
Den nye SuperSix har arvet egenskaper fra fjorårets slager SystemSix.
SystemSix ble laget for å være den raskeste landeveissykkelen. Den nye SuperSix er laget for å være den raskeste lette landeveissykkelen. Og i ekte Cannondale-stil skryter de hemningsløst av hvor flinke de har vært (ja, en liten snert av sarkasme der). Cannondale er flinke, ingen tvil om det. De har vært en av verdens beste sykkelprodusenter i en årrekke.
Hvis du er en SuperSix eier fra før vil du se at de runde rørene er borte. De tradisjonelle trekant trianglene er også borte. Den klassiske ramma er erstattet av aerodynamiske rør som er delvis dråpeformede (med avkuttet hale). Dette lurer luften til å smyge seg rundt rørene som om det fantes en hale der. Dermed reduseres drag og sykkelen skjærer seg lettere gjennom luft. Og det er jo bra. Alle vil sykle raskere. Overgang fra runde rør til “airfoil” rør øker vekten bittelitt, men Cannondale sier at den reduserer drag med 21% i 48 km/t.
Borte er forøvrig også den tynne hurtigkoblingen på forhjulet. Forrige versjon hadde en 12 mm stikkaksel kun på bakhjulet, mens denne nye utgaven har det både foran og bak. Vi tenker det er en god ting (selv om vi aldri savnet det på den forrige SuperSix Evo).
HM står fortsatt for Hi-Mod og er betegnelsen Cannondale har på sin beste karbonfiber teknologi. Du kjøper en ramme som er lett, stiv og state-of-the-art.
Denne sykkelen er den samme vi testet for et par år siden. Utstyret var omtrent det samme, men sykkelen veide den gang 100-200 gram mindre. Hjulene var ikke Knøt, men Mavic. Profilen og vekten er derimot omtrent den samme. Cannondale sier også at stivheten i denne nye ramma er på høyde med den klassiske. Det er litt vanskelig for oss å si noe om, fordi den er mer enn stiv nok for vår vekt og vårt watt uttak.
Selvfølgelig kommer denne toppmodellen med alle kabler skjult i ramme, styre og fremspring. Det ser unektelig rent og pent ut, men det blir også litt nakent synes vi. Men det tåler vi i aerodynamikkens navn.
En annen fordel med det nye rammedesignet er at det er plass til større dekk. Jeg ser ikke for meg noen på denne sykkelen med 30 mm dekk (så fremt de ikke skal sykle brosteinsritt). Men 28 mm kan med fordel brukes på dårlige norske veier, selv om man kanskje tar litt brodden av aerodynamikken. Derimot mistenker vi at 25 mm er det de fleste kommer til å montere. Og det er også det sykkelen kommer utstyrt med. Vittoria Corsa dekkene sitter montert på noen lekre Knøt høyprofil hjul. Cannondale lover at aerodynamikken er ivaretatt selv om du vil sette på feite dekk. Hjulene er laget på DT Swiss deler i navet, men det er bygget med Formula Grand Forza eiker.
I front sitter det et Hollowgram SystemBar styre. Styre og stem er fullkarbon og du kan justere vinkelen på styret med 8°, noe som gjør det mulig å tilpasse også denne delen av sykkelen. Det er ikke mange produsenter som leverer dette. Som sagt ligger alle kabler skjult i styre/fremspring komboen. Det gjør det litt mer knotete å skru på sykkelen, men det er prisen man må betale for en clean front i dag.
Når det gjelder komfort er denne sykkelen bedre enn den forrige SystemSix. Om det er på grunn av måten de har lagt karbonfibrene på, eller om det skyldes den kompakte baken skal vi ikke si helt sikkert. Men det funker. Sykkelen flyter litt bedre på ujevn asfalt. Forøvrig er den som vi kjenner den fra før. Leken. Lett. Og sporingsvillig. Litt nervøs i sidevind er den, men til gjengjeld føles den veldig eksplosiv og enkel å kontrollere.
Spesielt godt synes vi det merkes i høy fart nedover. Det er behagelig å ligge nede i bukken og trå til gjennom svingene og legge seg lavt for å maksimere fart.
Litt skuffet er vi over at det ikke er en Dura Ace kassett på sykkelen. Da hadde vekten gått ned viktige gram i denne prisklassen. Men så koster også den kassetten tre ganger så mye som Ultegra versjonen den kommer med. Det er også fint å se at Hollowgram kranken kommer med forhåndsinstallert kraftmåler fra tyske Power2Max. For å ta den i bruk må den aktiveres og det koster litt ekstra. Men det anbefales hvis du ikke har noe fra før. Ønsker du den ikke, kan den skrus av og selges.
- Råskap
- Wattmåler er levert med sykkelen
- Aerodynamikk
- Litt nervøs i vind
- Den er dyr
Tekniske spesifikasjoner:
Sykkel | Cannondale SuperSix Evo HM Dura-Ace Di2 |
Pris | 115.499,- |
Sykkelvekt | 7.3 kg |
Hjulvekt (m/alt) | – |
Ramme | Ballis-Tec Hi-MOD Carbon |
Gaffel | Ballis-Tec Hi-MOD Carbon |
Felg | Hollowgram Knøt 45mm |
Nav | – |
Stikkaksling | 12 mm Syncros RWS |
Dekk | Vittoria Rubino Pro 25c |
Krank | Hollowgram 52/36 |
Kranklager | BB30a |
Bakgir | Shimano Dura Ace Di2 |
Fremgir | Shimano Dura Ace Di2 |
Gir/bremsehendler | Shimano Dura Ace Di2 |
Bremser | Shimano Dura Ace Di2 |
Kassett | Shimano Ultegra 11-30 |
Kjede | Shimano CN-HG701 |
Styre | Hollowgram SystemBar SAVE |
Stem | Hollowgram Knøt |
Setepinne | Hollowgram Knøt 27 |
Sete | Prologo Dimension |
Geometri | |
Størrelse | 44,48,51,54,56,58,60 – 54 testet |
Vinkel, styrerør | 71.2° |
Vinkel, seterør | 73.7° |
Lengde, styrerør | 153 mm |
Lengde, overrør | 546 mm |
Lengde, seterør | 515 mm |
Lengde, kjedestag | 408 mm |
Akselavstand | 1008 mm |
Stack** | 554 |
Reach*** | 384 |
Sportslighet**** | 1,44 |
Importør | Cycling Sports Group |
** Reach: Sier noe om hvor lang ramma er fra kranken og frem til styrelageret. Noen sykler som er lange kompenserer dette med en kortere stem slik at du ikke må strekke deg for langt frem til styret. | |
*** Stack: Sier noe om hvor høy ramma er fra kranken og opp til styrelageret. En høy ramme gir mer oppreist sittestilling. | |
PS! Noen styrelagerkopper bygger ekstra centimeter, i tillegg kommer avstandsskiver du kan justere med. Dette vil øke den effektive høyden. Stack sier noe om potensialet som ligger i ramma for hvor høyt eller lavt styret kan være. Det anbefales ikke å bruke mer enn 4 cm avstandsskiver. | |
Ønsker du en aggressiv sittestilling og er fleksibel nok i kroppen til det, velger du en sykkel som har lang Reach og lav Stack. | |
**** Sportslighet (stack/reach): Under 1.45 er konkurransegeo, mens 1.45 til 1.55 er sportslig. Over dette klassifiserer vi som komfortabel geometri |