å trekke den helt ut av navet, før du kan ta av hjulet.
Dempevandringen er 100 millimeter i front og 100 eller 70 millimeter bak (avhengig av TwinLoc-trinn en eller to). På 27.5”-versjonen er dempevandringen lenger både foran og bak.
Fox bakdemperen er spesiallaget for Scott, så den må kjøpes spesielt hvis den skulle bli ødelagt. Fox-gaffelen opplever jeg som stiv, men jeg skulle ønske at den var enda mer følsom enn hva jeg har klart å få den til å bli. Derimot er den veldig god å ha i stor fart og når slagene er harde.
Jeg er imponert over hvor stivt frontpartiet er. Når jeg river i styret for å slite meg opp en bakke, stående i pedalene, er det veldig lite svikt å merke. Like stiv er den ikke bak, men jeg føler lell at sykkelen lystrer veldig godt og går den veien jeg peker. Jeg har satt personlige rekorder på en rekke Strava-segmenter, og det er for meg et viktig testament til sykkelens effektivitet.
Justerbar krankhøyde
er ikke en selvfølge på fulldempede sykler. Men Scott har gjort det mulig for deg å justere kranklagerhøyden med 7 millimeter. Dette vil også resultere i at styrevinkelen i sykkelen endrer seg med 0.5°.
Dette gjøres ved å skru ut festet til bakdemperen nærmest seterøret og snu en liten chip. Hvis du er en hardcore rundbanesyklist vil du nok utnytte dette og få styrevinkelen brattere.
Kjøpe eller ikke
Et velmenende råd fra oss i SYKKEL: Det er greit å ta en avsjekk med hvilken type underlag du sykler på. Hvis du er som undertegnede og trives like godt på stiene som i klatringene på grusen, kan det ligge verdi i å bytte ut en hardtail med en fulldempet.
Og så handler det selvfølgelig om tid. Det er kjipt hvis nesten alle segmenttidene på Strava går opp bortsett fra den tekniske stien på en ene turen du sykler kanskje en gang i måneden.
Jeg opplever at Scott Spark Premium 29 både er rask og effektiv, OG veldig komfortabel. Vi har ingen betenkeligheter med å anbefale sykkelen.
Tekniske spesifikasjoner:
Sykkel | Scott Spark Premium |
Pris | ca 70.000 |
Sykkelvekt | 10,4 kg |
Hjulvekt (ink alt) | – |
Ramme | Karbon |
Gaffel | FOX 32 Float CTD m/Twinloc |
Felg | Syncros XR 1.5 aluminium |
Nav | – |
Dekk | Schwalbe Racing Ralph 2.2 |
Krank | Shimano XTR FC-9020-2 (2×11) |
Bakgir | Shimano XTR RD M-9000 |
Fremgir | Shimano XTR FD-9025-E |
Gir/bremsehendler | Shimano XTR |
Bremser | Shimano XTR |
Kassett | Shimano XTR M9000 (11-42) |
Kjede | Shimano XTR |
Styre | Syncros Fl 1.0 Carbon |
Stem | Syncros XR 1.0 Carbon |
Setepinne | Syncros Fl 1.0 Carbon |
Sete | Syncros XR 1.5 |
Karakter | |
Ramme/gaffel (40%) | 9,5 |
Hjul (20%) | 8,0 |
Drivverk/bremser (25%) | 10,0 |
Annet utstyr (15%)* | 8,0 |
SUM | 9,1 |
Klatring (33%) | 8,0 |
Flatmark (33%) | 9,5 |
Utfor (33%) | 10,0 |
TOTAL | 18,2 |
Geometri | |
Størrelse | M testet |
Vinkel, styrerør | 73° |
Vinkel, seterør | 70• |
Lengde, styrerør | 10,5 cm |
Lengde, overrør | 60 cm |
Lengde, seterør | 44 cm |
Lengde, kjedestag | 44,8 cm |
Akselavstand | 111,2 cm |
Stack** | 612 |
Reach*** | 416 |
Sportslighet**** | 1,47 |
Importør | Ramo AS |