Test: Merida Mission Road 7000-E

Merida Mission Road 7000-E er en leken og responsiv sykkel, men den passer slett ikke for alle.

Merida Mission Road 7000 E selges inn som en allsidig “endurance” landeveissykkel i Meridas markedsføring. Dette underbygges først og fremst av at den har plass til brede dekk. Standard kommer den levert med 32 mm dekk, og du kan gjerne montere bredere dekk, piggdekk eller cyclocross-dekk med knaster om du skulle ønske det. 

GRØNT ER SKJØNT: Merida har mange modeller med bukkestyre. Dette er kanskje den mest aggressive av dem geometrimessig.

 

Det som er litt spesielt med denne sykkelen, er at ramma kommer fra en cyclocross-sykkel. Og da snakker vi om en cyclocross med rittgeometri, nemlig Mission CX. Om det er så enkelt at man bare kan ta en ritt-cyclocross ramme, bytte til landeveiskomponenter, for så å ende opp med en glimrende “endurance” landeveissykkel er vi ganske skeptiske til. Og det er nok Merida selv også, siden de akkurat har lansert Scultura Endurance som har en langt mer komfortabel geometri for lange turer.

NAIJS: Rene linjer og kul lakk på Mission Road.

 

Med kort akselavstand, bratt styrevinkel og lav front har Mission Road en geometri som kunne passet godt i en cyclocross-løype med trange svinger og aggressive spurter. Hvordan fungerer en slik geometri på lengre turer på landevei og grus? Vel, det finner du ut lengre ned i denne artikkelen.

Fine detaljer

Merida har tatt store steg når det kommer til design og fargevalg de siste årene. Den grønne fargen på Mission Road er lekker. Ramma har rene linjer og kabler er godt gjemt bort alle steder  – bortsett fra på styret, der trengs det litt opprydning. Sykkelen har to flaskeholderfester, og det er mulig å feste heldekkende skjermer, noe som er et must om du sykler på vinteren. Cockpit-komponentene kommer fra Merida selv, og har en fin kvalitetsfølelse. De skal også ha kudos for å ha satt på en tjukk og deilig styreteip som tar opp vibrasjoner fra underlaget. 

PIRK: Løse ledninger på styret står ikke helt i stil med resten av inntrykket.


Shimano Ultegra Di2 har vi testet mange ganger før. Det er ikke mye å utsette på denne gruppa. Sykkelen har en utveksling som hjelper deg opp temmelig bratte bakker. Her er største drevet bak 30 tenner og minste foran 34 tenner. Ellers finner vi hydrauliske skivebremser, akkurat slik det skal være i 2020 og årene fremover. 

KAN IKKE KLAGE: På disse bremsene.

 

Hvordan er Mission Road 7000-E å sykle på?

Når vi tenker på endurance-racere, forbinder vi det gjerne med litt langstrakte sykler som gjerne har en høy front som gjør det behagelig med mange timer på setet. Her har Merida tenkt litt annerledes, for fronten er veldig lav. Undertegnede har ikke for vane å bruke særlig mange avstandsskiver under styrefremspringet, men her var det nødvendig å få løftet fronten litt. 

Sykkelens cyclocross-gener er merkbare. Her snakker vi livlig og responsiv sykkel som frister til å sykle fort. Den oppleves som stiv og har ikke spesielt mye demping i ramma. Dette kan løses ved å montere dekk med litt mer volum. Conti-dekkene som står på originalt er av typen slicks, 32 millimeter. Disse ruller godt på asfalt og grus. På grus skulle vi gjerne hatt litt mer mønster. Her har du ikke godt grep når du skal svinge eller bremse. Man lever fint med dette på rolige sykkelturer, men om man skal sykle Birken med sykkelen så må man sette på noen grovere dekk. Hjulene forøvrig oppleves som solide, lette og velbygde. 12 millimeter akslinger bidrar nok også til den kontante følelsen.

STAG: Ikke så mye fleks her, men masse respons.

 

Ultegra Di2 girene kler sykkelen godt. Girskiftene skjer kontant og presist, samtidig som ergonomien i hendlene er god. Utvekslingen har et bra spenn, og egner seg godt kupert terreng. Sykkelens hydrauliske skivebremser er også veldig gode, og leverer plenty med kraft under alle typer forhold. 

Med sin aggressive geometri, føles sykkelen ganske kjapp i styringen og frister til friske manøvre. Selv om ramma har gener fra cyclocross, så fungerer det bra også ellers også. Men det skal presiseres at om du er av typen som er stiv i hofta og får vondt i korsrygg og skuldre når du sykler lengre turer, så bør du se deg om etter en mer komfortabel sykkel – som for eksempel den nye Merida Scultura Endurance.

Når det er sagt, så egner neppe Scultura Endurance seg til å sykle cyclocross-ritt. Sånn sett for du to sykler i en med Mission Road 7000-E. Bytter man til cyclocross-dekk, så er det bare å skaffe seg startnummer og stille opp i Norges Cup.

Konklusjon

summary=»Merida markedsfører Merida Mission Road 7000-E som en endurance-sykkel. Her mener vi de bommer litt. Endurance-sykler har typisk langt mer avslappet geometri enn denne sykkelen og om du skal sykle langt på varierende underlag, så er det mange andre gode alternativer. Men om du verdsetter en sykkel som er aggressiv i kjøreegenskapene, og som du også kan stille opp i cyclocross-ritt med, ja, da kan Mission Road 7000-E være et godt valg.» positives=»Gode hjul og dekk
Ultegra Di2
Skjermfester
Pen finish» negatives=»Konkurranse cyclocross-geometri»]
[rating title=»Pris» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Utstyr» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Komfort» value=»2″ range=»5″]
[rating title=»Kjørefølelse» value=»3″ range=»5″]

Spesifikasjoner | Merida Mission Road 7000-E

Pris: 49 999,-

Vekt: 8,06 kg

Nett: Merida.no

 

Ramme: Mission CX CF3

Gaffel: Mission CX CF3

Bremser: Shimano Ultegra

Bremseskiver: Shimano RT800, 160 mm

Gir foran/bak: Shimano Ultegra Di2

Krank: Shimano Ultegra 50-34T

Kranklager: Shimano pressfit

Kassett: Shimano Ultegra 11-30T, 11 gir

Hjul: DT Swiss P1850 SP 700C CL 23

Dekk: Continental Grand Prix 4-Season, 32 mm

Styre: Merida Expert SL, 90 mm

Styrestem: Merida Expert CC

Setepinne: Merida Team SL, karbon

Sete: Merida Expert CC

Geometri

geometri

Vår karakterskala

1 – Løp vekk
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.

Les også:

Henrik Mühlbradt

Henrik har testet sykler og utstyr for ulike publikasjoner siden 2006, og er sammen med Morten Iversen blant de mest erfarne sykkeltesterne i Norge. Henrik er opptatt av alle former for sykling, men har en forkjærlighet for terrengsykling og cyclocross. Han har konkurrert på høyt og lavt nivå siden midten av 90-tallet, og han kan fortsatt observeres med nummer på styret i terreng- og cx-ritt.