Test av Scott Addict RC 15 Disc landeveissykkel (2019)
En aggressiv racer med elektronisk giring og skivebremser.
Addict RC 15 er som du forstår fra 15 tallet ikke toppmodellen. Det finnes både en 10 og en Pro over denne. Men det betyr ikke noe som helst etter vår mening. Denne sykkelen kjører så bra at vi ikke helt kan forstå hva en 10 eller Pro kan bringe til bords som gjør det til en bedre sykkel. 10 og Pro er dyrere modeller som har litt fetere komponenter og en ramme som er enda litt lettere enn HMF ramma på denne vi har testet. Så det er en liten vektforskjell. Men dette er den eneste Addict med både skivebremser og elektronisk giring.
Er du en av de som er på jakt etter en aggressiv sykkel med skivebremser, Di2 (elektroniske gir) og en fornuftig vekt? Da må du notere deg Scott Addict RC 15 Disc.
Scott kjører to forskjellige rammer i de dyre karbonracerne sine. HMX er lettest og stivest, mens HMF er litt tyngre og kanskje noe mindre stiv i teorien. Vi sier i teorien fordi stivheten er så høy at det er mange andre komponenter som vil påvirke følelsen av stivhet før ramma. Hjul, drivverk, pedaler, dekktrykk også videre.
Vektforskjellen mellom HMX og HMF er 14% i favør HMX. Du husker kanskje HMX-SL? Dette brukes ikke lenger i Addict syklene. Hva betyr dette i vekt? I størrelse S veier en HMF rundt 900 gram, mens en HMX veier rundt 775 gram.
Ja, Addicten er aggressiv. Fronten er lav med sine 140 millimeter, men Scott har bygget sykkelen med 40 millimeter avstandsskiver slik at du kan leke deg litt med hvor lav front du kan tåle. Vi fant vårt punkt ved å bruke 20 av 40 millimeterne. Da kan vi ligge nede i bukken og trå relativt komfortabelt over tid.
Store dekk er ny standard
Du skal ikke mange årene tilbake hvor dekkbredde på 23c var en defakto standard. Det er faktisk ikke altfor mange år siden 19c var det bredeste racersyklister ville bruke. Så kom 25c smygende for et par år siden, og hoppet til 28c har gått veldig fort. Årsaken er at tester viser smale dekk i seg selv ikke er raskere enn brede dekk. Det er heller tvert om. Et større tverrsnitt viser seg å rulle bedre enn smalt tverrsnitt.
Men det er en vektforskjell mellom 19c og 28c, og denne forskjellen nøytraliserer rullefordelen noe. Uansett sitter man med dekk som kan rulle veldig godt, på lavere dekktrykk, og dermed får man økt komfort og trygghet med på kjøpet.
Addicten vi har på test leveres med Schwalbe ONE RaceGuard dekk i 28c. ONE dekkene kommer i to versjoner, V-Guard og Performance. Dette dekket er et Performance dekk. Forskjellen ligger i all hovedsak i bedre punkteringsbeskyttelse (og som et resultat litt høyere vekt). Med sine gul/grå dekksider passer den sykkelen ekstremt godt. Vi synes dekkene ligger godt på veien og i disse dager hvor snøen smelter og man raskt går fra tørr til våt asfalt trenger man den tryggheten. Noe vi føler ONE dekkene gir oss.
Dekkene er tubeless ready noe mange vil sette pris på. Vekten er ikke superduper lav, men 340 gram i denne dimensjonen er ikke ille heller. Dessverre finner du ikke akkurat dette dekket for løssalg i butikkene.
I ramma har dekkene god plass så hvis du skulle ønske å gå opp til 30c er dette fullt mulig.
Man kan lure på hvorfor Scott har montert såpass store dekk på en såpass aggressiv sykkel. Det er noe små-schizofrent over det hele. “Er jeg en fullblods konkurransesykkel? Eller er jeg en wannabe konkurransesykkel?”
Vårt svar på dette er: Dette er en konkurransesykkel som har innsett at mange vil ha store dekk for økt trygghet og komfort. Og derfor tilbyr jeg deg det. I en nydelig pakke.
Kvalitet
Det er noe fascinerende ved å se på og ta på denne sykkelen. Det er så åpenbart at absolutt alt er gjennomtenkt og veldreid.
Scott har iterert HMF rammene gjennom mange år og IMP prosessen gjør at det hele gir et svært så godt inntrykk.
Kvalitetsfølelsen er høy.
Det eneste jeg kan tenke meg at du kommer til å gjøre med denne sykkelen, er å kjøpe et ekstra sett med lette hjul. Syncros RP 2.0 Disc hjulene er ikke veldig lette med sine rundt 1800 gram. Blant annet selger DT Swiss aluminiumshjul som veier 350 mindre. Og 300-400 gram spart på hjulene merkes godt.
Husk at vi snakker om en sykkel her i størrelse 54 cm vi har veid inn til 8 kilo blank, så den er allerede noenlunde lett (tatt i betraktning store dekk, skivebremser og Di2).
Syncros Tofino setet er nytt for oss. Trenden på seter er å gi skikkelig støtte til baken gjennom romslig bredde. Samtidig er det gjerne en kanal som skal redusere trykket på ømme deler i skrittet. Og Tofino er i dette sjiktet. Syncros sier på sine sider at dette er et sete som fungerer godt for terrengsyklister eller langturer på raceren. Vi liker godt at Scott har montert dette setet på denne sykkelen. Det gir god sitteflate og er definitivt med å gjøre sykkelturen mer komfy. Akkurat som at 28c dekk og ramma ikke gir nok av det fra før.
HMF gaffelen var ny for 2018 sesongen og er laget for å motstå de asymmetriske kreftene når man bremser med skivebrems. Det betyr at den er forsterket på disk siden.
En 12 millimeters stikkaksel holder hjulet på plass. På disk siden er kontaktflaten 25 mm i diameter for å motvirke kreftene under bremsing, mens den er er 20 mm på den andre siden.
Krankområdet er veldig kraftig. PF86 kranklageret gir rom for kraftige profiler som er veldig vridningsstive. Dette merkes godt når man legger kraft ned i pedalene for spurter eller akselerasjon.
På veien
Vi startet saken med å si at dette er den beste Addicten vi har testet. Vi har kjørt lettere utgaver, men ikke med 28c dekk, skivebremser og Di2. Forholdet mellom Reach (lengde) og Stack (høyde) er lavt og passer best for deg som har kropp til, og ser etter en sykkel hvor du kan ligge lavt og aerodynamisk.
Undertegnede synes det sier litt at et utforstrekke, som er kjørt mange, mange ganger før, ble klokket inn til nest raskeste tid. Selv uten å ha forsøkt å sette en personlig Strava bestetid, og det på veier som vekslet mellom tørr og våt. Sykkelen ligger godt på veien og stabiliteten er flott balansert mellom leken og stabil med sine 60 millimeter med trail.
Skivebremser med 160 millimeters rotorer både foran og bak gir god trygghet og vi får stoppet sykkelen når vi skal. Det er mye å hente ved at farten kan holdes høy nesten helt til man er i svingen før man bremser. Dette er ofte ikke mulig med felgbremser.
I disse dager er veiene ruglete og spesielt småveier bærer preg av telehiv. Store dekk, et godt sete og en bra ramme gir komfort i massevis. Vi kjører gjerne 28c dekk med 95 psi bak og 90 psi bak.
Den lave fronten tvinger kroppen fremover og det merkes i klatringene at man sitter med godt trøkk over og i pedalene. Selv når vi legger hendene på toppen av styret blir ikke vekten for langt bakover, noe som sikrer godt bakketrykk både foran og bak.
Bakkene skal være bratte for at du ikke kan komme deg opp relativt komfortabelt med 34 drev foran og 30 bak. Det er moderne og effektivt å trå med høy tråkkfrekvens, noe som er enklere å få til i motbakkene med denne utvekslingen.
Vi opplevde en punktering på bakhjulet på en av turene våre. I slike tilfeller er ikke stikkaksler det mest brukervennlige. Det tar lengre tid å trekke hele akslingen ut av ramma for å få av bakhjulet, enn å løsne en hurtigkobling og trekke bakhjulet ut av ramma.
På den andre siden….Så sant du ikke sykler med et støtteapparat og tapte sekunder på grunn av punktering er krise, mener vi at fordelene med stikkaksler langt overgår ulempen ved hjulbytte.
Spekk
Sykkel | Scott Addict RC 15 Disc |
---|---|
Pris | 52.990,- |
Sykkelvekt | 8 kg |
Hjulvekt (m/alt) | 3 kg |
Ramme | Scott HMF karbon |
Gaffel | Scott HMF karbon |
Felg | Syncros RP 2.0 Disc |
Nav | Syncros RP 2.0 Disc |
Stikkaksling | 12 mm Syncros RWS |
Dekk | Schwalbe ONE RaceGuard 28c |
Krank | Shimano Ultegra FC-R8000, 52/36 |
Kranklager | Shimano SM-BB72-M |
Bakgir | Shimano Ultegra RD-R8050-SS |
Fremgir | Shimano Ultegra FD-R8050 |
Gir/bremsehendler | Shimano Ultegra ST-R8070 |
Bremser | Shimano Ultegra BR-R8070 |
Kassett | Shimano Ultegra CS-R8000 11-30 |
Kjede | Shimano CN-HG701 |
Styre | Syncros Creston 2.0 |
Stem | Syncros RR 2.0 |
Setepinne | Syncros Carbon FL 1.0 |
Sete | Syncros Tofino T-Cutout 2.0 |
Geometri | |
Størrelse | 47,49,52,54,56,58,61 - 54 testet |
Vinkel, styrerør | 72.5° |
Vinkel, seterør | 73.6° |
Lengde, styrerør | 140 mm |
Lengde, overrør | 550 mm |
Lengde, seterør | 525 mm |
Lengde, kjedestag | 410 mm |
Akselavstand | 992 mm |
Stack** | 547,5 |
Reach*** | 388,9 |
Sportslighet**** | 1,41 |
Importør | Ramo AS |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | |
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. | |
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. | |
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | |
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |
Konklusjon
summary=»Vi har vel egentlig allerede konkludert?
Dette er en sykkel med konkurranse geometri, som gir komfortsøkeren håp gjennom godt med avstandsskiver i front, feite dekk og et godt sete.
Ja, prisen er høy. Men har du råd til den, mener vi den burde stå på ønskelisten din for sesongen.» positives=»Feite dekk
Skivebremser
Di2
Kjørefølelse» negatives=»Til denne prisen hadde det vært supert med et hjulsett under 1600 gram
Prisen på sykkelen er høy. Det er mulig og få Di2 og skivebremser til lavere pris.»]
[rating title=»Drivverk og bremser» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Hjul» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Ramme og gaffel» value=»5″ range=»5″]
[rating title=»Utstyr» value=»3.5″ range=»5″]
[rating title=»Kjørefølelse» value=»4.5″ range=»5″]
[rating title=»Verdi for pengene» value=»3″ range=»5″]Vår karakterskala
1 – Løp vekk. Ikke verdt pengene.
2 – Under pari.
3 – Som forventet. Du får det du betaler for.
4 – Bedre enn forventet (og bedre enn snittet av lignende produkter). Mye for pengene.
5 – Et supert produkt som kan anbefales. Løp og kjøp.