Test av el-sykkel: Scott E-Scale 710 Plus

E-Scale 710 er toppmodellen i Scott sin serie av el-hardtailer med brede dekk. Scott antyder at sykkelen er laget for å sykle opp stier med el-assistanse for så å trøkke til i utforkjøringene.

En liten utfordring med akkurat dèt, er lovligheten ved det hele. Motorisert ferdsel i utmark er stadig ikke tillatt i Norge, noe som gjør at du egentlig ikke har lov til å drive med det sykkelen er laget for. Det jobbes med å endre lovgivningen, men det går sakte. Når det er sagt, så er det ihvertfall lov å sykle på skogbilveier dersom man har grunneiers tillatelse.

LES OGSÅ: 6 knallgode grunner til at du skal investere i el-sykkel

Turbo-fart
E-Scale er utstyrt med en krankmotor fra Bosch der batteriet er festet på underrøret. På maks effekt gir motoren 250 watt, men på displayet på styret kan du justere hvor mye assistanse du kan få. Å kjøre uten motorassistanse er nesten uaktuelt. Doningen veier 22 kilo og sykkelen er rimelig tung å tråkke uten hjelp fra motoren. Ja, 22 kilo høres mye ut, men det er helt vanlig vektklasse for en el-sykkel.

bosch display

ALT DU TRENGER: På displayet kan du velge hvor mye assistanse du får fra el-motoren. Vi valgte å kjøre på maks nesten hele tiden, med mindre vi måtte spare batteri for å komme oss helt hjem.

I den modusen (“Turbo”) man får mest hjelp, er det bra trøkk i motoren. Den akselerer ganske kraftig, sammenlignet med Shimano sin el-motor, Steps. Men fartsperren slår inn på 25 km/t. Derfra får du ingen hjelp.

Litt googling tilsier at det faktisk er mulig å trimme Bosch-motoren og at den da gjør over 50 km/t. Da er du langt over på feil side av loven.

Kjører du ned noen, og de blir alvorlig skadet, kan du si farvel til hjelp fra forsikringsselskapet ditt og i verste fall må du ut med erstatningsbeløp i millionklassen. Derfor: Ikke fall for fristelsen! Men 25 km/t er akkurat passe fart i de fleste situasjoner, og lovgivningen er ikke negativ til at du sykler raskere så lenge du bruker tyngdekraften eller egne krefter.

Brede dekk
Sykkelen er ellers godt utstyr. At dette er en “Plus”-modell betyr at den har ekstra brede dekk i 2.8 tommers bredde (27,5”). Det gir massevis av grep og den flyter greit på løst underlag. Det er god plass i ramma, så du får nok plass til dekk opp til 3 tommers bredde også. Foran finner vi en Fox 32-gaffel med 120 millimeter vandring. Her er det lockout, noe vi ikke har nevneverdig bruk for på en el-sykkel der man ikke reiser seg noe særlig fra setet for å spurte. Syncros sin egen heve-senkepinne med fjernstyring fra styret er også på plass.

skivebrems

OVERDIMENSJONERT: Alt er solid på E-Scale og bremsene er intet unntak. Store bremseskiver hjelper når man skal stoppe 22 kilo sykkel + rytter.

Hvordan er E-Scale å sykle på?
Geometrimessig er den en del annerledes enn Scott Scale Plus uten motor. Akselavstanden er hele 4 cm lengre på E-Scale og kjedestagene er litt over 3 cm lengre. Dette må til for å få plass til krankmotoren og går på bekostning av lekenheten i sykkelen. E-Scale er ikke like lett å slenge rundt, og det hjelper ikke at den er blytung. Til gjengjeld er den dønn retningsstabil og høy fart i rufsete terreng føles trygt så lenge man ikke trenger å ta de krappeste svingene. Den lange ramma gjør dog sykkelen til en ganske så rå klatrer! Når du parer en slik geometri med brede dekk med godt grep og en el-motor får du en sykkel som tar deg lekende lett opp bratte, tekniske klatringer. Dette var noe av det artigste med denne sykkelen. På snø-underlag spinner du rett og slett opp bakkene. Kult!

FETT NOK: Plus-standarden blir stadig mer utbredt. Dekkene blir tyngre og du får kanskje økt rullemotstand, men med el-motor spiller ikke det noen rolle.

Vi klarte ikke å motstå fristelsen til å teste sykkelen på sti. Så da var det bare å stikke ut på et tidspunkt vi garantert ikke møter folk og teste. Sykkelen driver deg fremover i godt tempo på sti. Motoren jobber aktivt hele tiden, men den kutter når du slutter å tråkke. Selv om det går fort, føles det ikke hundre prosent kontrollert hele tiden. Tenk deg at du har en svær kar som hele tiden løper bak og dytter deg i ryggen. Tenk at samme karen er lett tilbakestående og er dermed litt treg med å oppfatte beskjeder. Sånn føles det. Du blir dytta et brøkdels sekund lenger enn du egentlig vil, og det kan være nok til at du ikke har full kontroll på om du treffer linja di. Nå skal det sies at vi ikke syklet veldig mye sti på sykkelen, så dette er nok noe man blir vant med når man får noen mil på baken med el-sykkel.

bosch e-bike engine

WATTNISSE: Motoren yter 250 watt. Om du noen gang har syklet med wattmåler på din vanlige sykkel, så vet du at det er mye trøkk!

God i terrenget – men funker den til pendling?
Hva er egentlig bruksområde for denne sykkelen når den ikke kan brukes på sti? Vel, den har blitt brukt mye til pendling til og fra jobb. Der gjør den en utmerket jobb, men til den bruken kan du like gjerne ha en rimeligere sykkel med smalere dekk og mindre vandring. Det som er fint med å bruke sykkelen i enkelt terreng er at sittestillingen er oppreist. De volumiøse dekkene gir også god komfort.

Og batteriet holder nesten 40 kilometer i vintertemperatur, noe som er mye bedre enn Shimano Steps-systemet. Vi støtte aldri på noen problemer med funksjonaliteten på sykkel eller motor. Krankmotoren hadde en dårlig sammenføyning i dekselet noe som gjorde at vann og salt lett kunne trenge inn, men vi opplevde aldri noen problemer. Hele sykkelen virker dønn solid.

KRAFTVERK: Batteriet kan enkelt tas av når det må lades.

[review_summary summary=»Var dette en artig opplevelse? Definitivt? Kommer jeg til å kjøpe en slik sykkel selv? Neppe. Med dagens lovverk er el-sykkel mest aktuell for transport, og da får E-Scale mange sterke konkurrenter som er mer egnet til cruising til og fra butikken. Det hadde ikke vært oss i mot om det ble åpnet for el-sykkel i utmark. Slik vi ser det er det bare èn ulempe: Du får ikke mosjon. Ellers er det bare moro, og E-Scale er perfekt for bruken med brede dekk, fin gaffel, kraftige bremser og heve-senkepinne.» positives=»Kapabel i terrenget

Heve-senkepinne
Bra trøkk i motoren
Rå i tekniske klatringer» negatives=»Tung (22 kg)
Sprekk i lokket på motoren
Dyr
Motorisert ferdsel i utmark er ulovlig»]Utstyr:
[rating title=»Ramme/gaffel» value=»3″ range=»5″]
[rating title=»Hjul» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Drivverk/bremser» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Annet utstyr» value=»3″ range=»5″]

Egenskaper:
[rating title=»Sti» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Grus» value=»4″ range=»5″]
[rating title=»Allround» value=»4″ range=»5″]

Spesifikasjoner Scott E-Scale 710 Plus

Import: www.ramo.no
Pris: 50 000,-
Vekt: 22 kg
Ramme: Aluminium
El-motor: Bosch Performance CX 250w System w/500wh Battery, new Purion Display
Gaffel: Fox 32 Float Performance Air, 120 mm
Gir: Shimano SLX/XT
Bremser: Shimano SLX
Krank: Miranda Boost 15T
Styre/stem: Syncros
Sete/setepinne: Syncros/Syncros Dropper Post
Hjul: Syncros X35 tubeless ready
Dekk: Maxxis Rekon 27,5″ x 2.8

Morten Iversen

Morten var en av gründerne av Sykkelmagasinet Offroad i 1993. Siden den gang har han vært redaktør, journalist, fotograf og tester av sykler og utstyr i Sykkelmagasinet, Bladet Sykkel og nå Sykkelen.no Det har blitt noen saker opp gjennom åra :) Siden 2019 har han også begynt å løpe. Det har blitt en hobby han utøver med stor iver ved siden av syklingen. Det er en utfordring å få gjort begge deler nok. Jakten etter de perfekte løpeskoene tar aldri slutt, og det er minst 17 par mer eller mindre brukte løpesko i skohylla nå på slutten av 2022. Det har blitt noen løp også: Oslo Skogsmaraton 1/2 et par ganger. 31 k i Eco Trail. Fredrikstad maraton. Tre Topps løpet på Jeløya. Skogsleden 1/2 maraton. Silva Night Run i Oslo +++ Han har et mål om å løpe et noenlunde flatt maraton på 3.10 i løpet av 2023/2024 :) Samtidig frister det veldig å løpe Romeriksåsen på langs. Et 50k Ultra løp på stier.