Vi tester Cannondale SystemSix Hi-Mod Ultegra Di2, 2019

Den nyeste raceren fra Cannondale. Laget for fart. Svisj!

Cannondale SystemSix 2019 test Sykkelen.no

SystemSix fra Cannondale er omtrent så langt unna en komfortracer du kan komme. Her er alt laget for fart og dette beistet gir ikke ved dørene. Dette er en sykkel for deg som kan strekke deg ut og ligge lavt nede i bukken i et par timer uten at kroppen skriker etter avlastning av den grunn. Geometrien er laget for elite syklister, men fordi du kan putte avstandsskiver under styrefremspringet, er det mulig å reise styret en del. Noe som vil gjøre det enklere for flere å bruke denne sykkelen.

SystemSix er som sagt laget for fart og er omtrent 100% gjennomført fra et aerodynamisk ståsted. Cannondale har virkelig gjort sin research. Alle rør er formet for optimal balanse mellom aerodynamikk og vekt. Dette gjør dimensjonen på ramma ganske brutal. Se bare dimensjonen på underrøret.
Forresten: Legg også merke til at ikke en eneste kabel er synlig, bortsett fra de aller siste centimeterne før girvekslerne eller bremsene. Dette forsterker inntrykket av at “jeg er laget for å sykles fort og hardt”.

Cannondale har i åresvis fokusert på ramme og annet utstyr som et system. Derav navnet SystemSix. Og systemet Cannondale har bygget sykkelen rundt er ramme, gaffel, hjul, setepinne og stem / styre komboen. Alle komponenter og rør er laget for minimalt drag, noe som i teorien skal kunne merkes ved at farten blir høyere. Ikke bare når du ligger alene i front og dytter vind, men også når du ligger i feltet.
Forøvrig betyr naturligvis også Hi-Mod noe. Hi-Mod er betegnelsen på karbonfiberen Cannondale bruker i sine vasseste rammer. Totalt er det fire Hi-Mod sykler i sortimentet, og den vi har på test er nummer tre i hierarkiet (og dermed også pris).

Aerodynamikk

Visste du at hele 50% av kraften du bruker, når farten er 15 km/t, brukes til å bare komme seg gjennom luft (på flat vei og når det er vindstille)? Jo raskere det går, jo større del av kreftene dine går til å opprettholde eller øke fremdrift.
Så allerede ved lave hastigheter er det noe å hente ved å bruke en aerodynamisk korrekt sykkel.

Cannondale SystemSix 2019 dekk test Sykkelen.no
Best aerodynamikk oppnår du når dekket er litt smalere enn felgen.

Cannondale har hatt som mål å lage en superrask racer som kan matches med de beste og som kan brukes i de fleste konkurranser. For å få til dette har de brukt mye tid på research og i vindtunneler. Både for å tete ut rammekonsepter, men også for å teste konkurrentenes sykler. Testene de har foretatt viser at SystemSix er rask. En av de aller raskeste på markedet ifølge dem selv.
Vi liker at de også har testet mot sin egen toppracer med runde rør, SuperSix EVO. Og bare smak på dette: I en fart av 45 km/t viser tallene deres at forskjellen er helt oppe i 40 watt på flat vei. Med andre ord… du på en SuperSix EVO må bruke 40 watt mer enn på en SystemSix for å holde en fart på 45 km/t, under ellers like forhold. Det er mye.

Når det gjelder aerodynamikk og motbakker legger Cannondale frem bevis som viser at jo sterkere en syklist er, jo raskere vil han være i motbakkene med denne sammenlignet med sykkel som veier 1 kilo mindre, så sant bakken ikke er brattere enn 6%. Kort fortalt vises det til at hvis du klarer 4 W/kg vil motbakker på under 6% sykles raskere på en SystemSix enn for eksempel på SuperSix EVO, selv om SuperSixen veier 1 kilo mindre. Og her kan det passe å nevne at SystemSix Hi-Mod i størrelser 54, som vi tester, veier 957 gram. Det er bra vekt for en ramme med slike dimensjoner.

Så kan man kanskje spørre seg om aerodynamikk og skivebremser faktisk går sammen. Og tester ikke bare Cannondale har gjort, viser at den negative effekten er minimal. Felgbremser er ikke noe å skryte av det heller, for å si det sånn. Og effekten skulle vært brutalt negativ for at vi skulle valgt vekk skivebremser. Skivebremser og elektronisk giring har tatt landeveissykling til nye høyder etter vår mening. Å kjøpe sykkel i denne prisklassen uten hverken det ene eller det andre, eller helst begge deler, er for de med helt spesielle ønsker.

Utstyr

Sykkelen er spekket med 23c dekk, noe som nesten er uhørt smalt i disse dager. Men fordi dekkene er montert på brede felger, er dekkbredden oppe i 26 millimeter. Det hjelper litt på komforten, men jeg ville foretrukket å kjøre på 25c dekk. Du kan montere dekk opp til 30 millimeter bredde i SystemSix. Når det er sagt sier Cannondale at dekk som er bredere enn felgen vil bryte aerodynamikken og dermed øke drag. Så her blir det litt opp til deg. 25c versjonen av Rubino Pro Speed dekkene er ca 28 millimeter brede på disse hjulene. Vittoria Rubino Pro Speed dekkene er valgt spesifikt for å matche hjulene.
Dekkene er montert på Knøt hjul som har en indre bredde på 21 millimeter og er hele 32 millimeter brede på utsiden. En bredde de ikke kunne valgt hvis sykkelen hadde vært utstyrt med felgbremser.
Du vil også legge merke til det smale navet på forhjulet. Spesielt med tanke på at det er et skivebremsnav og har en stikkaksel på 12 millimeter, er 23 millimeter i diameter veldig lite. Alle triksene brukes for å minimere drag.

Knøt styre/stem komboen er ett stykke karbon som kan fås i fire forskjellige bredder: 38, 40, 42 eller 44 millimeter. De har med vilje laget styret smalt for å minimere aerodynamisk drag når du sitter med hendene på toppen av styret. De første meterne er det litt uvant, men vi glemte det raskt. Styret er derimot 30 millimeter bredere nede i droppen, noe som er bra for stabilitet, spesielt når det går fort nendover. Stem lengden er fra 80 til 120 millimeter. Som sagt kan du bruke skiver under stemmet hvis du vil ha det høyere. Det vi ikke nevnte er at du også kan justere styrets vinkel med 8° for ytterligere mikrotilpasninger (du kan ikke justere vinkel på fremspring).

Cannondale SystemSix 2019 test Knøt styre Sykkelen.no
Knøt styre/stem kombo. Stor og bred styreflate. Mellomleggsskiver er mulig. Du kan også justere lengden på fremspringet.

Setepinnen er naturligvis aerodynamisk og bygget etter de samme prinsipper som alt annet på sykkelen. Setbacken (mengden millimeter setet er bak senter av setepinnen) er ganske stor og det er blant annet det som gjør at en 54 centimeters ramme passer oss godt. Fordi pinnen er superbred gjør denne setbacken at vi måtte kjøre med setet rimelig langt fremover på seteramma. Det hadde vært supert om Cannondale hadde det gjort det mulig å justere senterpunktet for setefestet.

På veien

Vi har allerede påpekt et par egenskaper ved SystemSix sykkelen. Den er stiv og derfor vil det meste av ujevnheter kjennes i baken. Akkurat derfor tror vi et 25c dekk ville vært enda bedre. Denne stivheten viser seg derimot fra sin beste side når du reiser deg i pedalene for korte sprinter eller i motbakker. Det er umiddelbar feedback og det føles som at hver eneste mikrowatt overføres til bakhjulet for fremdrift.

Ønsker du full utnyttelse av denne sykkelen, er det viktig å finne en aerodynamisk posisjon som du kan holde lenge. Selv om vi har plassert styret i rimelig ekstrem posisjon, fant vi oss overraskende godt til rette. Komfy er ikke ord som dukker opp, men det funker. Selv om det ville vært enda litt bedre med en avstandskive for å heve styret noen millimeter. Vi ble liggende vel og lenge ned i bukken og det er ekstremt så aerodynamisk vi føler vi sitter da. På undertegnedes vanlige racer er det ikke uvanlig at jeg blir liggende med albuene på styret for å redusere luftmotstand. Den følte jeg ikke behov her.

Høyprofilhjulene gjør at man føler seg mer utsatt i sidevind. Slik er det bare med denne typen felger. Vinden får lett tak og det er ikke mye som skal til før man merker utfordringer med å kjøre i en rett linje.

Skivebremser mener vi er like naturlig på en racer som på en terrengsykkel. Solid stoppkraft i alle værtyper øker sikkerheten betraktelig. På akkurat denne sykkelen er det montert Shimano Ultegra bremser. Ultegra er rett under Dura-Ace i hierarkiet og vi må si at selv om bremsene biter godt, og moduleringenn er god, er ikke den ultimate kraften like god som på Dura-Ace, nedbremsingen i høy fart måtte vi begynne med litt tidligere enn hva vi er vant med. Det som derimot er verdt å merke seg er at det uansett er mye, mye bedre enn felgbremser.

Vi reagerte på at kabelrutingen som løper fra bremser og gir løper inne i fremspringet og ned i ramma. Dette gjør at sykkelen trekker mer mot den siden som har undervekt av kabler. Dette gjør det litt ekkelt å ta hendene av styret i fart fordi sykkelen vil trekke litt mot den ene siden.

Cannondale SystemSix 2019 test skjulte kabler Sykkelen.no
Skjulte kabler gir et rent og raskt uttrykk.

En dårlig effekt, eller svakhet om du vil, av at fronten av ramma er såpass aerodynamisk er at du kan ikke vri styret mer enn 50° fra side til side i denne sykkelen. 50° er vanskelig å visualisere, men det er mye mindre enn på en normal sykkel. Det er lett å merke hvis du i lav fart ønsker å ta en superkrapp sving på et trangt område. Å snu på en gangvei er for eksempel er ikke mulig. Da må du ut av pedalene, eller ha så god teknikk at du kan hoppe deg rundt med sykkelen.

Konklusjon

Dette er en sykkel med ekstreme vinkler og tåler du de mest ekstreme vinklene denne sykkelen tilbyr ligger du veldig aerodynamisk nede i bukken, noe som burde kunne vises på segment tidene dine.
Umiddelbart når vi setter oss på sykkelen kjenner vi at den er stiv, kompakt og hard. Den føles rett og slett rask. Om den er så rask som Cannondale sier, er vanskelig å si noe om, men den oppleves tydelig raskere enn den sykkelen undertegnede bruker mest. En sykkel med lave felger og runde rør.

Vi synes SystemSix løser de aller fleste oppgaver godt, men den oppleves definitivt ikke like smidig og leken som vår normale sykkel. Derimot er det jo fart mange av oss er på jakt etter. I en konkurranse handler det om å bruke hver eneste watt mest mulig effektivt. I de aller fleste situasjoner (så sant motbakkene ikke er brattere enn 6° og de er veldig lange) vil en aerodynamisk sykkel hjelpe deg med det.
Selv om Cannondale forsøker seg med å si at sykkelen ikke bare for konkurransesyklister, ser vi ikke at denne blir en storselger blant de syklistene som ikke har som første pri å komme så raskt frem som overhodet mulig. Den er laget for konkurranse og det er de som konkurrerer som kommer til å sikle på denne.

SykkelCannondale Systemsix Hi-Mod Ultegra Di2
Pris77.000,-
Sykkelvekt7,8 kg
Hjulvekt (m/alt)-
RammeSystemsix Ballistec Hi-Mod
GaffelSystemsix Ballistec Hi-Mod
FelgHollowgram Knøt 64
NavHollowgram Knøt 64 (DT Swiss)
Stikkaksling12 mm foran og bak
DekkVittoria Rubino Speed 23c
KrankHollowgram Si, FSA drev 52/36 m/Power2Max wattmåler
KranklagerBB30a
BakgirShimano Ultegra Di2
FremgirShimano Ultegra Di2
Gir/bremsehendlerShimano Ultegra Di2 Hydro disc
BremserShimano Ultegra Hydro disc
KassettShimano Ultegra, 11-30
KjedeShimano Ultegra
StyreCannondale Knøt Systembar
StemCannondale Knøt Systembar
SetepinneCannondale Knøt
SetePrologo Dimension
Geometri
Størrelse47,51,54,56,58,60 - 54 testet
Vinkel, styrerør73°
Vinkel, seterør74,3°
Lengde, styrerør128 mm
Lengde, overrør544 mm
Lengde, seterør482 mm
Lengde, kjedestag405 mm
Akselavstand975 mm
Stack**540
Reach***386
Sportslighet****1.398963731
ImportørCannondale
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret.
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling.
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver.
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack.
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri
[review_summary positives=»Rask
Aggressiv
Teknologisk avansert
Fremtidsracer» negatives=»Svingradius
Få justeringsmuligheter utover avstandsskiver under styrefremspring.»]
[rating title=»Komfort» value=»2″ range=»5″]
[rating title=»Stabilitet» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Klatringer» value=»3,75″ range=»5″]
[rating title=»Utfor» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Kjørefølelse» value=»4″ range=»5″]

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.